نشست «بررسی چالش‌های حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی» برگزار شد

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۶۲۸۱ فرهنگی
تعداد بازدید:۸۲۰
نشست «بررسی چالش‌های حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی» با حضور جمعی از فعالان دانشجویی استان قم برگزار شد.
نشست «بررسی چالش‌های حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم علی حسینی در نشست «بررسی چالش‌های حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی» که به همت خبرگزاری ایسنا قم در اتاق جلسات ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد عنوان کرد: بر اساس منویات رهبری، جوانان نقش مهمی در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم سازی دارند و باید به چنین ظرفیت مهمی بها داد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: در زمینه حضور جوانان در عرصه‌های سیاسی، به ویژه مجلس شورای اسلامی که خانه ملت به شمار می‌رود، موضوع روحیه انقلابی، کارآمدی، تخصص و تعهد دارای اهمیت است و باید در جوان‌گرایی به این عناصر توجه ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که دانشگاه‌های ما تا چه میزان توانایی لازم را در تربیت جوانانی با این شاخصه‌ها دارند تا بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی، کارآمدی و تخصص خود را برای گرفتن مسندی در مجلس به عنوان یک نماینده ثابت کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم اظهار کرد: یکی دیگر از چالش‌ها این است که جامعه تا چه حد جوانگرایی و تخصص جوانان را باور دارد و اینکه جوانان در اثبات این توانمندی تا چه حد توانسته‌اند موفق عمل کنند.

وی گفت: کارآمدی دارای تعاریف مشخصی در توانمندی و مهارت‌افزایی و اثربخشی است، در این باره جهاد دانشگاهی مدلی را برای شایستگی تعریف کرد که با عنوان طرح هفت شهر شایستگی، منظومه رویدادهای دانش بنیان فرهنگی را نشان می‌داد.

حسینی افزود: این طرح با هدف تحقق الگوی فارغ التحصیل شایسته در نظام آموزش عالی ایران و به ابتکار معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و هدف نهایی طرح مذکور، تربیت دانش آموختگانی است که انتظار می‌رود در طول دوره دانشجویی، شایستگی های لازم را بر اساس هفت نقش اصلی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در این طرح، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه در شاخص‌های رشد فردی، رشد عبادی، سیاسی و اجتماعی، خانوادگی، اشتغال و اخلاق ارزیابی می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم عنوان کرد: بررسی چالش‌های پیش روی جوان‌گرایی باید به خوبی ارزیابی شود، باید دید افرادی که در انتخابات شرکت کرده‌اند چند درصدشان جوان هستند و رویکرد مجلس قبلی تا چه حد جوان‌گرا بوده و چه شاخصه‌هایی در این جوان‌گرایی اهمیت دارد.

وی بیان کرد: همچنین باید دید گزینه تجربه در این کارآمدی چه تاثیری دارد و در شرایط تحریم و با وجود مشکلات داخلی و خارجی آیا می‌توان به جوانان میدان داد و جوانان آمادگی ورود به مجلس را دارند.

حسینی در مورد جایگاه احزاب در به میدان آوردن جوانان در عرصه سیاست اظهار کرد: احزاب گاهی تنها در دوران انتخابات، فعال می‌شوند و همین امر موجب می‌شود کاستی‌هایی به وجود آید، در احزاب باید نظارت باشد و احزاب نیز پاسخگو باشند تا خط فکری‌شان دچار تخریب نشود.

وی ادامه داد: همچنین باید احزاب بتوانند جوانان کارآمد و متخصص را به دور از نگرش‌های سیاسی معرفی کنند، ما در بین جناح های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب نیز افراد کارآمد و ناکارآمد داریم و نمی‌توان فقط از دریچه سیاسی و جناجی به جوان گرایی نگاه کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشگاهی دیگر آن‌چنان در سطح دانشگاههای فعال نیستند و در حد کانون به فعالیت می‌پردازند، به نظر می‌رسد آفت تشکل‌های دانشجویی در مناظرات این است که به تعریف منسجمی از مبانی نظری ابتدایی دست نیافته‌اند.

وی گفت: در این مناظرات، بیشترین تمرکز بر روی پاسخ دادن است و کمتر سعی می‌شود به مبانی مشترکی از تعاریف دست یابند، در حالی که باید به دنبال تولید محتوا و جریان دانش‌بنیان بود و در بیان شاخصه‌ها به تعریف درستی دست یابیم.

 

کلید واژه ها: خبرگزاری دانشجویان ایران


نظر شما :