دیدار رییس جهاددانشگاهی با آیت‌الله کعبی/این نهاد ظرفیت بزرگی برای تمدن سازی است

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۳ کد : ۶۶۲۳۶ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۸۹
عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار با رییس جهاددانشگاهی گفت: ظرفیت انقلابی و تحولی جهاددانشگاهی با روحیه انقلابی و جهادی فرصت بزرگی برای تمدن سازی است.
دیدار رییس جهاددانشگاهی با آیت‌الله کعبی/این نهاد ظرفیت بزرگی برای تمدن سازی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، شامگاه سه‌شنبه 21 آذرماه دکتر مسلمی نائینی رییس ،جهاددانشگاهی و هیأت همراه در سفر به استان قم، با آیت الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند.

آیت الله کعبی در این دیدار ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد: امیدواریم جهاد کبیر فاطمی سرلوحه همه ما باشد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است، عنوان کرد: ظرفیت انقلابی و تحولی جهاددانشگاهی در بخش بسیج ظرفیت‌های دانشگاهیان با روحیه انقلابی و جهادی ظرفیت بزرگی برای تمدن سازی است و یکی از اهداف بحث وحدت حوزه و دانشگاه که امام (ره) مطرح کردند، تلاش برای تحقق آرمان مشترک تمدن سازی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تمدن سازی را دارای چند مولفه دانست و تصریح کرد: مولفه اصلی این حوزه تمدن است که رهبر معظم انقلاب ۳۵ سال است تلاش می‌کنند این مولفه عملیاتی شود.  

آیت‌الله کعبی مولفه بعدی را علم و فناوری دانست که محور اصلی آن دانشگاهیان هستند و بیان کرد: معدل رشد علمی کشور بالاست که باید به عنوان اولویت در دهه پنجم انقلاب مورد توجه باشد.

وی افزود: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت راهبرد داشتند که اولین آن علم و پژوهش است و اولین انتظار از دانشگاه ها بوده و جهاددانشگاهی و از جمله پژوهشگاه رویان این نهاد دستاوردهای خوبی در حوزه درمان ناباروری، ساخت ربات‌هایی با هوش مصنوعی، نخستی سانان، حوزه علوم انسانی، فرهنگی و... داشته‌اند که بشارت خوبی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مقاومت و اقتدار کشور را دیگر مولفه تمدن سازی خواند و گفت: اگر این مولفه‌ها نباشد از لحاظ پیشرفت علم و فناوری به ما اجازه نمی‌دهند به جایی برسیم.

آیت‌الله کعبی افزود: باید بتوانیم عقلانیت و معنویت را با هم جلب کنیم و روحیه انقلابی نیز حفظ شود.

وی در تبیین مولفه‌های جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد ظرفیت بالایی دارد، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با روحیه جهادی و علمی تحول را در وزارتخانه در دست بگیرد، چراکه جهاد تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مولفه بعدی جهاد دانشگاهی را تلاش در جهت تحقق منافع عمومی دانست و عنوان کرد: این تلاش در مقیاس عمومی، امنیت و انسجام ملی، و پیشرفت کشور و خودکفایی است و مولفه بعدی جهاد دشمن ستیزی و تضعیف دشمن و حرکت در مسیر مقابله با برنامه‌های دشمن است.

آیت‌الله کعبی در ادامه تاکید کرد: باید ابتکار عمل را در مقابله با دشمن در دست بگیریم و اینکه تمامی این حرکت‌ها باید تحت راهبردها و خط ولی فقیه باشد و جهاددانشگاهی کوشش کند فرمان ولی فقیه را عملیاتی کند.

وی در حوزه سلول‌های بنیادی ناباروری و هوش مصنوعی تاکید کرد که خطوط قرمز شرعی در اینگونه کارها رعایت شده و مشورت فقهی گرفته شود و با استفتائات پیش رفت.

وی بر کاربردی سازی علوم نیز تاکید کرد و گفت: در حوزه های علوم مهندسی، علوم انسانی و... این مقوله بسیار مهم بوده و به معنی پر کردن شکاف‌ها است که نوآوری حرف اول را در این حوزه می زند و جهاد دانشگاهی از همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری استفاده کرده و از ایده‌های نوآورانه حمایت کند.همچنین بانکی برای این ایده‌ها تهیه کنید، چراکه تمام این موضوعات به حل مسأله تبدیل می‌شود.

آیت‌الله کعبی بر توسعه محوری، تاکید کرد و گفت این موضوع باید تبدیل به منظومه‌ای فکری شود.

وی همچنین حوزه آموزش در جهاددانشگاهی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: یکی از مشکلات کشور بیکاری است و باید به اقتصاد دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری توجه شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بر مقوله استعدادیابی نیز تاکید کرد و گفت که باید مشورت شغلی و در نهایت نظارت بر این موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

وی بهره مندی از علوم انسانی در حل مسائل را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: صدها مسأله در کشور داریم که مربوط به حوزه علوم انسانی است که باید به حوزه آموزش توجه کنیم.

آیت الله کعبی افزود: دولت و جهاددانشگاهی با همکاری کنند و این نهاد نیز ظرفیت‌های خود را به دولت در عرصه‌های مختلف عرضه کند. با کارامد سازی امیدافربنی شکل می‌گیرد و رها کردن پروژه‌های نیمه کاره باعث هدررفت بیت المال شده و آسیب زا است.

وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی بر ماموریت محوری خود تمرکز کرده و از روزمرگی پرهیز شود. ضمن اینکه با بسیج و بخش‌های مختلف دانشگاه تعامل داشته باشید از همه ظرفیت‌ها با روحیه جهادی تحول گرایی استفاده کرده و به جوانان اهمیت دهید.

گفتنی است در ابتدای این دیدار رییس جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، پژوهشی، فنی و مهندسی، فرهنگی و علوم انسانی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی از ابتدای انقلاب اسلامی بر اساس ارزش‌های اسلامی و اعتقادی که یک عده جوان داشتند و با شعار ما می‌توانیم تشکیل شده است.

وی افزود: جهادگران کارهای بزرگی نیز در حوزه‌های فنی و مهندسی و نظامی و پشتیبانی در دوران دفاع مقدس انجام دادند که نثار بیش از ۱۰۰ شهید ثمره آن است. همچنین برخی از این دستاوردها در قالب کتاب دانش در مصاف منتشر شده است.

رییس جهاددانشگاهی یادآور شد: نهال کوچک جهاد دانشگاهی پس از چهار دهه انقلاب، امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که پیشرفت‌های علمی آن مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است.

وی همچنین به اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: مرکز افکارسنجی ایسپا، خبرگزاری دانشجویی ایسنا و خبرگزاری قرآنی ایکنا که اخبار خود را به ۲۲ زبان مخابره می‌کند برخی از فعالیت‌های این نهاد است.

شایان ذکر است، هم‌زمان با سفر رییس جهاددانشگاهی به استان قم، گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 22 و 23 آذرماه برگزار می‌شود.

 دیدارهایی با مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی؛ آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی و برگزاری آیین غبارروبی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و دیدار با تولیت حرم حضرت معصومه (س) ازجمله برنامه‌های سفر سه‌روزه رییس جهاددانشگاهی به استان قم است. 

کلید واژه ها: آیت الله کعبی رئیس جهاد دانشگاهی


نظر شما :