نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی:

جهاددانشگاهی ایده‌پردازی جوانان را راهبری کند

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۳:۱۹ کد : ۶۶۲۵۵ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۷
نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه برخی جوانان به بضاعت علمی رسیده‌اند، اما بستر و ابزار لازم را برای پرورش ایده خویش ندارند که در این راستا جهاددانشگاهی می‌تواند جوانان این مرز و بوم را هدایت و راهبری کند تا بتوانند ایده خود را تبدیل به اختراع و آن‌را تجاری‌سازی کنند.
جهاددانشگاهی ایده‌پردازی جوانان را راهبری کند

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی رؤسای جهاددانشگاهی که از صبح امروز، ۲۲ آذرماه در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، با بیان این که اگر معرفت و شناخت برای انسان حاصل نشود در اقدامات و فعالیت‌های مختلف برای انسان نتیجه مطلوب پدید نمی‌آید، اظهار کرد: قم مرکز تشیع و حوزه علمیه است و حضور شما جهادگران جهاددانشگاهی و دیدار با مراجع و بهره‌گیری از فرمایشات این علما، می‌تواند شما را در تعالی فعالیت‌های علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی کمک کند.

وی با اشاره به این که اقدامات تحولی جهاددانشگاهی در کشور محسوس است و دستاوردهای بزرگی با همت جهاددانشگاهی در طول سالیان بعد انقلاب حاصل شده است، ادامه داد: جهاددانشگاهی منشأ آثار و اقدامات بزرگی بوده و توقع می‌رود امور مهم دست‌‌نیافتنی را در مجرای دستگاه‌ها و مراکز علمی را با همت بلند جهادی، به نتیجه مطلوب برساند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: هنر یک دانشمند، مدیر و سیاست‌گذار این است که منابع محدود را  به اولویت‌های اصلی اختصاص دهد و تناسبی بین خواسته، نیازها و منابع محدود برقرار کند. کمپانی، شرکت‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی شاخص در دنیا محدود هستند و هر کدام در مسیر تحول و رشد خویش، با اولویت‌بندی و تمرکز در مسایل و شناخت نکات کلیدی در دنیا جایگاه جهانی پیدا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به این که در عرصه علم و اقتصاد برخی افراد و مراکز فرشته نجات هستند، اظهار کرد: امروزه جوانانی هستند که به بضاعت علمی رسیدند، اما بستر و ابزار لازم را برای پرورش ایده خویش ندارند که این ایده را تبدیل به اختراع کنند و یا اختراع خویش را تجاری‌سازی کنند و با صنعت و تکنولوژی گره بزنند که در این راستا جهاددانشگاهی می‌تواند جوانان این مرز و بوم را هدایت و راهبری کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات ایده‌ها و اختراعات جوانان این مرز و بوم نصیب دلالان فرصت‌طلب و شکارچیان می‌شود و با نگاه منفعت‌طلبی آن‌ها را از نظر علمی محاصره می‌کنند، ادامه داد: اگر ایده این جوانان در اختیار مراکز علمی باشد منشأ ترقی و رشد می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جهاددانشگاهی همیشه دنبال کار بزرگ بوده و باید به دنبال شاه‌کلیدها برود و این مهم را در جهتی قرار دهد که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند. امروز شرکت‌های بزرگ و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان، پرتوان رو به جلو حرکت می‌کنند و ما باید در چنین وضعیتی روی موضوعاتی کار کنیم که به برابری با آن‌ها برسیم، گوی سبقت را از آنان بگیریم و در فضای راهبردی و رقابتی باشیم، رقابتی از جنس اعتلای زیرساخت‌ها و سکوی پرش که سرعت، دقت، کیفیت و قیمت در آن مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری اضافه کرد: نیاز داریم فضایی فراتر از مرزهای کشور را ببینیم و هر چه تولید، گستره مصرف و احساس نیاز مصرف‌کنندگان بیشتر شود، هزینه‌های شما پایین و میزان سود بالا می‌رود و امکان توسعه بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در موضوعاتی که غیر رقابتی است و امکان درگیر شدن با دنیا را نداریم، نیازمند اتکا به خودمان هستیم تا بدون استقراض، عرصه را تصرف کنیم؛ جمهوری اسلامی امروز صاحب نام است و با وجود فشار تحریم‌ها در عرصه علمی و تحقیقاتی، شاهد رخ‌نمایی تعالی و رشد علمی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با بیان این که مدیون شخصیت بزرگ کاظمی آشتیانی هستیم، چراکه کمک کرد تا در دنیا لبه دانش باشیم و در عرصه درمان ناباروری پرچم ایران در عرصه جهانی سرافراز است، گفت: امروز افتخار می‌کنیم که ژورنال‌های معروف دنیا از اقدامات نسل جوان، دانشمندان و مراکز علمی تحقیقاتی از اقدامات جوانان و دانشمندان ایرانی به‌عنوان پرش علمی اسم ببرند.

وی اضافه کرد: اگر از دشمنان عنود ایران بپرسند جمهوری اسلامی رشد یا عقب‌گرد داشته، یقینا اعتراف می‌کنند و پیشرفت‌ها را کتمان نمی‌کنند، از موشک و هواپیما و صاعقه گرفته تا زیر دریایی و شناورهای مختلف.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی مایه افتخار کشور است و امیدواریم با بضاعت اندک، شاهد تعالی بیشتر این نهاد انقلابی باشیم، گفت: دشمن با تضاد و پارادوکس به دنبال این است که ناامیدی و احساس حقارت را در نسل جوان ایجاد کند و نسل جوان را به انقلاب و دستاوردهای انقلاب بدبین کند، برای اینکه شکست‌های خود را توجیه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور اضافه کرد: استقلال کشور اولین ثمره و دستاورد انقلاب بود، امروز دوست و دشمن نمی‌توانند به نظام، ملت، دولت و حکومت ما اتهام بزنند و معتقدند در هر جایی که اتفاقی رخ دهد، کار جمهوری اسلامی است، چون جمهوری اسلامی بر منطقه تأثیر می‌گذارد.

 

وی یادآور شد: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در هر عرصه‌ای از جمله فنی، مهندسی، پزشکی، داروسازی، خدمات ریلی و جاده‌ای، نانو، شبیه‌سازی ژنتیکی و عرصه‌های دیگر محیرالعقول بوده و بیرق نظام همیشه بالاست.

کلید واژه ها: گردهمایی روسای واحد‌های سازمانی جهاد دانشگاهی در قم - ۱۴۰۲


نظر شما :