آیا کووید۱۹ می‌تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر ‌گذار باشد؟

۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۶ کد : ۳۳۱۰۷ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۸۸۰
مدیرگروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل جهاد دانشگاهی واحد استان قم از انتشار مقاله تاثیر بیماری کووید۱۹ بر باروری مردان در "JSMJ"مجله علوم پزشکی جندیشاپور خبر داد.
آیا کووید۱۹ می‌تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر ‌گذار باشد؟

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر راحیل جنتی‌فر گفت: مطالعۀ جدیدی که توسط پژوهشگران گروه بیولوژی تولید مثل انجام شد نشان داد ابتلای شدید به کووید۱۹ ممکن است بر کیفیت اسپرم مردان و به تبع آن بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر گذار باشد.

وی افزود: اگرچه این مطالعه در محدوده کمی از بیماران انجام شد اما نشان دهنده این است که ارتباط معنی داری بین عفونت کووید۱۹ و اختلالات قابل توجهی در عملکرد تولیدمثل مردان وجود دارد.

جنتی‌فر ادامه داد: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که غلظت اسپرم، تحرک، زنده ماندن و میزان آسیب DNA اسپرم به طور معنی داری در مردان بارور مبتلا به عفونت ویروس کاهش می یابد. علاوه بر این هورمون های تولید مثل نیز در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: نتایج این مطالعه در مجله Jundishapur Journal of Medical Sciences (JSMJ) به چاپ رسیده است. این بررسی و مطالعه جز اولین مطالعات بالینی در ایران است که تاثیر ویروس کووید 19 را بر قدرت باروری مردان مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و توانسته است گامی بزرگ در جهت بررسی عومل ویروسی بر میزان باروری و ناباروری بر دارد.

جنتی‌فر بیان کرد: مطالعه و پژوهش‌های گسترده‌تر در زمینه تاثیر ابتلا به این ویروس و نتایج باروری، کیفیت جنین و همچنین میزان سقط در گروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل در حال انجام است.

کلید واژه ها: دکتر راحیل جنتی‌فر گروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل گروه بیولوژی تولید مثل کرونا ویروس


نظر شما :