رئیس موسسه و نماینده آستان مقدس امام حسین علیه السلام در استان قم مطرح کرد:

فعالیتهای انجام شده در جهاددانشگاهی یکتا است

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۴ کد : ۷۴۸۰۷ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۷
دکتر حامد حیاتی رئیس جهاددانشگاهی استان قم با حضور در موسسه الدلیل با رئیس موسسه و نماینده آستان مقدس امام حسین علیه السلام در استان قم دیدار و گفتگو کرد.
فعالیتهای انجام شده در جهاددانشگاهی یکتا است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی  استان قم، دکتر حامد حیاتی رئیس جهاددانشگاهی استان قم به همراه جمعی از معاونین این واحد امروز شنبه 27 مرداد ماه  با حضور در موسسه الدلیل در نشستی صمیمانه با رئیس، معاون آموزشی و جمعی از مسئولین  این موسسه دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این نشست دکتر حامد حیاتی گفت: مجموعه جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که مولود انقلاب اسلامی است، یعنی بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد  شکل می‌گیرد و رسالت‌های مختلفی را عهده دار می باشد.
وی گفت: جهاددانشگاهی در تمامی استان‌ها  دارای  شعبه یا به نوعی نمایندگی می باشد که دکتر مسلمی نائینی عهده دار مسئولیت ریاست این نهاد انقلابی در کشور هستند و صدور حکم انتصاب  ایشان نیز توسط  رئیس جمهور صورت می پذیرد.
رئیس جهاددانشگاهی استان قم  در ادامه گفت: جهاددانشگاهی استان قم در 4 معاونت آموزش، پشتیبانی، پژوهش و فرهنگی در حال فعالیت است، مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی که زیر مجموعه معاونت پژوهشی این واحد در حال فعالیت است، در چند سال گذشته رشد چشمگیری در آمار موفقیت درمان ناباوری داشته است، در حوزه درمان  ناباروری در سطح کشور  میانگین، آماری بین  ۲۰  تا ۲۵ درصد را نشان مید هد، اما  در قم به برکت حضرت معصومه سلام الله علیها این 32 تا 35 درصد است.
دکتر حیاتی گفت:  مرکز  درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان قم، با دارا بودن مجوز پذیرش بیماران بین الملل، درصد قابل توجهی  از مراجعان آن را بیماران خارج کشور از جمله عراق، لبنان و سوریه تشکیل می دهد و این امکان نیز وجود دارد با توجه به هزینه های سنگین درمان ناباروری، بیمارانی که توسط آن موسسه معرفی شوند با تخفیف های خوبی به درمان خود در مرکز درمان ناباوری جهاددانشگاهی استان قم بپردازند.
رئیس جهاددانشگاهی استان قم در ادامه  افزود:  در حوزه فرهنگی و حوزه آموزش با توجه به شعباتی که جهاددانشگاهی در سطح  دانشگاه های  استان دارد، می توان دوره های آموزشی و جشنواره هایی را ویژه  دانشجویان بین الملل که از عراق و از اقصی نقاط منطقه هستند  برگزار نماید و ایشان از ظرفیت های جهاددانشگاهی منتفع گردند.
در ادامه علی حسینی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم گفت:  مجموعه جهاددانشگاهی در سطح کشور دارای 103  واحد استانی و پژوهشگاه است،  که به صورت شبکه ای در حال فعالیت است که  این پژوهشگاه ها در حوزه های مختلفی همچون  علوم انسانی، بهداشت، درمان و غیره در حال فعالیت هستند.
وی گفت: جهاددانشگاهی مجموعه های متفاوتی را شامل می گردد که از آن جمله می توان  به خبرگزاری ایسنا اشاره نمود که یکی از معتبرترین خبرگزاری های کشور محسوب می گردد، خبرگزاری ایکنا  نیز یکی دیگر از خبرگزاری های زیر مجموعه جهاددانشگاهی است  که در حال حاضر در ۲۸ زبان اخبار  خود را مخابره میکند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم با اشاره به زمینه های مشترک جهت همکاری های فیمابین افزود: با توجه به فعالیت موسسه الدلیل  در زمینه های اعتقادی و مباحث فکری و از طرفی وجود ظرفیت خبرگزاری بین المللی قرآن کریم ایکنا در جهاددنشگاهی استان قم  این آمادگی وجود دارد  در حوزه‌های معرفتی، اعتقادی و  اندیشه اسلامی نشست های تخصصی برگزار  و تولید محتوی انجام شود و محتوی های تولید شده  به زبان های دیگر از جمله عربی ترجمه گردد.
علی حسینی در ادامه گفت: همایش ها و مسابقات علمی گوناگونی سالیانه در جهاددانشگاهی برگزار می گردد و این نهاد سابقه ای طولانی در برگزاری این گونه برنامه ها دارد، از جمله کارهایی که می توان به صورت مشترک انجام داد در حوزه اخلاقی فقهی حقوقی درمان ناباروری است که در حال حاضر در جهاددانشگاهی قم در حال انجام است، با توجه به اینکه مشکل ناباروی موضوعی شایع در تمامی جوامع از جمله جوامع شیعی و ادیان ابراهیمی است می توان با اطلاع رسانی در سطح گسترده تر،  نسبت به دریافت مقالات در این حوزه اقدام نمود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به برگزاری جشنواره مهدویت توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم افزود: این جشنواره  در چند سال گذشته به صورت ملی برگزار گردید، با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت در سال جاری این برنامه به صورت بین المللی  با محوریت مقاومت اسلامی   برگزار خواهد شد که می توان از ظرفیت  و همکاری موسسه الدلیل و آستان مقدس امام حسین علیه السلام  در اطلاع رسانی به مخاطبان و جامع هدف این موسسه بهره مند شد.
