/جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/

یک مسئول: تجاری سازی ایده نقش ارزشمند جهاد دانشگاهی در سطح کشور است

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۸ کد : ۶۱۰۷۹ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۴۱۰
رئیس دانشگاه صنعتی قم عملکرد و رویکرد جهاد دانشگاهی در راستای پرورش ایده‌های جوانان و تبدیل آن‌ها به محصول بسیار مطلوب است؛ اما این نیاز وجود دارد که ظرفیت و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌ها و یا در سطح پژوهشگاه‌های کشور یا در سطح ادارات سازمان‌ها ارائه شود تا با شناخت بیشتر، ارتباطات نزدیکی با جهاد دانشگاهی با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های این نهاد شکل بگیرد.
یک مسئول: تجاری سازی ایده نقش ارزشمند جهاد دانشگاهی در سطح کشور است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر جلال رضایی نور به مناسبت چهل و سومین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: حیطه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی متنوع است و علاوه بر مباحث علمی و تحقیقاتی در حوزه‌ی فرهنگی نیز فعال هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم ادامه داد: وجود خبرگزاری ایسنا به عنوان زیر مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی بیانگر گستردگی حیطه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

رضایی نور افزود: دانشگاه صنعتی قم از ابتدا ارتباط نزدیکی با جهاد دانشگاهی برقرار کرده است؛ اساتید ما در پروژه‌های مهندسی معکوس و تبدیل ایده به فناوری با جهاددانشگاهی مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با هوشمندسازی و سنسور در دستگاه‌های انکوباتور جنین شناسی با جهاد دانشگاهی پروژه مشترکی داشتیم، که این پروژه به تولید محصول ختم شد و در حال حاضر این دستگاه در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

رضایی نور یادآور شد: در حوزه فرهنگی و برگزاری دوره‌های آموزشی نماینده‌ی جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه حضور دارند و در جلسات شورای فرهنگی ما نیز شرکت می‌کنند و بازوی کمکی در حوزه مسائل فرهنگی هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: نقش و ماهیت جهاد دانشگاهی تمرکز و تاکید بر نسل جوان و بارورسازی آن ایده‌ها و خلاقیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که در نسل جوان ما نهفته است. 

رضایی نور با اشاره به شباهت ماهیت فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، اظهار کرد: با این تفاوت که این مراکز شاید حدود یک دهه است که در سطح کشور گسترش پیدا کردند و حداقل حضور آن‌ها پررنگ‌تر شده اما جهاددانشگاهی از سال 1359 آغاز به کار کرده است. 

 وی یادآور شد: تشکیل جهاد دانشگاهی یکی از نکات ارزشمندی است که در دید رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله خمینی بود که در آن زمان توانستند با تشکیل ستاد عالی انقلاب فرهنگی و متعاقب آن تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی  به شجره‌ی طیبه جهاد دانشگاهی برسند که یکی از خروجی‌های ارزشمند شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رضایی نور تصریح کرد: پرورش و تبدیل ایده به فناوری و تجاری سازی آن‌ها نقش ارزشمند جهاد دانشگاهی در سطح کشور است؛ در حال حاضر حدود 43 شعبه جهاد دانشگاهی و تعدادی از پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در سطح کشور فعال هستند که گویای این است که ساختار جهاد دانشگاهی به خوبی در کشور گسترش پیدا کرده و مثمر ثمر است.

وی تاکید کرد: نیروهای انسانی جهاد دانشگاهی عمدتا جوانان انقلابی با انگیزه و خلاق هستند که می‌خواهند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنند و لذا سیاست‌گذاری‌ها، ساختار و تقسیم کاری که در مجموعه جهاددانشگاهی شکل گرفته است کمک می‌کند که این ایده‌ها به باروری برسند.

رضایی نور ارتباط با جهاد دانشگاهی را مهم‌ترین عامل در تقویت فعالیت‌های امیدآفرین جهاد دانشگاهی در سایر نهادها دانست و گفت: مسئولین استانی و کشوری می‌توانند در حل مسائل و مشکلات صنعت و همچنین مسائل فرهنگی از ظرفیت خوب جهاد دانشگاهی استفاده بیشتری ببرند؛ این کاری است که ما انجام دادیم و انصافا از آن بهره‌مند شدیم.

عملکرد و رویکرد جهاد دانشگاهی در راستای پرورش ایده‌های جوانان و تبدیل آن‌ها به محصول بسیار مطلوب است؛ اما این نیاز وجود دارد که ظرفیت و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌ها و یا در سطح پژوهشگاه‌های کشور یا در سطح ادارات سازمان‌ها ارائه شود تا با شناخت بیشتر، ارتباطات نزدیکی با جهاد دانشگاهی با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های این نهاد شکل بگیرد. 

با اشاره به اهمیت تبیین دستاوردها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد: مسئولین جهاد باید بیشتر فعالیت‌ها و خدمات خودشان را در سطح مراکز دانشگاهی، پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی ارائه کنند و به این صورت سازمان‌ها و نهادها ارگان‌های مختلف را بیشتر با ظرفیت‌های خودشان آشنا کنند

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی استان قم


نظر شما :