/سلسله وبینارهای معرفی دستاوردهای دانشگاهی/
آموزش نوآوری در کنار دانش و مهارت در دانشگاه علمی کاربردی
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهارمین وبینار از سلسله وبینارهای دستاوردهای دانشگاهی گفت: دانشگاه جامع علمی-کاربردی آمادگی کامل برای همکاری با دستگاههای اجرایی در جهت به روز کردن نیروی انسانی دارد زیرا توسعه علم و تکنولوژی باعث نیازهای جدید میشود و حتی دانش آموختههای دانشگاهی نیز نیاز دارند که با تکنولوژی و علم جدید آشنا شوند و دانشگاه علمی-کاربردی بخشی از فعالیت خود را به این موضوع اختصاص دادهاست.
دکتر محمدحسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری استان قم، در وبینار بزرگذاشت انقلاب اسلامی، با گرامیداشت یاد شهدا، عنوان کرد: پس از پایان دفاع مقدس فرصتی برای بازسازی و بهسازی کشور فراهم شد که این امر نیازمند نیروهای مهارت دیده و متناسب برای توسعه بود.
وی با اشاره به این که دانشگاهها جایگاه ویژهای برای تربیت نیروی موثرجامعه دارند اما توان پاسخگویی به این تعداد نیرو مورد نیازوجود نداشت، بیان کرد: توسعه دانشگاههای موجود و تأسیس دانشگاه هایی با اهداف جدید از راه حلهای این مشکل بود، اما تأسیس دانشگاه نیازمند هزینه و زیرساختهای فراوانی بود که به سرعت اتفاق نمیافتاد و جامعه نیز نیاز به بازسازی سریع داشت که دو راهکار استفاده از شهریه دانشجویان و استفاده از امکانات و منابع دستگاههای اجرایی مورد استفاده قرارگرفت که دانشگاه علمی-کاربردی محصول رویکرد دوم بود.
وی با بیان این که دانشگاه علمی-کاربردی وظیفه تربیت نیروی انسانی علمی و کاربردی را به عهده گرفت، افزود: آموزشهای دوگانه از آموزشهای موفق و رایج در دنیا است و افراد دانشی را که در کلاسهای آموزش میبینند باید در محیطیهای واقعی و صنعتی بکار ببرند و تجربه کنند و در اساسنامهی دانشگاه نیز ذکر شدهاست که آموزشها با همکاری دستگاهها و سازمانها اتفاق بیافتد.
وی اظهار کرد: در اوایل انقلاب بسیاری از کارکنان دستگاههای اجرایی تحصیلات آموزش عالی نداشتند و با توجه به تغییر شرایط، سازمانها نیاز به ارتقا سواد و مهارت کارکنان خود داشتند، به همین علت یکی از مخاطبین دانشگاههای علمی-کاربردی نیروهای اجرایی دستگاهها بودند که متناسب با نیاز دستگاههای مشارکت کننده رشتهها و برنامههای درسی تدوین شد و دسته دوم نیز مخاطبان بیرونی بودند که میخواستند در حوزه شغلی اطلاعات علمی و عملی داشته باشند.
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان قم با بیان این که هدف دانشگاه علمی-کاربردی ارتقا دانش و مهارت دانشجویان بود، تصریح کرد: آموزشهای دانشگاه علمی-کاربردی آموزشهای عمومی نیست که فرد در آینده نیز به آموزشهای تکمیلی نیاز داشته باشد.
نادری با اشاره به این که در این روش از اتلاف منابع جلوگیری میشود، بیان کرد: در سایر دانشگاه ها، افراد بعد از فارغ التحصیلی برای آماده شدن برای شغل، به آموزشهای تکمیلی نیاز دارند؛ اما در دانشگاه علمی-کاربردی آموزش هایی هدفمند برای یک شغل خاص ارائه میشود.
وی با بیان این که بیش از یک و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاه علمی-کاربردی در کشور وجود دارد که غالبا جذب بدنه اجرایی شده اند وبرخی نیز توانمندی کارآفرینی و ایجاد شغل را پیدا کرده اند، اظهار کرد: ۸۰۰برنامه درسی مصوب با رویکرد مهارتی در دانشگاه وجود دارد که در فواصلی مناسب بازنگری میشوند تا پاسخی مناسبی به نیازهای جامعه بدهند.
