برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق خانواده در دانشگاه قم

۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۴۰۰۶ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۳۶۷
نویسنده خبر: علی شریعتی
کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق خانواده با حضور قاضی شعبه ده دادگاه خانواده استان قم در دانشگاه قم برگزار شد.
برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق خانواده در دانشگاه قم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، فتح الله مطلق در این کارگاه با اشاره به حقوق خانواده بیان کرد: اگر بخواهیم حقوق خانواده را تشریح کنیم باید به قبل از دوران خواستگاری و نامزدی برگردیم، هر دختری باید به حقوق خود به هنگام خواستگاری آشنایی داشته باشد، بداند چه شرایطی باید قرار دهد و چه شرایطی را قرار ندهد، آیا مهریه‌های سنگین ضامن خوشبختی خانواده است یا خیر.

وی با بیان اینکه در سند ازدواج چهارده شرط قید شده است، گفت: یکی از این  بندهای شروط عقد می‌گوید؛ چون طلاق در اراده مرد است و هرگاه طلاق بنا به خواسته زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق رفتاری وی نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را با نظر دادگاه به صورت بلا عوض به زوجه منتقل کند.

وی  در ادامه این کارگاه آموزشی با اشاره به طلاق توافقی بیان کرد: در طلاق توافقی زن و مرد آن چه را که توافق کردند صورت می گیرد و نیازی به داوری نیست، طی یک جلسه حکم طلاق صادر می‌شود فقط وضعیت زن باید از  نظر بارداری مشخص شود.

مطلق با اشاره به تکالیف زوجین نسبت به هم افزود: ماده 112 قانون مدنی می‌گوید همین که عقد نکاح واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین بوجود و حقوق تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌گردد.

وی در ادمه در این کارگاه آموزشی به تشریح وظایف زوجین پرداخت: ماده 1103 قانون مدنی می‌گوید، زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند، بر اساس ماده 1104 زوجین باید در تربیت اولاد خود با یکدیگر معاضدت نمایند، ماده 1106 می گوید در عقد دائم نفقه زن برعهده شوهر است، ماده 1107 به تعریف نفقه پرداخته است، ماده 1108 بیان می‌دارد که هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.
قاضی شعبه ده دادگاه خانواده استان قم در این کارگاه آموزشی به شرایط تعلق نحله پرداخت: اگر به هر دلیلی امکان تعیین اجرت المثل نباشد، مثل اینکه زن قصد تبرع داشته، نوبت به نحله می‌رسد، شرایط تعلق نحله هیچ فرقی با اجرت المثل نمی‌کند مشروط به تقاضای مرد برای طلاق است، تقاضای مرد نباید ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی باشد.

مطلق بیان کرد: یکی از دلایل بالا رفتن آمار طلاق در کشور به دلیل نبود شناخت صحیح و کافی زوجین و عدم ایجاد ارتباط بین زن و مرد است، زوج‌های جوان قبل از آغاز زندگی مشترک باید با مشاوره معتمد مشورت کنند.

گفتنی است این کارگاه توسط جهاددانشگاهی شعبه خواهران دانشگاه قم تدارک دیده شد و مطالبی که در این کارگاه توسط مطلق، قاضی شعبه ده دادگاه خانواده ارائه شد به بسیاری از سوالات مورد نظر حاضرین پاسخ داده شد.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد استان قم دانشگاه قم


نظر شما :