/جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/

معاون استاندار قم: رویکرد شبکه‌سازی در جهاد دانشگاهی باید به صورت جدی‌تر عملیاتی شود

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۲ کد : ۶۰۹۹۳ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۴۶۷
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که به نظر می‌بایست در جهاد دانشگاهی به صورت جدی‌تر عملیاتی شود، نگاه شبکه‌سازی می‌باشد؛ چرا که تنوع فعالیتی و جغرافیایی جهاد دانشگاهی بستر و ظرفیتی خوب برای شبکه‌سازی نخبگانی می باشد.
معاون استاندار قم: رویکرد شبکه‌سازی در جهاد دانشگاهی باید به صورت جدی‌تر عملیاتی شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، سید مهدی قریشی به مناسبت چهل و سومین سالروز جهاد دانشگاهی، ضمن تبریک سالروز تاسیس این نهاد انقلابی، عنوان کرد: حرکت‌های فناورانه و علمی جهاد دانشگاهی در پیشرفت علمی کشور بسیار موثر بوده است؛ و لازم است که از دکتر کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان که منشا بسیاری از دستاوردها در حوزه سلول‌های بنیادی شد یاد کنیم.  

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های خوب این نهاد، عملیاتی کردن مباحث دانشی می‌باشد، اظهار کرد: رویکردی که جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه رویان به پیش برد، یکی از مصادیق کاربردی کردن علوم می‌باشد.

وی ادامه داد: باید گفت که تنوع فعالیتی جهاد دانشگاهی در دو بعد جغرافیایی و موضوعی مطرح می‌باشد که مورد اخیر به جهت موضوعی قابل بررسی است.

قریشی از دیگر ویژگی‌های قابل اشاره در مورد جهاد دانشگاهی را حرکت بر مبنای نیازهای جامعه توصیف کرد و گفت: معمولا فعالیت‌ها و دوره‌های تعریف شده در مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی بر اساس ضرورت‌هایی است که از بطن جامعه برمی‌خیزد و در صورت گره خوردن این مساله با موضوع اشتغال می‌تواند حرکت موثری برای جامعه باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم افزود: در حقیقت می‌توان گفت که جهاد دانشگاهی با توجه به این که فلسفه تشکیل آن به عنوان یک نهاد انقلابی و استفاده از کلمه"جهاد" در آن مشخص کرده به سمت فعالیت‌هایی می‌رود که خلا در آن وجود دارد و به هر دلیل ممکن است دیگران به آن ورود نکرده باشند، لذا بر اساس نیازهای جامعه خدماتی را ارائه و یا تحقیقاتی را دنبال می‌کند.

قریشی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به نیاز امروز ما به توسعه اقتصادی کشور و افزایش اشتغال، رویکرد ارتباط با صنعت و کسب وکارها در برنامه‌های جهاد دانشگاهی تقویت شود.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی قم از جایگاه شایسته‌ای در کشور برخوردار است و از سالیان دور فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی آغاز نموده که بسیار هم موثر واقع شده است؛ به عنوان نمونه مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی همواره یکی از مراکز مورد توجه در کشور بوده و سالانه تعداد زیادی از مراجعین داخلی و خارجی را میزبانی نموده است.

قریشی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی قم در زمینه‌های علمی، تجهیزاتی، نیروی انسانی و دیگر موضوعات مختلف از این نهاد در سطح استان استفاده می‌گردد و همان‌طور که گفته شد جهاد قم در عرصه‌های جدی در استان مشغول به فعالیت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های مهم جهاد دانشگاهی می‌تواند فعالیت های ترویجی و فرهنگی در موضوع منابع انسانی کارآمد و تدوین الگوهایی برای این موضوع می‌باشد.

قریشی اظهار کرد: چون بخش زیادی از فعالیت‌های مجموعه جهاد دانشگاهی در بستر دانشگاه صورت می پذیرد، لذا در این بستر دسترسی به منابع انسانی پویایی را دارد که می‌توان با شناسایی و جذب ایده‌ها، راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان را پایه گذاری و با رویکرد برندینگ آن‌ها را مطرح و به بدنه‌ی بازار متصل نمود.

وی با بیان اینکه الگوسازی نیازمند توجه ویژه‌تر به ابزارهای فرهنگی و ترویجی دارد، افزود: مطلوب است تا پیوست رسانه‌ای برای این منظور تدوین گردد و از ابزارهای رسانه‌ای که جهاد دانشگاهی در اختیار دارد نیز بهینه تر استفاده شود.

قریشی بیان کرد: رابطه ما با جهاد دانشگاهی طبیعتا خوب و رو به گسترش است و همواره دغدغه موضوعات مرتبط با این نهاد را داشته‌ایم، استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی جزء برنامه‌های ما می‌باشد؛ به عنوان مثال در همین ماه گذشته تدوین سند مهم فناوری اطلاعات استان به جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به شناسایی نظام مسائل استان، جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند اعلام نماید در کدام بخش‌ها می‌تواند مددکار استان باشد.

وی تاکید کرد: برای استفاده بیشتر و ارتباط منسجم‌تر با جهاد دانشگاهی، به طور کلی می‌توان برنامه‌هایی درجهت بهره‌گیری بیشتر جهاد دانشگاهی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تدوین نمود؛ این قبیل برنامه‌ها می‌تواند بسترساز توسعه به سمت تمدن نوین اسلامی مبتنی بر نیروی جوان انقلابی را تسریع نماید.

قریشی اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که به نظر می‌بایست در جهاد دانشگاهی به صورت جدی‌تر عملیاتی شود، نگاه شبکه‌سازی می‌باشد؛ چرا که تنوع فعالیتی و جغرافیایی جهاد دانشگاهی بستر و ظرفیتی خوب برای شبکه‌سازی نخبگانی می باشد، اگر جهاد دانشگاهی با برند خوبی که در اختیار دارد، نگاه شبکه‌سازی را در میان نخبگان دغدغه‌مند ایجاد نماید، برکات و توفیقات فراوانی برای ایران اسلامی خواهد داشت.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری امسال بر تقویت ایمان و امید تاکید کردند و قاعدتا مجموعه‌های انقلابی همچون جهاد دانشگاهی در این خصوص وظیفه سنگین تری بر عهده دارند که باید با استفاده از توان و ظرفیت‌های خود این مهم را محقق نمایند؛ خصوصا جهاد دانشگاهی که بیشتر مخاطبان‌اش را قشر جوان تشکیل می‌دهند و نیز ابزار رسانه‌ای لازم را در اختیار دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در پایان تصریح کرد: نمونه‌های متعددی از ظرفیت‌هایی نظیر رویان وجود دارد که مصداق شعار "ما می‌توانیم" است، این الگو می‌تواند در سطح صنعت و کسب و کارها گسترش یابد و مطرح گردد؛ در اجرای پژوهش‌های سازمانی نیز نقش پر رنگ جهاد دانشگاهی غیر قابل انکار می باشد، البته طبیعتا این رویکرد می‌تواند تقویت و بر غنای آن افزوده شود.

کلید واژه ها: چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی معاون استاندار قم


نظر شما :