/جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/

تشریح فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم در سالی که گذشت + ویدئو

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۹ کد : ۶۰۹۸۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۴۷۷
علی حسینی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در گزارشی به تشریح فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال گذشته پرداخت. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با بیان اینکه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم دارای اولویت‌های برنامه‌ای ویژه است، گفت: برخی از این برنامه‌ها شامل تقویت هویت و توانمندسازی دانشجویان، شناسایی، کنترل و کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی، افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه‌ها، ترویج فرهنگ جهاد تبیین، تبیین و ترویج گام دوم انقلاب با رویکرد قشر جوان، توسعه مشارکت با طیف‌های مختلف دانشگاهی، برنامه‌های محتوایی و طرح‌های مطالعات فرهنگی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تأکید بر نوآوری و ایده‌پردازی است.
تشریح فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم در سالی که گذشت + ویدئو
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم علی حسینی، به مناسبت چهل و سومین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به اینکه جامعه هدف اصلی جهاددانشگاهی، دانشجویان هستند و دفاتر جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها فعال است، در همین راستا هدف‌گذاری آموزش و تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی صورت گرفته و برنامه‌های ویژه‌ای تدوین کرده‌ایم تا بتوانیم نیروهایی متعهد، کارآمد و با روحیه جهادی در حوزه‌های مختلف به جامعه تحویل دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و به‌ویژه سازمان دانشجویان، به دنبال شبکه‌سازی در سطح ملی هستیم و از این طریق دانشجویان را جذب کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی می‌کنیم که خود این مهم موجب پررنگ‌ شدن نقش جهاددانشگاهی و جریان‌سازی آن در دانشگاه‌ها خواهد بود.

حسینی بیان کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم دارای هفت شعبه و مرکز تخصصی شامل دفاتر دانشگاه‌های استان، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم، شعبه انتشارات جهاددانشگاهی قم، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شعبه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی و مرکز هنر و رسانه(مِهرا) است.

وی گفت: دفاتر دانشگاهی این معاونت در دانشگاه‌های قم، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه صنعتی قم، دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه علمی کاربردی جهادانشگاهی استان قم فعال هستند.

حسینی با بیان اینکه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم دارای اولویت‌های برنامه‌ای ویژه است، افزود: برخی از این برنامه‌ها شامل تقویت هویت و توانمندسازی دانشجویان، شناسایی، کنترل و کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی، افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه‌ها، ترویج فرهنگ جهاد تبیین، تبیین و ترویج گام دوم انقلاب با رویکرد قشر جوان، توسعه مشارکت با طیف‌های مختلف دانشگاهی، برنامه‌های محتوایی و طرح‌های مطالعات فرهنگی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تأکید بر نوآوری و ایده‌پردازی است.

معاون فرهنگی جهادانشگاهی قم بیان کرد: تمام این موارد با تأکید بر کیفیت برنامه‌های فرهنگی، فراگیر بودن، نشاط اجتماعی، اجرای برنامه در خوابگاه‌های دانشجویی، افزایش روحیه امید و خودباوری، افزایش اعتماد به‌نفس و خودشناسی، کارآفرینی و خلاقیت، اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی است.

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم

وی در تشریح فعالیت‌های سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم به‌عنوان یکی از مراکز تابعه این معاونت گفت: سازمان دانشجویان جهادانشگاهی قم با کسب مجوز موافقت قطعی در سال ۱۳۹۹ تأسیس و با ارتباط‌گیری با جامعه دانشگاهی، برگزاری بیش از ۶۰۰ برنامه داخلی ویژه دانشجویان، مشارکت فعال با دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی، شرکت در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها، برپایی غرفه و نمایشگاه معرفی جهاددانشگاهی، چاپ گاهنامه «مسیر» ویژه نودانشجویان، چاپ و توزیع دفترچه «دانشجو، مهارت، آینده» و مشاوره و هدایت تحصیلی دانشجویان در حال فعالیت است.

حسینی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر دانشجو عضو سازمان دانشجویان شعبه قم هستند، ادامه داد: جهاددانشگاهی قم دارای هفت هسته دانشجویی در دانشگاه‌های استان قم بوده و با مزیت‌سازی ویژه اعضای شعبه سازمان دانشجویان و تقدیر از دانشجویان عضو فعال در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند.

مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با بیان اینکه یکی دیگر از مراکز تخصصی این معاونت، مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی است، گفت: این مرکز در سال ۱۳۹۷ آغاز به فعالیت کرده و برنامه‌های مختلفی از قبیل شناسایی و ارتباط‌گیری با اساتید خبره، برگزاری کارگاه و دوره‌های مهارت‌آموزی، ارائه طرح‌هایی با رویکرد نوآوری اجتماعی، اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برای دو سال متوالی در دانشگاه‌های استان قم و تدوین بیش از ۲۰ طرح در حوزه آسیب‌های اجتماعی را در دانشگاه‌های استان اجرا کرده است.

وی ادامه داد: این مرکز در طول فعالیت خود با بیش از ۷۰ استاد برجسته در حوزه‌های مختلف مربوط به آسیب‌های اجتماعی ارتباط‌گیری و جلسات مختلف برگزار کرده است که این جلسات شامل جلسات شورای سیاست‌گذاری، هیئت اندیشه‌ورز و جلسات همفکری است.

