مدیر اجرایی معاونت پژوهش جهاددانشگاهی قم اظهارکرد

جهاددانشگاهی قم به دنبال جهت علمی در زمینه سلول درمانی است

۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۷ کد : ۲۵۹۵۲ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۷۲
مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت های پژوهشی صرفا نباید بنیادین باشند و ایده آل برای پژوهشگر این است که نتایج کار پژوهشی عینیت پیدا کند.
جهاددانشگاهی قم به دنبال جهت علمی در زمینه سلول درمانی است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم هدی فضائلی، در خصوص فعالیت های بخش پژوهش جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: قسمت تحقیقات معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی در دو گروه سلول های بنیادی مزانشیمی و بیولوژی تولید مثل فعالیت می کند که این دو گروه تحقیقات و خدمات متعددی را ارائه می دهند.

وی با ذکر این مطلب که با توجه به اینکه محوریت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با مرکز درمان ناباروری است و سعی شده که تحقیقات و فعالیت های گروه های پژوهشی در جهت بهینه کردن پروتکل‌های موجود در درمان ناباروری هدف گیری شوند، اظهار کرد: از آنجایی که امروزه تحقیقات بین رشته ای از اهمیت بسیاری برخوردارند، سعی شده در هر دو گروه با توجه به پروتکل های درمان ناباروری، طرح هایی کار شود که نتایج باروری در افراد را بالا ببرد.

وی با تاکید بر اینکه از زمان شروع فعالیت این دو گروه پژوهشی هرساله بر سرعت پیشرفت آن ها افزوده شده است ونتایجی به دست آمده از تحقیقات نیز معتبرتر و مستندتر شده است، بیان کرد: در گروه بیولوژی تولید مثل کتابی با عنوان اشنایی با تکنیک های کمک بارداری تالیف شده است که تا اواخر امسال چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی نیز کتابی با عنوان سلول های بنیادی مزانشیمی، اگزوزوم ها و miRNA ها ترجمه شده که اطلاعات مفیدی برای دانشجوها و متخصصان فعال در حوزه سلول های بنیادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی صرفا نباید بنیادین باشند و ایده آل برای پژوهشگر این است که نتایج کار پژوهشی عینیت پیدا کند، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضرسعی شده که تحقیقات این دو گروه در مسیر کاربردی تر و محصول محور بودن پیش برود و در همین راستا این دو گروه به سمت تولید کیت‍‌های تشخیصی رفته‌اند.

فضائلی با بیان اینکه کارگاه‌ها و دوره‌های  آموزشی متعددی برای دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار می‌شود، تصریح کرد: اخیرا وبیناری با موضوع طراحی پرایمرها و کارگاه برسی سلامت کروماتین اسپرم برگزار شده است و همچنین کارگاه های متعدد دیگری از جمله کارگاه های کشت سلول، دورهی تکنیک های ژنتیکی، آنالیز اسپرم و... را تا پایان سال خواهیم داشت.

وی افزود: در گروه بیولوژی تولید مثل نیزدرباره روش های کمک بارداری یک نشست تخصصی با همکاری اساتید پژوهشگاه های بزرگ کشور از جمله  رویان و درگروه مزانشیمی نیز نشستی درباره سلول درمانی با اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم و پژوهشگاه رویان تهران برگزار خواهد شد.

مدیر اجرایی معاونت اجرایی پژوهشی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: در گروه مزانشیمی سعی شده بیشتربه سمت درمان های نوین بالینی یا همان سلول درمانی برویم و این به خصوص برای شهر قم که مرکز سل تراپی جی ام پی گرید ندارد هدف بزرگی است که لازمه آن انجام تحقیقات در مرحله پری کلینیکال و فراهم آوردن امکانات و ساختارهای استاندارد است که در تلاش هستیم که در اینده نزدیک به این امر دست یابیم.

وی اظهار کرد: درهر دو گروه آموزشی دانشجو و کارآموز پزیرش می‌شود و خدماتی در زمینه ی انجام کار پایان نامه در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می گردد.

کلید واژه ها: هفته پژوهش گروه های پژوهشی


نظر شما :