رئیس دانشگاه قم:

اخلاق دینی اخلاق سکولار را پوشش می‌دهد

۰۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴ کد : ۲۶۱۰۹ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۲۲۹
روسای بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان قم در هفته پژوهش با حضور در دفتر رئیس دانشگاه قم ضمن گرامیداشت زحمات و خدمات وی خواستار تشریح اخلاق حرفه ای در آموزه های اسلامی و مسئولیت نخبگان در پژوهش و فناوری از زبان او شدند.
اخلاق دینی اخلاق سکولار را پوشش می‌دهد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر عسگر دیرباز در آغاز سخنان خود با اشاره به ظرفیت عظیم دانشگاه های کشور گفت: هم اساتید و هم دانشجویان ما نیرو‌های پر نشاط و پر انرژی هستند که اگر از این نیرو‌ها به نحو مطلوبی استفاده نمی‌شود کاستی من و امثال من است.

وی در تبیین اخلاق حرفه‌ای بیان کرد: دنیا پذیرفته است که آموزش‌های نظری، کاربردی و حرفه‌‎‌ای نیاز به اخلاق دارد، بسیاری از فیلسوف‌ها مطالبی را در خصوص وابستگی یا استقلال اخلاق از دین بیان کرده اند، ما بیشتر بر این مبنا هستیم که دین می‌تواند پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای اخلاق باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که به لحاظ نیت مبنا و متن رفتار و پیامد‌های رفتار تفاوت‌های اساسی بین اخلاق دینی و اخلاق سکولار است، گفت: اخلاق را می‌توان به اخلاق سکولار و اخلاق دینی تقسیم بندی کرد اخلاق دینی حتی اهدافی که اخلاق سکولار به دنبال آن است را پوشش می‌دهد و بسیار از اخلاق سکولار افزوده‌های بیشتری دارد.

دیرباز ادامه داد: بعضی از فیلسوفان اخلاق، فقط به آثار اخلاق توجه می‌کنند به منفعت اخلاق می‌اندیشند اما برخی اخلاق را به خاطر خود اخلاق توجه دارند و ارزشمند می‌دانند چنانچه راستگویی راستگویان برای منفعت راستگویی نیست.

وی افزود: نیت در آئین اسلام و انگیزه این که رفتار اخلاقی داریم حرف اول را می‌زند این حدیث حضرت رسول معروف است که می‌فرماید: «إنما الأعمال بالنیات ... » یعنی ارزش اعمال در گروی نیت هاست.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: فضای عمومی یک سازمان یا نهاد باید به گونه‌‎‌ای باشد که رعایت اخلاق را برای افراد ساده و میسر کند نه این که افراد برای رعایت اخلاق به مشقت و دردسر دچار شوند.

دکتر دیرباز در بیان پنج اخلاق مهم حرفه ای امانت داری را اولین خصیصه دانست و گفتک امانت داری یکی از مبانی دینی است که باعث تقویت اخلاق در افراد می‌شود.

وی افزود: فروتنی دیگر آموزه‌‎‌ای است که باعث بهبود اخلاق می‌شود. این خصیصه اخلاقی در شرایطی تبلور می‌کند که فرد در باطن خود برای دیگران و سایر آفریدگان خداوند اخترام قائل باشد و ظاهر افراد را نشانه شأن ایشان نداند.

دیرباز با اشاره به خصیصه سوم مدیران با اخلاق گفت: مسئولیت پذیری نکته سومی است که در زمینه اخلاق مطرح می‌شود، افراد باید کاری را قبول کنند که توانایی برآمدن از عهده آن را داشته باشند و اگر کاری را قبول کردند حتما آن را به سرانجام برسانند.

رئیس دانشگاه قم شفافیت و بردباری را نیز دو خصیصه مهم دیگری دانست در مسئولین با اخلاق مشاهده می‌شود و ادامه داد: قطعا اخلاق حرفه‌‎‌ای باعث بالا رفتن راندمان کار سازمان می‌شود.