در ادامه علی حسینی توضیحاتی را در خصوص، انتشارات جهاددانشگاهی استان قم، کتابهای تالیف شده در این انشتارات، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران " ایسپا"  و مرکز تخصصی جامع خانواده که ذیل  این معاونت در حال فعالیت هستند  ارائه نمود.
یاسر شریفی سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی استان قم در ادامه گفت: مراکز آموزشی کوتاه مدت جهاددانشگاهی در حوزه ها و کارگروه های مختلفی در سطح استان در حال فعالیت هستند، دوره هایی که در این معاونت برگزار می گردد مهارت محور بوده و در راستای اشتغال آفرینی و افزایش سطح توانمندی افراد تدوین و اجراء می شوند.
وی افزود: در حوزه های سازمانی این معاونت با برگزاری دوره های ضمن خدمت و  دوره های سازمانی برای پرسنل  و خانواده های دستگاه های اجرایی استان نیز  در حال فعالیت است، که این دوره ها در رنج سنی مختلف از کودک تا  نوجوان و بزرگسال برگزار می گردد.
شریفی ادامه داد: از حوزه های  فعال و بروز که با توجه به نیاز های جامعه تدوین گردیده است، دوره های فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که  با توجه به گستره فعالیت آن در تمامی حوزه ها از جمله علوم انسانی، علوم پزشکی ، حوز های هنری  و غیره به شدت مورد استقبال فراگیران قرار گرفته است.
سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی قم  در خصوص تفاوت های آموزش های فنی و حرفه ای و جهاددانشگاهی گفت: در فنی و حرفه ای آموزش ها بیشتر رویکرد سخت  دارد، اما در جهاددانشگاهی آموزش ها به  سمت آموزش های نرم توسعه فردی سوق داده شده است و این آموزش ها با توجه به نیاز های حال حاضر جامعه تدوین می شوند.
وی با اشاره به فعال بودن 7 شعبه از جهاددانشگاهی در دانشگاه های سطح استان گفت: برخی از  این آموزش ها در سطح دانشگاه های استان توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بصورت رایگان برگزار می گردد.
وی همچنین  اعلام آمادگی نمود این معاونت با توجه به  مهاجر پذیر بودن استان قم  نسبت به آموزش زبان فارسی برای مهاجرین به صورت حضوری و مجازی با توجه به آماده بودن زیر ساخت های آن  به صورت مشترک به ارائه گواهینامه های قابل ترجمه اقدام نماید.
شریفی در ادامه ابراز امیدواری کرد با راه اندازی دپارتمانی مشترک نسبت به ارائه آموزش های بین الملل در تمامی حوزه از جمله زبان های خارجی گامهای مثبتی برداشته شود.
در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر صالح الوائلی رئیس موسسه الدلیل و نماینده آستان مقدس امام حسین علیه السلام در استان قم گفت: طبیعتا تجربیاتی که دوستان در جهاددانشگاهی به آن اشاره کردند، تجرییاتی تک و یکتا است و اعتقاد دارم برای استفاده  از این تجرییات  در کشور عراق باید جریان سازی شود.
دکتر صالح الوائلی افزود: نمونه ای از این فعالیتها در حال حاضر در  نمایندگی های آستان مقدس امام حسین علیه السلام و آستان مقدس حضرت عباس علیه‌السلام در حال انجام است، ولی این گنجایش و ظرفیت را ندارد و اگر بخواهیم  سنجشی بین فعالیت های دو کشور ایران و عراق انجام دهیم متوجه این اختلاف ها خواهیم شد. واین تلاشهای دولت مردان در جمهوری اسلامی زمینه ساز این اتفاقات خوب و استقلال فرهنگی شده است.
وی افزود: در کشور عراق بعد از سقوط نظام در دوره بعث که  در واقع تمام زیرساخت‌های فرهنگی کشور را نابود کرد ه بود، عراق با چالش‌های متعددی به لحاظ فرهنگی مواجه شد، لذا این خلاء فرهنگی احساس شد، آستان مقدس حضرت عباس علیه‌السلام  وارد این کارزار شدند تا  فکری برای اوضاع پیش آمده کند و  این فعالیت های فرهنگی در کنار سایر فعالیت‌هایی بود  که به لحاظ خدماتی به زوار انجام می‌شد که عتبه در حال حاضر به صورت رایگان انجام می دهند. انجام خدمات درمانی به صورت رایگان را می توان از دیگر فعالیتهای آستان مقدس حسینی  برشمرد که  برای هزاران نفر  در خاک جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.
رئیس موسسه الدلیل و نماینده آستان مقدس امام حسین علیه السلام در استان قم ادامه داد: در حال حاضر بالای صدها دوره آموزشی  و نشست‌های علمی توسط این موسسه برگزار شده  که در آنها  هزاران نفر از اساتید و دانشجویان عراقی به صورت رایگان شرکت کردند و مواردی همچون خوراک و اسکان نیز برای شرکت کنندگان رایگان در نظر گرفته شده است و این امر را وظیفه خود می دانیم و این مشابه همان کاری است که جمهوری اسلامی ایران در زمان کرونا برای مردم ایران انجام داده است.
دکتر صالح الوائلی  گفت: ما به عنوان موسسه الدلیل و شخص بنده به عنوان نماینده آستان مقدس امام حسین علیه السلام  مایل هستیم که از تجربه‌های موثر جهاد دانشگاهی در کشور عراق استفاده کنیم  و فعالیت های مشترکی را  در حوزه های مختلف با جهاددانشگاهی انجام دهیم.

کلید واژه ها: موسسه الدلیل جهادانشگاهی استان قم دکتر صالح الوائلی


نظر شما :