/حس خوب مادر شدن/

جنین های فریز شده در قم چند ساله شدند؟

۰۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۵ کد : ۲۴۱۱۹ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۶۹۰
نویسنده خبر: علی شریعتی
مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم (رویا) گفت: فریز جنین به کیفیت آن آسیبی نمی‌رساند و امکان ذخیره و فریز آن برای سال های طولانی وجود دارد و در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم نیز زوجی ۱۱ سال پس از انجام عمل میکرو اینجکشن با جنین‌های فریز شده خود صاحب فرزند دوم شدند.
جنین های فریز شده در قم چند ساله شدند؟

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر راحیل جنتی فر در گفت‌وگویی عنوان کرد: در عمل میکرو اینجکشن و IVF تعداد زیادی جنین تشکیل می‌شود که امکان انتقال همه آنها به رحم مادر وجود ندارد و تعداد مشخصی از این جنین‌ها بر اساس فاکتور‌های مختلفی مانند سن و استاندارد جهانی اتقال داده می‌شود.

وی ادامه داد: زوجین می‌توانند بقیه جنین هایی که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند را ذخیره و فریز کنند تا اگر بارداری صورت نگرفت نیاز به طی کردن همه مراحل انجام شده پیشین نداشته باشند و یا اگر تصمیم به بارداری برای فرزند بعدی را داشتند بتوانند از این ذخیره سازی استفاده کند.

 مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم افزود: البته گاهی ممکن است زوجین همه مراحل عمل میکرو اینجکشن و IVF را انجام دهند؛ اما در روز انتقال اسپرم یا جنین به رحم مادر سطح هورمون‌ها به میزان کافی نباشد و یا رحم آمادگی پذیرش جنین را نداشته باشد که در این صورت جنین‌ها را فریز می‌کنیم تا در سیکل بعدی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فرایند فریز جنین در شرایط کشت خاصی و در نیتروژن با دمای منفی۱۹۶ درجه نگهداری می‌شود، اظهار کرد: اگر جنین‌ها با کیفیت خوب فریز شوند به جنین آسیبی نمی‌رسد و همچنین امکان ذخیره و فریز جنین برای سال‌های طولانی وجود دارد، اکنون نیز به قدمت تاریخچه عملIVF در ایران جنین فریز شده داریم و در مرکز درمان نابروری جهاد دانشگاهی قم نیز زوجی را داشتیم که ۱۱ سال پس از انجام عمل میکرو اینجکشن برای فرزند دوم خود از جنین‌های فریز شده شان استفاده کردند.

جنتی فر درخصوص فریز تخمک عنوان کرد: فریز تخمک به بانوانی که بیماری خاصی دارند و یا در حال گذشتن از سن بارداری شان بوده و تصمیم به بارداری ندارند و یا حتی مجرد هستند و می‌خواهند یک ذخیره تخمک با کیفیت داشته باشند، توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: این افراد می‌توانند بعد از مشاوره با پزشک زنان، برسی پرونده پزشکی و علت ذخیره سازی به راحتی تخمکشان را با پرتکل‌هایی تقریبا مشابه با فریز جنین، ذخیره و فریز کنند.

وی با بیان اینکه بخاطر شرایط محیطی و آلاینده، بسیاری از افراد تمایل به ذخیره سازی اسپرم و تخمک دارند، تصریح کرد: مردانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا مقدار و تحرک اسپرم آنها پایین است می‌توانند پس از مشاوره با پزشک اورولوژیست اسپرم خود را ذخیره کنند که این ذخیره سازی می‌تواند با توجه به شرایط بیمار از مایع منی و یا بیوپسی بیضه باشد.

جنتی فر با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی امانت داران خوبی است و افراد نگران از دست رفتن کیفیت ذخیره سازی خود نباشند، عنوان کرد: این ذخیره سازی‌ها در تانک‌های نیتروژن با شماره پرونده و تعداد ذخیره سازی شماره گذاری شده انجام می‌شود تا اختلالی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در مقالات پزشکی و آمار برخی از ماه‌های مرکز، به دلیل اینکه رحم تحت تاثیر دارو نبوده درصد موفقیت ثبت شده جنین‌های فریز شده بالاتر از جنین تازه است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه محدودیتی در فضای ذخیره سازی برای فریز نداریم اما این نکته که آیا همه افراد نیاز به ذخیره سازی و فریز دارند یا خیر باید برسی شود.

مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویا اظهار کرد: با آرزوی سلامتی برای همه زوجین، توصیه می‌کنم اگر افراد نیاز به ذخیره سازی و فریز دارند زمان را از دست ندهند؛ زیرا افزایش سن و عوامل محیطی می‌تواند باعث از بین رفتن کیفیت اسپرم و تخمک و بروز نازایی شود.

کلید واژه ها: درمان ناباروری فریز جنین حس خوب مادر شدن


نظر شما :