دختران آنچه باید را دانستند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۷ کد : ۷۱۹۴ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۸۹
کارگاه آنچه دختران باید بدانند پیرو نمایش و تفسیر فیلم قاچاق دختران روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با سخنرانی خانم دکتر جمال نیک در دانشگاه قم خوابگاه فاطمیه برگزار شد. 
دختران آنچه باید را دانستند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم این کارگاه با موضوع آنچه دختران باید بدانند و با هدف تشریح رابطه سالم یا بالغانه و رابطه ناسالم یا غیربالغانه (آسیب زا) برگزار شد.

سخنران این کارگاه در ابتدا به تشریح رابطه سالم یا بالغانه و رابطه ناسالم یا غیربالغانه (آسیب زا) پرداخت و گفت: رابطه سالم به رابطه ای گفته می شود که فرد احساس عشق و دلبستگی به معشوق را احساس می کند، اما درآمیختگی و حل شدگی محض دو فرد، بوجود نمی آید و فرد مرزهای روانی خود را محکم نگه می دارد.

وی ادامه داد: در مقابل رابطه  غیربالغانه (آسیب زا) مانند اعتیاد به یک ماده مخدر است. در عشق ناسالم یک سیکل اتفاق می افتد. فرد جذب ماده مصرف کننده می شود، تلاشی برای به دست آوردن آن مواد در او ایجاد می شود. ماده را مصرف می کند در این حین طی اختلافاتی که گاهی بین دو طرف ایجاد می شود، دو فرد به طور موقت از یکدیگر فاصله می گیرند و جدا می شوند. در این حالت دو فرد برای غلبه بر این وضعیت و یافتن احساس سرخوشی دوباره، بدون این که اختلاف خود را حل کنند دوباره به هم نزدیک می شوند. در روابط نابالغانه این سیکل دائما تکرار می شود.

جمال نیک افزود: در روابط و عشق های سالم یا بالغانه یک سری معیارهای معقول وجود دارد، افراد وقتی به مشکل برمی‌خورند، در مورد آن فکر می کنند و تصمیم گیری می کنند، اگر راه حلی پیدا نکردند، هرچند که سخت باشد و درد را تجربه کنند، رابطه را قطع می کنند.

وی با بیان این که تفاوت های زیادی میان رابطه سالم و ناسالم است گفت: یکی از این تفاوت ها ایده آل سازی است چنانچه در رابطه سالم ایده آل سازی وجود دارد، عاشق معشوقش را بزرگ جلوه می دهد، اما می تواند ضعف ها و ویژگی ها منفی او را ببیند. آن را انکار نمی‌کند و می پذیرد. اما ایده آل سازی که در روابط غیر بالغانه رخ می دهد، فرد باید خیلی تلاش کند تا یک ویژگی منفی را در معشوقش پیدا کند. یا اگر ویژگی منفی ببیند سعی می کند آن را به شکل یک نقطه قوت و یک نکته مثبت توجیه کند.

مدرس کارگاه آنچه دختران باید بدانند کم صحبتی را به عنوان یک عیب دیده نشدنی در روابط غیر بالغانه برشمرد و گفت: مثلا اگر معشوق در جمع ها کم صحبت باشد و اجتماعی نباشد، فرد عاشق می گوید او نمی خواهد خود را درگیر بحث های سطحی و جزئی کند. در رابطه سالم دو طرف یا همدلی نسبت به یکدیگر رفتار می کنند و سعی می کنند با مشکلات دیگر کنار آیند. شفقت و نرمی نیز در این نوع عشق وجود دارد. حفظ مرزهای روانی یکی از مهترین تفاوت های روابط سالم و ناسالم است.

جمال نیک گفت: در یک رابطه بالغانه، فرد در عین حالیکه به مرزهای روانی خود انعطاف می دهد و معشوق را وارد آن می کند، اما مرزهای روانی خود را نیز محکم حفظ می کند. در عوض در روابط نابالغانه فرد تمامی هدف ها و انگیزه های فردی خود را فراموش می کند و تمام فکر و ذکرش معشوق می شود.

وی ادامه داد: با داشتن یک سری مهارت ها می توانیم روابط پرخطر را مدیریت کنیم. مورد اول بحث خویشتن داری است، اینکه بتوانم هیجانات خودم را کنترل کنم. مورد دوم جرات مندی است، جرات مندی نقطه مقابل رفتار پرخاشگرانه و منفعلانه است. افرادی که جرات مندی دارند می توانند به صورت بالغانه مقابل درخواست ها و شرایط آسیب زننده "نه" بگویند و برآشفته نشوند. ویژگی سوم، تفکر نقاد است، به این معنی که بتوانیم در مقابل گزاره هایی که ارائه می‌شود معشوق را نقد کنیم و چرایی آن را مورد سوال قرار دهیم و به طور کورکورانه هر چیزی را نپذیریم.
 

کلید واژه ها: کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کارگاه آموزشی معاونت فرهنگی


نظر شما :