وی با اشاره به این که مراکز علمی-کاربردی ارزیابی و سطح بندی شده و باتوجه به سطح بندی انجام شده تشویق و یا تنبیه میشوند، بیان کرد: برآورده کردن استانداردهای لازم توسط مراکز بسیار جدی گرفته شدهاست و در صورت رعایت نکردن آنها، دانشگاه با مراکز قطع همکاری میکند.
نادری با بیان این که طیف زیادی از جامعه تحصیلات دانشگاهی دارند اما نتوانسته اند در رشته تحصیلی خود جذب بازار کار شوند که بخشی از آن مربوط به دانش، مهارت استفاده از دانش و به روز بودن دانش است، عنوان کرد: آموزشها باید مناسب با نیاز جامعه، سرعت تغییر تکنولوژی و پیش بینی نیاز آینده باشد.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان قم با تاکید بر این که در کنار دانش و مهارت به روز، وجود نوآوری نیز برای کسب موفقیت امری ضروری است، تصریح کرد: بدون نوآوری فعالیت ها، روزمره خواهند بود که در آینده در رقابت با تکنولوژی جدید شکست میخورند.
وی با اشاره به این که باید تفکر نوآوری به دانشجویان آموزش داده شود، بیان کرد: تمرکز دانشگاه علمی-کاربردی به مراکز نوآوری است و حدود ۶۰۰مرکزعلمی-کاربردی و ۲۰۰مرکز نوآوری فعالیت دارند که امیدواریم در آینده در هر مرکز علمی-کاربردی یک مرکز نوآوری نیز داشته باشیم.
وی افزود: مراکز نوآوری فقط برای پاسخ به نیازهای خانواده علمی-کاربردی نیست بلکه برای پاسخ به نیازهای جامعه است و در رویدادهای شتاب متعددی که برگزار میشود تعداد زیادی از مخاطبین خارج از فضای دانشگاه هستند که در پایان رویداد ایدههای جدیدی جمع آوری و توسط سرمایه داران جذب یا در مراکز نوآوری به عنوان هسته نوآور مستقر میشوند.
نادری با تاکید بر این که دانشگاه علمی کاربری سعی میکند که دانشجویان علاوه بر فراگیری دانش و مهارت، نوآوری را نیز فرا بگیرند، خاطر نشان کرد: مراکز نوآوری بر اساس نیازهای هر استان هستند و در قم نیز دو مرکز نوآوری گردشگری و چاپ و بسته بندی وجود دارد و امیدواریم این تعداد در سال آینده افزایش یابد.
وی با تاکید بر این که در گذشته همه مراکز علمی-کاربردی استان قم عمومی و دولتی بودند اما اکنون چهار مرکز علمی-کاربردی خصوصی نیز تأسیس شدهاست، بیان کرد: در حوزه کسبوکار توسعه بدون نگاه به فعالان مختلف بخش خصوصی موفقیت زیادی به همراه ندارد.
وی با تاکید به این که دانشگاه فقط برای آموزش علوم ومهارت نیست و توقع تربیتی نیز از آن وجود دارد، افزود: دبیری شش دوره جشنواره قرآن عترت علمی کاربری، دو دوره قهرمانی فوتسال دانشگاه علمی کاربری کشور، پیشنهاد و اجرا اولین دوره مسابقه طرح کسبوکار و... از جمله فعالیتها و موفقیتهای دانشگاه علمی-کاربردی استان قم در عرصههای فرهنگی و تربیتی است.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان قم در رابطه با فعالیتهای مشترک جهاد دانشگاهی با مرکز علمی-کاربردی عنوان کرد: مرکزعلمی-کاربردی جهاد دانشگاهی سابقه طولانی دارد و این مرکز با توجه به حمایتهای خوب جهاد دانشگاهی روبه پیشرفت است همچنین تعاملات خوبی نیز با سایر دستگاهها دارند.
وی با بیان این که یکی از مواردی که دانشگاه علمی-کاربردی با جدیت دنبال میکند آموزشهای کوتاه مدت و تک درس است که برای موثر تر شدن نیاز به مشارکت سایر سازمان را دارد، تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی-کاربردی آمادگی کامل برای همکاری با دستگاههای اجرایی در جهت به روز کردن نیروی انسانی را دارد؛ زیرا توسعه علم و تکنولوژی باعث نیازهای جدید میشود و حتی دانش آموختههای دانشگاهی نیز نیاز دارند که با تکنولوژی و علم جدید آشنا شوند و دانشگاه علمی-کاربردی بخشی از فعالیت خود را به این موضوع اختصاص دادهاست.
نظر شما :