کتاب "اجتماعات یادگیری حرفه‌ای" منتشر شد

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۳۰۴۱۵ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۱۰
کتاب اجتماعات یادگیری حرفه‌ای نوشته دکتر اعظم نیکوکار و دکتر هما غفوریان، اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد ساوه و اسلامشهر توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم منتشر شد.
کتاب "اجتماعات یادگیری حرفه‌ای" منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر اعظم نیکوکار در آیین رونمایی از این کتاب با بیان این که در دنیای کنونی نیاز به تغییرات به سرعت در حال فزونی است و هر که در این میان سکون گزیند محکوم به شکست و فناست، گفت: سازمان‌‌های آموزشی به منظور انطباق با این تغییرات نیازمندند تا راهبرد‌های خود را انعطاف پذیر سازند و این مهم نیاز به هماهنگی فرهنگ سازمانی دارد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر نیاز به تغییرات راهبردی روز به روزدر حال افزایش است و بهترین عمل در زمینه انطباق راهبرد‌های سازمان باتغییرات محیطی،برقراری سازگاری و تجانس بین راهبرد سازمان (که به منظورانطباق با محیط متحول امروزه فرمان به توسعه زمان می‏دهد) با فرهنگ سازمان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه افزود: گروهی از صاحبنظران، به درستی بر این گمانند که اگر قرار باشد در یک سازمان معینی دگرگونی‌‌های دلپسند و پایدار پدید آید، فرهنگ آن سازمان باید دستخوش دگرگونی شود و با دگرگونی‏‌های سراسری سازمان سازگار شود، به عبارت دیگر،کامیابی و شکست سازمانها را باید در فرهنگ آن‌ها جستجو کرد.

نیکوکار دست یابی به توانمندی فرهنگ و بهبود سیستم مدارس را به پدید آوردن و پایدار ماندن پیوند روانی و تعهد افراد به ارزش‏‌های سازمان وابسته دانست و گفت: «تعهد سازمانی» را می‏توان به پیوند روانی فرد به سازمان تعریف کرد که در آن احساس درگیر بودن شغلی و وفاداری جای دارد.

وی مشارکت را یکی از سازوکار‌های بنیادی در پروراندن و دگرگون کردن فرهنگ سازمان‌های آموزشی پدید آوردن نظام‏‌های گوناگون دانست و افزود: نظام‏‌های مشارکت، افراد را به درگیر شدن فرا می‏خواند و پیام ارزشمند وجود آنان را آشکار می‏کند.

نویسنده کتاب اجتماعات یادگیری حرفه ای افزود: با تشخیص نیاز‌های بنیادی بشری برای با ارزش بودن،تعلق داشتن و نزدیکی به دیگران و با خطاب قرار دادن هر روزه این نیازها ،مربیان محیطی فراهم می‏آورند که دانش آموزان در آن می‏توانند برای دستیابی به پتانسیل علمی تمرکز کنند.

وی ارتباطات گرم و حامی را آسان کننده شرایط رشد ذهنی دانش آموزان بیان کرد و گفت: حساسیت جامعه نسبت به مدرسه نیز می‏تواند از غیبت کردن و مشکلات اصولی دانش آموزان کاسته و آنان را به نحو بهتری برای تبدیل به عضو مفیدی از جامعه آماده کند.

اعظم نیکوکار فرهنگ نوع دوستی سراسری در مدرسه به ویژه برای دانش آموزان امروزی را بسیار مهم تلقی کرد و ادامه داد: دلیل اینکه معلمان و سرپرستان مدارس می‏توانند نقش بنیادی از اصول اخلاقی نوع دوستانه را ایفا کنند.