دیرباز با تاکید بر ضرورت مطالعه افراد در خصوص اخلاق حرفه‌ای، به معرفی کتابی مناسب برای آموختن اخلاق پرداخت و گفت: کتاب‌های بسیاری در زمینه اخلاق داریم مثل کتاب آیت الله مهدوی کنی که به نام «اخلاق عملی»‌ منتشر شده است. اخلاقی که در این کتاب تبیین شده است اخلاق کاربردی است و نیازهای امروزه را برطرف می‌سازد.

وی بهره‌وری را شاخص اصلی سنجش دانست و گفتک شاخص سنجش عملکرد یک سازمان یا یک فرد این است که چندین برابر آنچه مصرف می‌کند بهره‌وری داشته باشد و سودمند باشد نه این که خدا نکرده چندین برابر فوایدش مصرف کند.

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان قم در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه با جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان عنوان کرد: ارتباط دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه قم با این دو نهاد، هرچقدر ساختارمندتر و وسیع تر و محکم تر شود، به خیر و صلاح هر سه مجموعه و درنهایت جامعه و انقلاب خواهد بود، بنابراین چنین دیدارهایی را باید به عنوان وسیله ای جهت زمینه سازی همکاری بیشتر و ارتباط موثرتر دانشگاه قم، جهاد دانشگاهی و بنیاد علمی نخبگان در نظر گرفت.

وی در خصوص اقدامات پژوهشی جهاد دانشگاهی در زمینه کاهش ناباروری در کشور، تاکید کرد: این اقدامات جهاد دانشگاهی مدت‌ها ذهن مرا به خود مشغول ساخت چراکه این دست اقدامات در کشور جزو اقدامات و فعالیت‌های اساسی است که امیدواریم در آینده این مرکز درمان ناباروری در استان قم به قطبی در کشور تبدیل شود.

 

شایان ذکر است دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دکتر دیرباز و هم‌اندیشی در خصوص اخلاق حرفه‌ای از ویژه برنامه‌های "یادهست" بود در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

گفتنی است در این دیدار روسای بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان قم در یادداشتی مشترک از دکتر عسگر دیرباز تقدیر کردند، متن تقدیر نامه به شرح زیر است:

حفظ و حراست از ارزش‌های علمی، فرهنگی و سازمانی در گروی تلاش دلسوزانه‌ی انسان‌هایی است که روح و فکر والایشان سرشار از عشق به سرزمین، دین و ملیتشان است. بی شک مسیر تکامل و تعالی جز با راهبری و هدایت انسان‌های مومن و عالم امکان پذیر نیست.

به یقین جایگاه رفیع و مقام شامخ حضرت‌عالی موجب پیشرفت و بالندگی آموزش عالی کشور و نویدبخش سعادت جامعه گرانقدر دانشگاهی بوده و خواهد بود.

استاد فرهیخته جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر دیرباز

از این رو بر اساس کلام شریف لم یشکر المخلوق و لم یشکر الخالق" از تلاش‌های وسیع، کوشش‌های وثیق و عنایت‌های دقیق حضرت‌عالی در تولید و اشاعه علم، معرفت و اخلاق تشکر نموده و در کمال اکرام و احترام و به رسم ادب و اخلاص این لوح سپاس تقدیم همت رفیع و حمیّت منیع حضرت‌عالی می‌شود.

در پرتو عنایات حضرت حق و توجهات حضرت ولی عصر (عج) توفیق و سربلندی شما را در مسیر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه خداوند متعال خواستارم.

 

دکتر محمد محمدرضایی
رئیس بنیاد نخبگان استان قم

دکتر محمد حیدری
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم

 

 

 

کلید واژه ها: بنیاد نخبگان استان قم سازمان دانشجویان مرکز نوآوری و شکوفایی (منش)


نظر شما :