"سلسله کارگاه های توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان"

کارگاه تنظیم دادخواست برگزار شد

۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۸ کد : ۱۳۵۰۶ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۴۶۶
نویسنده خبر: علی شریعتی
دانشجویان رشته حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران با چگونگی تنظیم دادخواست آشنا شدند.
کارگاه تنظیم دادخواست برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم کارگاه تنظیم دادخواست و لایحه نویسی از سلسله کارگاه های توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان روز سه شنبه 28 آبان‌ماه ویژه دانشجویان رشته حقوق در تالار دکتر الماسی پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این کارگاه به مباحثی چون تعریف دادخواست، شرایط عمومی و مقدمات لازم برای تدارک دادخواست، نحوه نگارش مشخصات طرفین دعوا، صورت‌های تعدد خواهان و خوانده پرداخته شد.

به گفته مدرس کارگاه تنظیم دادخواست و لایحه نویسی، دادخواست اولین و مهمترین سندی است که دادرسی حقوقی فقط بر اساس آن و بر محور آن شکل می گیرد. تنظیم دادخواست یکی از دقیق ترین و حساس ترین اقدام حقوقی است که خواهان می تواند ادعای خود را به نحو دقیق و صحیح مطرح و محقق نماید. هرگونه خطاء در تنظیم دادخواست، نه تنها ممکن است رسیدگی به خواسته و تحقق آن را با تأخیر و اطاله مواجه سازد، بلکه ممکن است به ردّ دعوای خواهان یا به صدور حکم بر بی حقی وی منجر شود. علیرغم این همه اهمیت و حساسیت متن و مندرجات دادخواست و علیرغم اهتمامات جدی قوه قضائیه برای جلوگیری از اطاله دادرسی ها، متأسفانه دادخواست نویسی در حدّ یک عریضه نویسیِ تقریباً عامیانه تنزّل کرده و حتی وجود واحدهای عریضه نویسی در دادگستری ها به این وضعیت دامن زده است. بی تردید، بسیاری از مشکلات اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) در دادگستری ها ناشی از عدم دقت در تنظیم دادخواست است. باید اقرار نمود که تمام هنر و توان یک وکیل خوب در توان دادخواست نویسی وی خلاصه می شود. لذا دادخواست نویسی ملاک اصلی و واقعی برای ارزیابی مهارت یک وکیل محسوب می شود.

کلید واژه ها: سلسله کارگاه های توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان کارگاه آموزشی


نظر شما :