معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم

به سمت به روز رسانی و تسهیل دسترسی خدمات فرهنگی رفته ایم

۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۶ کد : ۲۳۷۹۹ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۶۱
نویسنده خبر: علی شریعتی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم به تشریح ساختار و فعالیت‌های مختلف این بخش پرداخت.
به سمت به روز رسانی و تسهیل دسترسی خدمات فرهنگی رفته ایم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم علی حسینی در تشریح بخش‌های مختلف معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم بیان کرد: حوزه معاونت فرهنگی ساختارهای متفاوتی دارد که از جمله آن می‌توان به مرکز تخصصی آسیب های اجتماعی تحت عنوان مرکز ۹ دی اشاره کرد. این مرکز از سال ۹۷ با هدف شناسایی و ارتباط با اساتید و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه خدمات و مشاوره جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی آغاز به کار کرده است.

وی افزود: سال اول راه اندازی این مرکز، فعالیت‌های آن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری گسترده بود و پس از آن بیشتر تمرکز بر روی تأثیر آسیب‌های اجتماعی بر خانواده جهت آموزش مهارت‌های زندگی، کاهش طلاق و همسرگزینی صحیح بوده است. تاکنون ۳۱۸ کارگاه آموزشی توسط این مرکز برگزار شده است.

حسینی ادامه داد: مبحث دیگری که هم اکنون در حال پیگیری آن هستیم مسئله هنر و رسانه فضای مجازی است که با توجه به لزوم تولید محتواهای جذاب فرهنگی مرکز مهرام جهت انجام این اقدامات راه اندازی شده است. مورد دیگری که اخیرا آغاز به کار کرده مرکز تسهیلگری و توسعه شهری می‌باشد که تحت نظر جهاد دانشگاهی در محله شهرقائم به رسیدگی و حل مشکلات این محله در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

وی خاطر نشان کرد: دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا نیز زیر نظر جهاد دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند.خبرگزاری ایسنا در حوزه‌های مختلف خبری و مباحث پرونده خبری فعالیت کرده و سال گذشته دارای چهار و نیم میلیون بازدید و نزدیک به پنج هزار خبر داشته است. خبرگزاری ایکنا نیز به طور تخصصی در حوزه مباحث قرآنی و حوزوی مشغول به فعالیت است که آمار یک‌ و نیم میلیون بازدید و دوهزار خبر را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

حسینی در رابطه با عملکرد سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان قم اظهارکرد: تاکنون ۴۰ کتاب از این انتشارات به تولید رسیده است و در حال حاضر نیز در پی مجوز نشر دیجیتال هستیم که خوشبختانه مراحل  آخر کار در در حال طی شدن است. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ( ایسپا) نیز تحت نظر جهاد دانشگاهی در حوزه مطالعه اقدامات متعددی انجام داده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم در ادامه گفت: فعالیت های دفتر مطالعات فرهنگی شامل خلاصه کتاب، گزارش کتاب، دیدگاه دانشگاهیان و گفت‌وگوهای فرهنگی و اجتماعی نیز می‌شود.

 

 

حسینی یادآور شد: از دیگر بخش‌های معاونت فرهنگی می‌توان به مرکز فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد که این مرکز اقداماتی همچون برگزاری دوره‌هایی تحت عنوان کافه محفل و دانشجو معلم قرآن انجام داده است.

وی قلب تپنده معاونت فرهنگی را سازمان دانشجویان دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی هفت دفتر در دانشگاه‌های سطح استان دارد که وظیفه آن‌ها کمک و آموزش ورود به فعالیت های دانشجویی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی دانشجو در حوزه‌های مختلف و ارتباط گیری بین دانشجو، اساتید و کارکنان می‌باشد.

 حسینی از معرفی سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی استان قم به عنوان شعبه برتر خبر داد و گفت: ۳۳۰۰ عضو دانشجو در دل مجموعه دانشجویان استان قم داریم که برنامه‌های ثابت هفتگی مانند دورهمی‌های پژوهش و کارآفرینی، دوشنبه‌های فیلم و گفت‌وگو و سه شنبه‌های مهدوی انجام می‌گیرد؛ همچنین از طریق این برنامه‌ها ایده‌های دانشجویی به سمت مرکز شتابدهی هدایت می‌شوند.

وی در مورد اقدامات معاونت فرهنگی در دوران شیوع ویروس کرونا ابراز کرد: با توجه به فراگیری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، گردهمایی‌ها و همایش‌ها و باور این‌که فضای مجازی یک فرصت است، باید بریم به سمت استفاده از فضای مجازی و تولید محتواهای جذاب برویم. از طرفی دیگر در فضای مجازی محدودیت فضا نیز نداریم به همین دلیل با همکاری دانشگاه پردیس فارابی نشست‌هایی با عنوان "کرونا و زندگی مؤمنانه" در حال برگزاری است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم با تقدیر از مجموعه پردیس فارابی بیان کرد:  این همایش‌ها آغازگر همایش ملی کرونا و فضای مجازی و زندگی مؤمنانه است که اواخر مهرماه برگزار خواهد شد.

حسینی اظهار کرد: از طرف جهاد دانشگاهی چند طرح به مسئولین استان قم ارائه شد که یکی از آن‌ها طرح حمایت روانی در بحران، با رویکرد مقابله با ویروس کرونا بود؛ هدف این طرح ایجاد آرامش روانی در افرادی است که درگیر ویروس کرونا می‌شوند و از نظر روانی، خانوادگی و اجتماعی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از کسب و کارها با شیوع ویروس کرونا آسیب هایی را متحمل شدند گفت:  طرح ایجاد و توسعه کسب و کارهای الکترونیک در دوران کرونا و پسا کرونا با رویکرد جهش تولید که شعار سال نیز می‌باشد ارایه شد؛ علاوه بر این برای پر کردن اوقات فراغت جوانان، دانشجویان و مخاطبان جهاد دانشگاهی ۱۵ وبینار مشترک با حوزه آموزش، طراحی و به صورت رایگان در سه ماه در اختیار این دسته از مخاطبان قرار گرفت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم در خصوص همکاری با بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد: در دهه کرامت با همکاری بسیار ارزشمند پژوهشکده آستان قدس رضوی ۱۳ نشست ملی و ۳ نشست بین‌المللی در بستر توانمند جهاد دانشگاهی در حوزه آی تی برگزار شد.

حسینی بحث بعدی در حوزه اقدامات انجام شده در دوران شیوع ویروس کرونا را جشنواره مهدویت بیان کرد و گفت: جشنواره ملی مهدویت  از جمله فعالیت های مهم معاونت فرهنگی در دو سال گذشته بوده است. با توجه به این‌که از سال ۹۲ کارهای ضعیفی در حوزه مهدویت داشتیم طرحی به معاونت فرهنگی کل کشور داده شد که خوشبختانه مورد استقبال قرارگرفت و سال گذشته این جشنواره به همت مدیران جهاد دانشگاهی، دکتر حیدری رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم و دکتر علیزاده در معاونت فرهنگی کشور دومین سال برگزاری خود را پشت سر گذاشت.

وی در ادامه سخنانش گفت: رویکرد امسال با توجه به بیانیه گام دوم، تمدن سازی و آمادگی برای ظهور بود و در بخش‌های هنری، ادبی و کتابخوانی به علاوه زیر شاخه‌های هرکدام تعداد ۲۴۰۵ اثر در جشنواره شرکت داده شد؛ علاوه بر این‌ها حواشی جشنواره که کارگاه‌ها و نشست‌هایی در مورد مهدویت و نقش رسانه در این حوزه بود نیز با همکاری خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در این جشنواره پیگیری شد و کتاب جشنواره نیز در دست تألیف است.

حسینی با تشکر از مسئولان مسجد مقدس جمکران اظهارکرد: از طرف مسجد مقدس جمکران نیز مساعدت‌های شایانی در حوزه افتتاحیه صورت گرفت. در افتتاحیه جشنواره ملی مهدویت در خدمت آیت‌الله علوی گرگانی بودیم. علاوه بر جشنواره مهدویت نشست هایی با عنوان "حکومت جهانی مهدی موعود" هرروز در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد.

 

 

 

کلید واژه ها: چهل سال خودباوری با جهاد دانشگاهی


نظر شما :