اتصال جامعه و مهدویت با رویکرد هنری و ادبی در جشنواره ملی مهدویت

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۳ کد : ۲۰۵۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۸۷۹
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: با توجه به اهمیت بحث مهدویت و شناخت، ماهیت و ضرورت پاسداشت این رکن اعتقادی و نظر به نقش مهم فرهنگ و هنر این دو حوزه با محتوای عمیق؛ نیاز شدیدی به برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری به شکل توأم در فضای دانشگاهی کشور احساس می‌شود.
اتصال جامعه و مهدویت با رویکرد هنری و ادبی در جشنواره ملی مهدویت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم علی حسینی عنوان کرد: باتوجه به خلأهای فرهنگی حوزه مهدویت با رویکرد هنری و ادبی به ضرورت‌های این حوزه با چشم‌اندازی بلندمدت به همراهی جامعه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اهمیت بحث مهدویت و شناخت، ماهیت و ضرورت پاسداشت این رکن اعتقادی و با توجه به نقش مهم فرهنگ و هنر این دو حوزه با محتوای عمیق؛ نیاز شدیدی به برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری به شکل توأم در فضای دانشگاهی کشور احساس شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سا‌ل‌های اخیر شاهد کمرنگ شدن برنامه‌های غنی و فاخر در حوزه مهدویت بوده‌ایم، این حرکت فرهنگی و علمی که با حضور نهادهای کارساز در این حوزه رقم خواهد خورد، قطعا گامی جدی در زمینه تولید نظریات جدید در حوزه انتظار و خلق آثار علمی که مبین این اندیشه متعالی است برداشته خواهد شد.

علی حسینی گفت: برگزاری اولین جشنواره هنری، فرهنگی و علمی با حضور اقشار مختلف می‌تواند رونقی دوباره در میان اهل ادب، فرهنگ و هنر در باب تولید آثار هنری باز بوده و بانک آثار در این حوزه را غنی‌تر کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: محورهای اصلی این جشنواره حول دو محور؛ چالش‎های اعتقادی و فرهنگی مهدویت و چالش‎های اجتماعی، سیاسی مهدویت تنظیم شده است؛ محور چالش‎های اعتقادی و فرهنگی مباحثی چون غفلت از مبانی و آرمان‌ها، شک و تردید، افول دین و ارزش‌ها، یأس و ناامیدی، سطحی‌نگری، برداشت‎های انحرافی، تطبیق‎های ناروا، تعیین وقت ظهور و شتاب‌خوانی(استعجال) مطرح شده است.

به گفته علی حسینی بخش چالش های اجتماعی سیاسی نیز محور هایی چون مسئولیت گریزی، فتنه ها، سختی ها و ناکامی ها، لغزش اندیشمندان و خواص، فاصله بین عالمان و مردم، افزایش اختلافات، مدعیات دروغین، مخالفت با فعالیت های سیاسی و تشکیل حکومت و افزایش دشمنی ها گنجانده شده است.

دبیر نخستین جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: محورهای ارسال آثار در حوزه‌های پژوهشی، هنری، ادبی، کتاب‌خوانی و رسانه و فضای مجازی قرار دارد. 

وی افزود: بخش پژوهشی(دکترین مهدویت) شامل مقالات علمی و پژوهشی؛ بخش ادبی شامل شعر و داستان کوتاه؛ بخش هنری شامل پوستر، مستند و خوشنویسی؛ بخش کتابخوانی شامل کتاب نگین آفرینش نوشته حضرت آیت‌الله صافی گاپایگانی و بخش فضای مجازی رسانه شامل وبلاگ‌نویسی، تنظیم شده است. 

حسینی تصریح کرد: مهلت ارسال آثار در بخش هنری، ادبی، کتاب‌خوانی، رسانه و فضای مجازی تا ۱۵ آبان ماه تعیین شده و اعلام نتایج آثار ارسالی در ۲۴ آبان اعلام می‌شود؛ این بخش از جشنواره در ۲۶ آبان خاتمه می‌یابد. همچنین ارسال آثار در بخش پژوهشی ۱۵ بهمن ماه و اختتامیه آن در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ اعلام شده است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق وبسایت جشنواره http://mahdaviatfest.ir، پیام رسان‎های سروش و ایتا با نشانی mahdaviatfest@ و دبیرخانه جشنواره ملی مهدویت به نشانی قم، صفاشهر، کوچه جهاد دانشگاهی، پلاک ۳۲ صندوق پستی ۱۶۱-۳۷۱۸۵ ارسال کنند.

علی حسینی در پایان با توجه به رغبت داوطلبان، به دورنمای کلی این جشنواره پرداخت و گفت: هدف مخاطب اصلی این جشنواره دانشجویان هستند ولی فضا محدود به دانشجو نیست و عموم علاقه‌مندان در این حوزه می‌توانند با شرکت در این جشنواره مشارکت حداکثری داشته باشند؛ هدف از برپایی این جشنواره اتصال جامعه به مهدویت با رویکرد هنری و ادبی مانند کلیپ‌های کوتاه، اینفوگراف و شعرگراف است، در گذشته این اتصال تنها از جنس پژوهشی بود و جذب حداکثری را نداشت که با توجه به حجم ارسال آثار، انتظار مشارکت حداکثری دانشجویان و آحاد مردم را داریم.
 

کلید واژه ها: جشنواره ملی مهدویت


نظر شما :