کتاب «قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی» منتشر شد

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۷۹۸۷ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۴۷
کتاب «قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی»، که با قلم دکتر حسین حجت‌خواه و دکتر مریم خادمی به نگارش درآمده و در انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم به انتشار رسیده، درصدد است تا کاربردهای این قاعده اهم و مهم را در تدبیر و حل چالش‌های جامعه و نظام اسلامی واکاوی نماید.
کتاب «قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر حسین حجت‌خواه در گفتگویی در خصوص کتاب «قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی» انجام شد بیان کرد: از آنجا که دین مبین اسلام، آخرین و کامل‌ترین شریعت است و جاودانه خواهد ماند، می‌بایست از عهده پاسخگویی به تمام نیازهای دنیوی و اخروی بشر برآید. از سوی دیگر، جامعه اسلامی و نیز نظام ولایی برآمده از انقلاب اسلامی ایران، که بر ارزش‌ها و بنیان‌های عقیدتی و فقهی اسلام تکیه دارد و چهلمین بهار خود را پشت سر گذاشته است، همواره با مسایل جدید و چالش‌های نوین در عرصه داخلی و خارجی مواجه شده و خواهد شد.  

حجت‌خواه افزود: ضروری است مراکز پژوهشی و اندیشمندان در راستای تقویت بنیه فکری جامعه و نظام اسلامی برای مواجه با این چالش‌ها، اهتمام بورزند و با پژوهش‌های عمیق‌ و گسترده، راه‌کارهای عملی و کاربردی را برای مسئولان و تصمیم سازان نظام فراهم آورند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که در دین مبین اسلام، برای حل این چالش‌ها عناوین، احکام و قواعدی معرفی شده است، گفت: ازجمله این احکام و قواعد، قاعده عقلی- نقلی «اهم و مهم» است.

وی قاعده «اهم و مهم» که امروزه چیرگی خود را در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی نمایان ساخته است، را از مهم‌ترین راه‌کارهای دین مبین اسلام برای حل معضلات جامعه و پویایی نظام اسلامی دانست و افزود: این قاعده، از قواعدی است که هم از جنبه کلامی و هم اصولی و فقهی، اهمیت فراوانی دارد و در بسیاری از موارد، راه‌گشای جامعه و نظام اسلامی است.

حجت‌خواه، تاثیر در حفظ شریعت و دین، حفظ نظام، پاسداری از بنیان خانواده، برقراری عدالت، حراست از سرزمین اسلامی، عزت و استقلال مسلمانان، دین‌داری و معنویت جامعه، حفاظت از جان انسان‌ها، امنیت عمومی و نیز حفظ حیثیت اجتماعیِ انسان‌ها و مسلمانان را از کاربردهای قاعده «اهم و مهم» برشمرد.

وی ادامه داد: کتاب «قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی» بر آن است تا با رویکرد عقلی-نقلی و بررسی مقایسه‌ای ادله و مبانی قاعده «اهم و مهم» در قرآن و روایات و در مذاهب اسلامی و با به­دست آوردن معیارها و راه‌های حل تزاحم احکام در مقام عمل، موارد تطبیق و مهم‌ترین مصادیق این قاعده را در تدبیر چالش‌های فراروی جامعه و نظام اسلامی و درنتیجه، پویایی شریعت جاودانه اسلام واکاوی کند.

حجت‌خواه در پایان ابراز امیدواری کرد: با همت دیگر پژوهشگران و اندیشمندان، گام‌های بعدی در این زمینه و در راستای رفع نیازهای جامعه و نظام اسلامی، به صورت کامل‌تر و استوارتر برداشته شود.

کلید واژه ها: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :