/سلسله وبینارهای معرفی دستاوردهای دانشگاهی/

جهاددانشگاهی نهادی برخواسته از انقلاب اسلامی است

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۷ کد : ۲۷۶۵۹ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۸۹۸
رئیس جهاددانشگاهی واحد قم گفت: جهاد دانشگاهی نهادی برخواسته از انقلاب اسلامی است و پیوستگی سه بخش پژوهشی، آموزشی و فرهنگی از عوامل مهم موفقیت جهاد دانشگاهی قم به شمار می‌آید.
جهاددانشگاهی نهادی برخواسته از انقلاب اسلامی است

دکتر محمد حیدری، در اولین وبینار از سلسله وبینارهای معرفی دستاوردهای دانشگاهی که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، ضمن تبریک دهه فجر، در رابطه با دستاوردهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی نهادی بر خواسته از انقلاب اسلامی است که بعد از انقلاب اسلامی به خاطر شرایط خاص آن دوران بنیان نهاده شد.

وی افزود: با توجه خلا جدی و نیازهای اساسی در حوزه سیاسی، اجتماعی، دانشگاهی و...مطالبات و آشفتگی هایی که در آن زمان به خصوص در عرصه دانشگاهی ایجاد شد، به فرمان امام خمینی (ره) ستاد انقلاب فرهنگی ایجاد شد و بخشی از فعالیت این ستاد به عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شد.

وی ادامه داد: در ابتدا جهاد دانشگاهی وظیفه یاری در اداره و مدیریت دانشگاه و ماموریت تبیین ارزش های انقلاب را در سطح دانشگاه را باهدف انسجام نیروها و تقویت روحیه نیروهای مذهبی به عهده گرفت و از سال ۶۵ وظیفه جهاددانشگاهی در دانشگاه به توسعه مسائل  پژوهشی و ارتباط  دانشگاه با صنعت و جامعه تغییر کرد.

رئیس کارگروه دانشجویی و دانشجویان دهه فجر انقلاب اسلامی استان قم، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با گسترش فعالیت های خود سبب توسعه فعالیت های متعددی در سطح کشور شده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی سه پارک علم و فناوری، ۴۷شعبه علمی کاربردی، شش موسسه اموزش عالی و دو دانشگاه جامع در سطح کشور دارد.

وی با اشاره براینکه ماموریت جهاددانشگاهی دربرهه های زمانی مختلف  باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی تغییراتی را داشته است، افزود: اصلی ترین ماموریت جهاد دانشگاهی اموزش و پژوهش بوده که درچند سال اخیر بحث اشتغال دانشجویان و تجاری سازی پژوهش های جهاد دانشگاهی نیز اضافه شده است.

حیدری با تاکید بر اینکه فعالیت جهاد براساس اهدافی است که انقلاب اسلامی به عهده اش گذاشته است، بیان کرد: از فعالیت های جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها می توان به ایجاد فضای فرهنگی ملایم تر، نهادینه کردن پژوهش و تعدیل هیجانات فاقد دستاورد در جهت آرامش فضای علمی و اجتماعی در دانشگاه ها اشاره کرد، همچنین در ترجمه، انتشار کتاب مقالات نیز بسیار موثر عمل کرده و در تحقیقات نیز نیم نگاهی به نیاز صنعت و کشور دارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی قم جهادی نوپا قلمداد می شود، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی قم در همه دانشگاه‌های دولتی حضور فیزیکی و برخی از دانشگاه های غیردولتی فعالیت های گوناگونی دارد، همچنین در خارج از دانشگاه نیز دارای مراکز روانشناسی خانواده، آسیب های اجتماعی، هنر ورسانه، خدماتی و علمی ازجمله مراکز آموزش‌های مهارتی وعمومی است.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با اشاره به اینکه دو گروه پژوهشی در زمینه سلول های بنیادی و بیولوژی تولید مثل در این مرکز فعال هستند گفت: در سال های اخیر در سطح استان چندین طرح از جمله جشنواره تا بالندگی، غربال گری فرزندآوری، مسکن معیشتی، نمای ساختمان شهری و... توسط این مرکز اجرا شده است و برای تولید نرم افزار گردشگری برای گردشگران استان نیز طرح هایی در دست اجرا داریم.

وی با تاکید براینکه سه بخش فرهنگی، پژوهشی و آموزش پیوستگی دارند که یکی از عوامل مهم موفقیت این نهاد به شمار می آید، افزود: با توجه به نیاز استان و اعتماد مسئولین استانی جهاد دانشگاهی در بخش تسهیلگری اجتماعی و محلات ورود کرده است و دفتر تسهیل گری شهر قائم توسط جهاد دانشگاهی اداره می شود.

وی با اشاره به اینکه کارفرمای دفاتر تسهیلگری وزارت کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه نمایندگان جهاد دانشگاهی دراین دفاتر توانسته اند ارتباط خوبی با مردم ومسئولان شهری برقرار کنند همچنین توانسته اند با شناسایی مشکلات، عوامل ایجاد مشکل ، تشخیص راه حل و الویت بندی انها گامی در رفع مشکلات بردارند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قم در رابطه با مرکز درمان ناباروری قم اظهار کرد: این مرکز مجهز به تله مدیسین است و خدمات این مرکز از راه دور در اختیار بیماران  خارج از استان نیز قرارداده میشود.

وی باتاکید براینکه همه خدمت درمان ناباروری در این مرکز ارائه می شود، بیان کرد: ۴۰ درصد بیماران این مرکز از خارج استان و ۱۲ درصد از سایر کشورها هستند که این  به خاطر ضریب موفقیت بالای ۳۵ درصد این مرکز است که بالاتر از میانگین جهانی نیز محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد خدمات اصلی درمان ناباروری در سه مرکز قم، رویان و ابن سینا ارائه میشود، خاطر نشان کرد: خدماتی مانند تشخیص های قبل از بارداری نیز دراین مرکز انجام میشود که با استفاده از این روش جنین متولد شده به صورت قطعی فاقد هرگونه مشکل ژنتیکی خواهد بود همچنین کیت تشخیص اسپرم سالم که در انحصار چند کشور خارجی بود نیز تولید کرده ایم تا ازهزینه های واردات این کیت را کاهش دهیم.

کلید واژه ها: کمیته دانشجویی ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی ایران سلسله وبینارهای معرفی دستاوردهای دانشگاهی 1399


نظر شما :