با همکاری جهاد دانشگاهی و شهرداری قم؛

رویداد عکاسی «فتوواک» در قم برگزار شد

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۷ کد : ۳۱۴۹۹ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۰۵
آیین فراخوان سومین بخش جشنواره نمای مطلوب با عنوان رویداد عکاسی «فتوواک» به همت جهاد دانشگاهی و شهرداری قم در تالار رضوان شهرداری قم برگزار شد.
رویداد عکاسی «فتوواک» در قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، آیین فراخوان سومین بخش جشنواره نمای مطلوب با عنوان رویداد عکاسی «فتوواک»، امروز، ۱۱ خردادماه در تالار رضوان شهرداری قم با حضور عکاسان و جمعی از مسئولان شهرداری و جهاددانشگاهی قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن صادقی امینی، مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه محور فعالیت‌های این جشنواره را عمدتا شهروندان بر عهده دارند، گفت: بخش ویژه فتوواک تلفیقی از معماری شهرسازی و هنر عکاسی است و آنچه که امروز انجام می‌دهید تلفیق منظر و سیماست؛ اگر در فعالیت امروز به این امر مهم دست پیدا کنید به هدف جشنواره رسیدیم.

 

ایجاد الگوی نمای تاریخی با هویت اسلامی

در ادامه علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، گفت: با توجه به اهمیت نمای شهر که به جهت امنیت و اقتصادی و زیباسازی شهری مورد توجه قرار گرفته است، این جشنواره کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: نمای تاریخی زیبا با هویت اسلامی متناسب با اقلیم قم به‌ویژه مصالح آجری، نمای مسکونی مطلوب و ایجاد الگو برای منطقه و نماهای نامطلوب که باعث آشفتگی بصری شدند، از محورهای جشنواره فتوواک است.

حسینی ادامه داد: مهلت ارسال آثار تا ۲۲ خردادماه است و برای شرکت در جشنواره علاقه‌مندان می‌توانند از عکاسی با دوربین و عکاسی با تلفن همراه بهره‌مند شوند.

در ادامه ابراهیم سلیمانی، رئیس انجمن عکاسان قم گفت: در گذشته شهر قم به لحاظ توسعه دچار یک سری محرومیت‌ها بود و آثار نامطلوبی از آن در فضای شهری شاهد بودیم، اما در سال‌های اخیر مدیریت شهری اقدامات مناسبی را انجام داده است و این رویداد از جمله اقدامات شهری است.

وی در خصوص عکاسی معماری افزود: عکاسی معماری یکی از شاخه‌های عکاسی صنعتی به شمار می‌رود و در این نوع عکاسی با اقدام یک باره هنرمند موفق به ثبت عکس‌های قابل توجه نباشد و لذا معمول است که اول در این نوع عکاسی بازدید انجام می‌شود و سپس با بررسی نور و سایر شرایط عکاسی و در زمان دیگری عکاسی انجام شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه در عکاسی ار نماهای شهری از نور یکدست استفاده نکنید، ادامه داد: از نقش نور در نوع عکاسی باید استفاده شود زیرا نور به انعکاس حجم کمک می‌کند و این شرایط نوری حدود ظهر فراهم نمی‌شود و تابش نور صبحگاهی بسیار مطلوب است.

وی گفت: از جزئیات و نقش و نگارها و بافت و رنگ ساختمان‌ها تلاش کنید بیشترین استفاده را ببرید.

رییس انجمن عکاسان قم اظهار کرد: عناصر و آلودگی‌های بصری مزاحم در عکاسی بسیار آزاردهنده است و یکی از راه‌هایی که این عناصر را از عکس خودمان حذف کنیم پنهان کردن، محو کردن و عبور از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه عکاسی معماری در ساعت غروب و پایانی شب مطلوب نیست، گفت: اگر برای عکاسی ساعات غروب انتخاب شده است، باید نورپردازی و سایر عناصر مهم در عکاسی مورد توجه قرار بگیرد.

سلیمانی اظهار کرد: نمای مطلوب تنها به نمای بیرونی ساختمان اطلاق نمی‌شود و بخش‌های درونی ساختمان را نیز شامل می‌شود.

وی در ادامه به تکنیک‌های عکاسی اشاره کرد و ادامه داد: تکنیک HDR و پانوراما از جمله تکنیک‌های مؤثر برای عکاسی معماری مطلوب به‌شمار می‌رود.