دکتر هما غفوریان دیگر نویسنده کتاب اجتماعات یادگیری حرفه ای در تشریح این کتاب به منابع تحلیل شده پرداخت و گفت: ریک دوفور مدت زمان نسبتاً زیادی در زندگی حرف‌های اش را صرف نمایش سیمای اجتماعات یادگیری حرف‌های (PLC) که درست و مناسب پیاده‌سازی شده اند کرده است. وی همچنین نحوه‌ی ساخت و مزایای استفاده از آن‌ها برای معلمان و دانش‌آموزان را نیز بررسی کرده است. بکارگیری فرآیند PLC سبب افزایش قابل توجهی در موفقیت دانش‌آموزان در مدارس شده است (طبق گزارش وبگاه allthingsplc.info). لازم به ذکر است که سه نفر از چهار شخص راه یافته به مرحله‌ی پایانی «مدیر سال ایالات متحده» در سال 2011 موفقیت بخش خود را مدیون افزایش پیشرفت دانش‌آموزان به کمک فرآیند «اجتماعات یادگیری حرف‌های در محل کار» که توسط ریک و همکارانش روبرت ایکر و ربکا دوفور معرفی شده بود دانسته‌اند. وی مدعی است که توسعه ظرفیت آموزش‌دهندگان و معلمان در جهت فعالیت به عنوان عضوی از اجتماعات یادگیری حرف‌های بهترین روش برای پیشرفت حقیقی و پایدار مدارس می‌باشد.

غفوریان در ادامه گفت: میکائیل فولن کار و حرفه خود را وقف شناخت و کشف نحوه به ارمغان آوردن تغییرات معنی‌دار به بهترین صورت در مدارس، بخش‌ها و سیستم آموزشی به عنوان یک نهاد کرده است. میکائیل با کمک ترکیب تمرکز بر روی ضرورت اخلاقی با نحوه تغییر کل سیستم سبب اصلاحات موفقیت آمیز در بسیاری از کشورها در یک مقیاس بزرگ شده است.

وی افزود: میکائیل و همکارش اندی هارگریوز در سال 2012 و در کتابی با نام «سرمایه حرف‌های: تحول تدریس در تمامی مدارس» به ارزش بالای اجتماعات یادگیری حرف‌های (PLC) که به درستی پیاده‌سازی شده‌اند اذعان می‌کنند، هرچند آن‌ها مشاهداتی داشتند که بیان می‌کرد «مدیران متعصب اغلب استراتژی PLC را به صورت بسیار ساده و بدون مهارت کافی به دیگران تحمیل می‌کنند (صفحه 128)» ، «بعضاً اشخاصی که در بالای سلسله مراتب هستند (مدیران) استراتژی PLC را بسیار خوشایند‌تر از اشخاص پائین دست (معلمان) می‌بینند»، و اینکه «جنبش PLC موجود می‌بایست باز‌پیکربندی و بازبینی شود (صفحه 136)».

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با اشاره به این که در کتاب حاضر سعی شده است تا در تلاشی مشترک پشتیبانی ادامه‌دار خود از فرآیند PLC را بیان کنیم گفت: همچنین تلاش شده است تا PLC را از یک نوآوری جذاب برای مدارس به ابزاری مرکزی برای تغییر فرهنگ سیستم آموزشی در بخش، ناحیه و حتی سراسر کشور تبدیل کنیم . جهت‌گیری و تعهد به اصلاحات کلی سیستم از اهمیت بالایی در PLC برخوردار است چراکه این فرآیند به عنوان یک پدیده مدرس‌های شروع به کار کرده است. برای سیستماتیک ساختن PLC، رهبران باید این استراتژی را به صورت معادل یکدیگر تصور کنند تا بتوانند فرهنگ سیستم را تغییر دهند. آن‌ها می‌بایست این فرض را که «PLC تنها یک برنامه‌ بوده و هدف پیاده‌سازی آن است» را کنار بگذارند و به این درک برسند که «فرآیند PLC در واقع یک تغییر و تحول فرهنگی است و ارزشی ماندگار دارد».

کتاب یادگیری حرفه ای در 136 صفحه و با قیمت 400,000 ریال در دسترس دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کلید واژه ها: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :