تفاهم با دیگران، تازه ترین مهارت دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۴۵۶۴ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۳۱
نویسنده خبر: علی شریعتی
تفاهم با دیگران، تازه ترین مهارت دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران

 کارگاه افزایش مهارت ارتباط بین فردی با عنوان "مهارت تفاهم با دیگران" برای دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم شعبه این واحد استانی در پردیس فارابی دانشگاه تهران کارگاه "مهارت تفاهم با دیگران" را روز سه شنبه 3 دی ماه برای افزایش مهارت دانشجویان در تالار دکتر الماسی برگزار کرد.

گوش فعال، همدلی، ادراک، تیپ های شخصیتی و تمایز ارتباط در تیپ ها از جمله مباحثی بود که در این کارگاه به آن پرداخته شد.

مدرس کارگاه مهارت تفاهم با دیگران در تعریف همدلی گفت: همدلی مهارتی است که از طریق آن می توان به شناخت بیشتری از دیگری دست یافت و از این طریق به تفاهم بیشتری با دیگری رسید. برخی از محققان ارتباطات انسانی، بر این باورند که همدلی توانایی ویژه ای است که از طریق آن می توان به نگرش فرد مقابل خویش یا به عبارت دیگر مخاطب خویش پی برد و دنیا را از دریچه چشم او نگریست.

وی با بیان این که همدلی کاملا از خنثی بودن و همدردی متمایز است گفت: وقتی که ما در مقابل رفتارها و پدیده های وارد بر شخصی با بی تفاوتی برخورد می کنیم خنثی بودن ما در برابر او کاملا مشهود است. مثلا، اگر فرزند شخصی که به گونه ای با ما در ارتباط است بیمار است و به ما بگوید و یا از کسی می شنویم اما با بی تفاوتی بگوییم یا وانمود کنیم که به ما ربطی ندارد او باید کار خود را خود انجام دهد. در اینجا ما با حالت خنثی و بی تفاوتی با او مواجه شده ایم.

مدرس کارگاه افزود: در نقطه مقابل،"همدردی" موقعی به منصه ظهور می رسد که ما در احساسات با کسی شریک شده و احساسی را که او در مورد پدیده ای به دست آورده است ما نیز به دست آوریم. یعنی مشارکت در غم‌ها و شادی‌های طرف مقابل.

مدرس کارگاه مهارت تفاهم با دیگران به تبیین چهار نوع تیپ شخصیتی مهرطلب، ریاست طلب، تیب A و تیپ B پرداخت و گفت: خونگرم بودن، بسیار مهربان بودن، دوستدار توجه دیگران و ... از جمله ویژگی های افراد دارای تیپ شخصیتی مهرطلب، اعتماد به نفس بالا، توانایی مدیریت کردن خوب، اهل رقابت، استقلال بالا و ... از جمله ویژگی های افراد داری تیپ شخصیتی ریاست طلب می باشد. افراد دارای تیب شخصیتی نوع A، کمال گرا و احساسی، عجول و ... هستند اما افراد دارای تیپ شخصیت B، بسیار منعطف، خونسرد، توانایی برقراری ارتباط بهتر و ...می باشند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران مرکز تخصصی آسیب های اجتماعی


نظر شما :