رئیس انجمن عکاسان قم اظهار کرد: همه آنچه که عکاسان امروز ثبت می‌کنند از بناهای مطلوب شهری نیست و نماهای قدیمی یا مدرن شهری برای عکاسی امروز که دارای آلودگی‌های بصری فراوانی است نیز در مکان‌های برگزیده برای عکاسی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ساختمان شهرداری قم، ساختمان علوم پزشکی قم در خیابان ساحلی، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، خانه شاکری در خیابان طالقانی و مجتمع فرهنگی ــ مسکونی مدینه العلم سوژه‌های عکاسی امروز است.

 

نمای ساختمان‌های قم متناسب با شاخصه‌های اسلامی شهر قم باشد

غلامرضا جانقربان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز در آیین سومین بخش جشنواره نمای مطلوب با عنوان رویداد عکاسی(فتوواک) گفت: این رویداد اولین بار با عنوان نمای برتر در سال ۸۲ برگزار شد و برگزاری چنین رویدادهایی تا به امروز این موضوعات در سطوح مختلف و با همکاری نهادهای مختلف ادامه داشته است.

وی افزود: این کار با محوریت اداره کل مطالعات و جهاد دانشگاهی قم آغاز شد و امیدواریم بخش عکاسی این جشنواره کمک شایانی به معماری و نمای شهری قم کند.

جانقربان افزود: نمای شهرها در کل کشور نمای خوبی نیست و این یک بیماری است که باید درمان شود و  شهر قم نیز از این قاعده مستثنی نیست.وی گفت: نمای ساختمان، حجاب یک ساختمان است که باید به بهترین وجه متناسب با شاخصه‌های دینی اسلامی شهر قم باشد و این از مطالبات رهبری و حوزه‌های علمیه قم نیز است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

جانقربان اظهار کرد: برای این موضوع در سال ۸۲ اساسنامه‌ای برای کنترل سیما منظر تدوین و به تصویب رسید که در این اساسنامه ساختمان‌های اداری و مذهبی و دینی که شاخص در شهر هستند و باید نمای زیردستی طراحان باشد در اولویت قرار گرفتند.

وی افزود: ممنوعیت نماهای رومی در قم در سال ۹۳ با همکاری اداره کل ساخت‌وساز و دادگستری قم اعلام شد اما آن‌گونه که انتظار داشتیم از آن نتیجه نگرفتیم و امروز این بیماری در سطح شهر هنوز دیده می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: اساسنامه‌ای دیگر تدوین شد و به امضای شهردار قم رسید و کمیته منظر شهر تشکیل شد تا بتوانیم به تعداد بیشتری از بحث در حوزه نمای ساخت‌وساز شهری ورود پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: بر اساس این اساسنامه برای بحث نمای ساختمان پس از تکمیل سقف اول آن ساختمان باید مالکان، به شهرداری قم رجوع کنند تا نمای ساختمان به تائید معاونت شهرسازی و معماری برسد.

جانقربان با بیان اینکه جشنواره رویداد عکاسی(فتوواک) در بهبود بخشی منظر شهر تأثیرگذار است، گفت: اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد کشور و تغییر ذائقه مردم از سود به مصرف‌گرایی رسید در امر معماری و نمای شهر مؤثر واقع شد.

وی افزود: آپارتمان‌نشینی و سوداگرانی که در صنعت ساخت‌وساز ورود پیدا کردند از آفت‌های این حوزه به شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تأکید کرد: نباید نگین شهر قم حرم حضرت معصومه(س) را فدای نماهای ساخت‌وساز کنیم بلکه باید نمای ساختمان‌ها را فدای قداست و مذهبی بودن شهر و حضرت معصومه(س) کنیم و نماهای مطلوب در شهر قم سبب افزایش هویت دینی و مذهبی شهر قم شود.

وی گفت: در راستای همسان‌سازی و هماهنگ‌سازی با حرم حضرت معصومه(س) و هویت‌های دینی شهر نیازمند هم‌افزایی کلیه اقشار مختلف جامعه هستیم.

جانقربان با بیان اینکه اقتصاد پیشران در کلیه حوزه‌ها از جمله ساخت‌وساز ساختمان شهری شده است، تصریح کرد: متأسفانه نقشه‌های اجرایی ساختمان شهری وضعیت مطلوبی ندارد و مالکان کمتر لحاظ می‌کنند.

پس از پایان مراسم، عکاسان حاضر در جلسه برای ثبت قاب و عکاسی متناسب با محورهای جشنواره در مکان‌های برگزیده از نظر معماری و نمای مطلوب در شهر قم که از سوی جهاد دانشگاهی قم انتخاب شده است، حضور پیدا کردند.

یادآور می‌شود، سومین جشنواره نمای مطلوب با همکاری جهاد دانشگاهی و شهرداری قم در حال برگزاری است.

کلید واژه ها: علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :