مولفه های ازدواج موفق، زنده بررسی شد

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۳ کد : ۲۱۱۳۶ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۳۶
کارگاه "ازدواج موفق، چالش ها و آسیب ها" طی همکاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قم و بنیاد نخبگان استان قم روز چهارشنبه و پنجشنبه ۸ و ۹ مردادماه به صورت زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام توسط احمد ترابی، روانشناس بالینی، برگزار شد.
مولفه های ازدواج موفق، زنده بررسی شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، احمد ترابی در ابتدای کارگاه به مقوله اهمیت ازدواج در زندگی انسان ها پرداخت و گفت: ازدواج یکی از مهمترین انتخاب های انسان در طول حیات بشر است و خانواده مهمترین نهاد اجتماعی می باشد.

ترابی با بیان این که شرط یک ازدواج موفق، تناسب، تقارن و وجود شباهت بین دو فردی است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند گفت: افرادی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، باید نسبت به مولفه های مهمی از یکدیگر آگاهی پیدا کنند و از روی احساس با یکدیگر ازدواج نکنند.

ترابی ویژگی های شخصیتی را از مولفه های مهم شناخت افراد از یکدیگر دانست و گفت: شخصیت یعنی ویژگی های منحصر به فرد و پایدار هر فرد که احتمال تغییر آن بسیار سخت و دشوار است. شناخت خصیصه ها و ویژگی های روانشاختی فرد مقابل، قبل از ازدواج بسیار مهم است وبرای آگاهی از شناخت خصیصه های شخصیتی روانشناختی طرف مقابل می توان از یک روانشناس خبره در این زمینه کمک گرفت.

وی به اهمیت سن زوجین پرداخت و ادامه داد: با توجه به اینکه بلوغ خانم ها نسبت به آقایان زودتر می باشد، بنابراین بهتر است که اختلاف سنی دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند بین 4 تا 7سال باشد.

ترابی گفت: زیبایی نیز یک مولفه مهم در ازدواج است چرا که هنگامیکه یک فرد با فرد دیگری که از لحاظ ظاهری وجهه مناسبی ندارد ازدواج کند، در روند زندگی دچار چالش و مشکل خواهد شد.

این روانشناس بالینی تحصیلات را از دیگر شاخصه های مهم برای ازدواج افراد دانست و بیان کرد: دو فردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند نباید از لحاظ تحصیلات با یکدیکر تفاوت چندانی داشته باشند. بهتر است که آقا از لحاظ تحصیلات یک درجه بالاتر از خانم باشد.

احمد ترابی افزود: فردی که قصد ازدواج دارد می بایست بدون اغراق در ویژگی های مثبت و منفی خود یا طرف مقابل در ارائه ویژگی های خود صداقت پیشه کند و نقش بازی نکند. هرچقدر راست گویی و صداقت دو فرد نسبت به یکدیگر بیش تر باشد ازدواج آن ها با یکدیگر با موفقیت بیش تری مواجه خواهد شد.

وی به تشریح مولفه شباهت و همگنی در تجانس خانواده ها پرداخت و گفت: در فردی که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند می بایست به لحاظ اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر شباهت داشته باشند چرا که تناقص های اجتماعی و اقتصادی دو نفر با یکدیگر موجب ایجاد چالش در زندگی خواهد شد.

ترابی با اشاره به اهمیت شباهت در نظام باورها، عقاید و ایدئولوژیک گفت: نظام عقاید و باورهای افراد یکی دیگر از مقوله های مهم در زندگی افراد است. بنابراین دو نفر قبل از ازدواج می بایست در مورد نظام عقاید، باورها و ایدئولوژیک خود اشتراک داشته باشند.

مدرس کارگاه "ازدواج موفق، چالش ها و آسیب ها" وضعیت شغلی و اقتصاد را مورد بحث قرارد داد و افزود: دو نفر می بایست در مورد وضعیت اقتصادی، شغل، محل جغرافیایی شغل وسایر ویژگی هایی که مربوط به شغل و درآمد می شود با یکدیگر صحبت کنند و به توافق برسند.

وی ادامه داد دو نفر قبل از ازدواج می بایست در مورد اولویت های خود صحبت کنند و با صداقت اولویت های خود را به یکدیگر بازگو کنند. هرچقدر اولویت های دو نفر به هم نزدیکتر باشد موجب هماهنگی در زندگی شده و از میزان تنش ها می کاهد.

ترابی در توضیح اهمیت اطلاع افراد از گذشته یکدیگر گفت: دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند می بایست به طور کلی از گذشته یکدیگر آگاه باشند اما خیلی وارد جزئیات گذشته یکدیگر نشوند.

احمد ترابی به اهمیت اطلاع افراد نسبت به میزان احترام طرف مقابل به نظر همسر خود در تصمیم گیری پرداخت و گفت: برخی افراد اصولاً اهل مشورت با طرف مقابل و شریک زندگی خود نیستند. زوجین هر چقدر با یکدیگر مشورت و هم اندیشی کنند موجب بهبود در روابط خود شود و زندگی موفق تری را خواهند داشت.

وی همچنین در خصوص فرزندآوری بیان کرد: فرزندآوری یکی دیگر از مولفه های مهم در ازدواج و موفقیت در زندگی است. دو فری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند می بایست قبل از ازدواج در مورد زمان فرزندآوری و تعداد فرزند به توافق برسند.

ترابی در پایان کارگاه "ازدواج موفق، چالش ها و آسیب ها" گفت: دو فردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند در صورتی به یک ازدواج موفق نائل می شوند که قبل از ازدواج در مورد مولفه های بالا با یکدیگر صحبت و گفتگو کنند و میزان اشتراکات و شباهت های خود را نسبت به مولفه های فوق، شفاف کنند. هر چقدر میزان شباهت های دو فرد نسبت به مولفه های بالا بیشتر باشد ازدواج آن ها موفق تر خواهد بود.

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی سازمان دانشجویان


نظر شما :