امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری قم/ توسعه انرژی‌های نو و کمک به راه‌اندازی مجدد معادن راکد و اعتلای فرهنگ مهدویت

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۸ کد : ۶۶۲۳۸ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۳۳
استانداری قم و جهاددانشگاهی در راستای ضرورت سرعت بخشیدن به پیشرفت فرهنگی، علمی و فناوری و توسعه استان و به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریت جهادی و تجارب جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.
امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری قم/ توسعه انرژی‌های نو و کمک به راه‌اندازی مجدد معادن راکد و اعتلای فرهنگ مهدویت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در سفر رییس جهاددانشگاهی به استان قم، تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری قم شامگاه ۲۱ آذر ماه به امضای دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و دکتر سید محمد آقامیری استاندار قم رسید. 

 

پایه گذاری ارتباط صنعت و دانشگاه توسط جهاددانشگاهی 

دکتر آقامیری در این مراسم با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)گفت: جهاددانشگاهی نهاد مقدسی است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با جهاد علمی در کشور شروع به کار کرد. 

وی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه به نوعی پایه‌گذار آن جهاد دانشگاهی بوده است ادامه داد: این نهاد با نگاه تجاری سازی دانش و پژوهش‌ها در این حوزه ورود کرده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی تاکنون خیلی از مشکلات کشور را حل کرده است گفت: به طور نمونه می‌توان به طراحی و ساخت دکل‌های نفتی اشاره کرد که یک هنر و تخصص ایرانی بوده که توسط فناوران این نهاد انجام شده و باعث غرور و اقتدار کشور است.

وی با اشاره اینکه استان قم نسبت به سایر استان‌ها شرایط خاص و ویژه‌ای دارد گفت: قم خاستگاه انقلاب اسلامی است، حرم حضرت معصومه(س) مسجد مقدس جمکران، مدرسه فیضیه، حوزه‌های علمیه و وجود پربرکت مراجع و علماباعث شده تا قم جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

استاندار قم با اشاره به وجود ۱۲ دانشگاه و بیش از ۶۰۰ واحد پژوهشی مخصوصاً در حوزه علوم انسانی در این شهر عنوان کرد: به همین دلیل جایگاه جهاددانشگاهی در قم باید ویژه باشد.

تقدیر از اقدامات ارزشمند زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی 

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان گفت: این دانشمند در ۴۴ سال عمر خود خدمات ارزنده‌ای برای کشور مخصوصاً در حوزه علمی انجام داد.

استاندار قم تاکید کرد: کارهای مرحوم کاظمی آشتیانی سبب شده تا ایران در مقیاس جهانی سربلند شود.

تعامل این نهاد با بخش خصوصی/ آگاهی بخشی برای حضور مردم در انتخابات 

دکتر مسلمی نائینی نیز در این مراسم با تسلیت ایام فاطمیه با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از جهاددانشگاهی به عنوان رویش و ستون‌های علمی کشور یاد می‌نمایند گفت: همانطور که ایشان فرموده‌اند این نهال اوایل انقلاب اکنون به یک درخت تنومند تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تحقق ما می‌توانیم و خودکفایی، الگوی فعالیت جهادگران جهاددانشگاهی است عنوان کرد: با این روش تاکنون کارهای بزرگی توسط این نهاد انجام شده است. 

وی با بیان اینکه امروز دستاوردهای پژوهشگاه رویان که زنده یاد کاظمی آشتیانی آن را بنا نهاد در جهان باعث غرور و افتخار کشورمان شده است ادامه داد: در کنار اقدامات ارزشمنداین نهاد در حوزه پزشکی، در حوزه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی نیز خدمات ارزشمندی از جهاددانشگاهی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز ذخایر ژنتیک جهاددانشگاهی؛ پژوهشگاه علوم انسانی و ابن‌سینا؛ پژوهشکده‌های گیاهان دارویی؛ سرطان معتمد و...گفت: در سیاست‌های جدید این نهاد تعامل با بخش خصوصی را در اولویت قرار داده‌ایم. 

تولید مته و دکل‌های حفاری نفت، فرستنده‌های رادیویی از دیگر مواردی بود که رئیس جهاددانشگاهی به آنها اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز مرکز افکارسنجی ایسپا وخبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا فعالیت دارند.

وی با اشاره به موضوع بررسی سکونتگاه‌های غیر رسمی و توسعه اجتماعی استان‌ها عنوان کرد: این موارد توسط جهاددانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن برای تصمیم گیری در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو عنوان کرد: به صورت ویژه در رسانه‌های جهاددانشگاهی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم برای مشارکت در انتخابات در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری این دو مجموعه به امضا رسید.

موضوع این تفاهم‌نامه استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، فناوری، سلامت، کارآفرینی، خدمات فنی و تخصصی و ... در راستای تحول دانش‌بنیان و پیشرفت استان قم و طرح‌ها و برنامه‌های تحولی تأمین‌کننده منافع ملی و استانی است.

ازجمله زمینه‌های همکاری مشترک که در این تفاهم‌نامه مدنظر قرارگرفته است؛ همکاری در زمینه برطرف نمودن مسائل و چالش‌های استان قم در زمینه انجام پژوهش‌های کاربردی، توسعه فناوری انرژی‌های نو و تجدید پذیر استان، گسترش و تجهیز مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری استان، هدایت و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده، توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه، کمک به راه‌اندازی مجدد معادن راکد طراحی، همکاری در گسترش و اعتلای فرهنگ مهدویت به‌عنوان یک کلان ارزش شیعی و یکی از مهم‌ترین عناصر هویتی شهرمقدس قم و... است. 

برخی از تعهدات استانداری قم که در این تفاهم‌نامه بر آن تأکید شده؛ زمینه‌سازی و هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها و بخش اجرایی استان برای استفاده حداکثری از حضور و ظرفیت جهاددانشگاهی در راستای رفع نظام مسائل عمومی و تقویت و توسعه علمی و فناوری استان، مساعدت در هدایت منابع به‌منظور پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های تحولی جهاددانشگاهی در سطح استان، مساعدت در تأمین فضای مناسب موردنیاز، حمایت مالی از طرح‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ای جهاددانشگاهی بر اساس ضوابط دولتی، کمک به اخذ مجوزهای لازم و حمایت معنوی و لجستیکی از دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی مهدویت و همکاری در برگزاری این رویداد ارزش‌آفرین هستند. 

بر اساس این تفاهم‌نامه که مدت آن 4 سال خواهد بود جهاددانشگاهی نیز متعهد شده است تا برنامه‌های لازم برای اجرایی کردن زمینه‌های همکاری مشترک و استفاده از تجربیات شبکه جهاددانشگاهی در سراسر کشور را فراهم کند. 

به‌منظور توسعه و تسهیل همکاری‌ها در قالب این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین و دستگاه‌های ذی‌ربط استان یک ماه پس از امضاء تشکیل خواهد شد. اعضای کارگروه پس از امضای تفاهم‌نامه طی نامه رسمی معرفی خواهند شد. این کارگروه در زمینه فعال‌‌سازی، نظارت و پیگیری مفاد این تفاهم‌نامه اقدام می‌کنند.

کلید واژه ها: رئیس جهاد دانشگاهی گردهمایی روسای واحد‌های سازمانی جهاد دانشگاهی در قم - ۱۴۰۲ استاندار قم تفاهم نامه


نظر شما :