حسینی گفت: مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی تاکنون بالغ بر ۳۱۸ کارگاه و دوره مختلف برگزار کرده است که کارگاه حل تعارض در روابط با دیگران، مهارت ارتباطی، مدیر هیجانات خود باشید، درس‌هایی برای زندگی عاقلانه و موفق، همسرگزینی، سبک زندگی دخترانه، مهارت برقراری ارتباط مؤثر، نقشه راه‌ تاب‌آوری، مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری در زندگی، مهارت نه گفتن در زندگی، همایش دلبری خانوادگی و کنترل خشم و احساسات نمونه‌هایی از این کارگاه‌هاست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم تصریح کرد: طرح دیگری نیز با عنوان محله‌یار توسط این سازمان ویژه فعالان و کنشگران اجتماعی محلات، گروه‌های جهادی، مسئولان و مربیان گروه‌های فرهنگی، دبیران گروه محراب شهر و علاقه‌مندان به فعالیت‌های اجتماعی محله‌محور با حضور اعضای شورای اسلامی کلانشهر قم با موضوعات خلاقیت و نوآوری، تیم‌سازی و شبکه‌سازی، تسهیل‌گری، مهارت‌های حل مسئله، ارتباط مؤثر، هویت شهری و شهروند و... به مدت ۱۲ ساعت برای بیش از ۱۲۰ نفر برگزار شد.

مرکز هنر و رسانه مهرا

حسینی در ادامه در تشریح فعالیت‌های مرکز هنر و رسانه مهرا به‌عنوان یکی دیگر از مراکز زیر نظر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: ساخت ۱۸۰ فرم پرداخت آنلاین آموزشی و راه‌اندازی سیستم ثبت‌نام آنلاین، ارتقای تجهیزات مرکز مهرا، توانمندسازی نیروی انسانی جهت اخذ پروژه خارج از جهاددانشگاهی، انجام کلیه امور چاپ و نشر مربوط به معاونت آموزش و فرهنگی و ستفا و مشاغل، تولیدات محتوایی جشنواره‌ها و رویدادهای جهاددانشگاهی، اخذ پروژه شهرک شکوهیه تولید محتوای همایش رشد کسب‌وکار و تولیدات ویدئویی(تیزر) از جمله فعالیت‌های این مرکز در یک سال گذشته است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) شعبه قم

وی ادامه داد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) شعبه قم، یکی دیگر از مراکز تخصصی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است که در سال ۱۴۰۱، شش طرح ملی و چهار طرح استانی توسط این مرکز انجام و ۱۴ طرح استانی نیز تدوین و پروژه‌یابی شد، همچنین ایسپای قم در شورای فنی ایسپای کشور عضو شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم از مرکز انتشارات به‌عنوان مجموعه دیگری از معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم یاد کرد و گفت: در این مجموعه در یک سال گذشته، ۶۱ عنوان کتاب منتشر و ۱۳ عنوان نیز در دست اقدام است و اقداماتی از قبیل اخذ مجوز قطعی، اخذ مجوز نشر دیجیتال در سال ۱۳۹۹، برنامه فصل سخن، مسابقه پایان‌نامه سه دقیقه‌ای و مسابقه کتابخوانی نیز به انجام رسیده است.

 خبرگزاری ایسنا 

حسینی در خصوص عملکرد خبرگزاری ایسنا به‌عنوان یکی از خبرگزاری‌های زیرنظر جهاددانشگاهی در سال گذشته اظهار کرد: تعداد اخبار منتشر شده در خبرگزاری ایسنا بیش از سه هزار و ۵۰۰ خبر با بیش از دو میلیون و ۳۰۰ بازدید بدون استفاده از فضای مجازی بوده و ۱۲ نفر نیز در ایسنای قم در یک سال اخیر مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وی در خصوص افتخارات کسب شده توسط خبرگزاری ایسنا در یک سال اخیر بیان کرد: عضویت سردبیر خبرگزاری در شورای رسانه‌ای استان، رتبه برتر جشنواره ابوذر در سال ۱۴۰۰، اجرای فعالیت‌های پایشی استان قم در زمینه طرح‌هایی که بودجه‌های مصوب داشته‌اند از سوی استانداری، اجرای طرح پایش مشکلات استان قم در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مشارکت در کنگره ملی شهدای استان قم با انتشار وصیت‌نامه و زندگانی و پیام‌های اخلاقی ۱۱۰ شهید در سال ۱۴۰۱ بخشی از این افتخارات است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم(ایکنا)

معاون فرهنگی جهادانشگاهی قم در تشریح عملکرد خبرگزاری ایکنا نیز اظهار کرد: این خبرگزاری با انتشار ۳۰۰ خبر در ماه و حدود ۴۲ هزار بازدید، رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد؛ همچنین در سال گذشته خبرگزاری ایکنا به‌عنوان تنها رسانه استان در شورای توسعه قرآنی استان و کارگروه مهدویت عضو شد.

حسینی ادامه داد: خبرگزاری ایکنا در سال گذشته به‌عنوان متولی ستاد خبری همایش منطقه‌ای تحولات افغانستان با دانشگاه قم قرارداد منعقد کرد؛ همچنین ستاد خبری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور در دانشگاه قم و ستاد خبری نمایشگاه قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسابقات قرآن اوقاف قم توسط خبرگزاری ایکنای قم به انجام رسید.

وی با اشاره به ارتباط مداوم ایکنای قم با مؤسسات قرآنی استان و فعالان قرآنی و پیگیری مطالبات آنان بیان کرد: عقد تفاهم‌نامه ایکنا با دانشگاه قم درخصوص مصاحبه با اساتید این دانشگاه در مباحث قرآنی و ترجمه مطالب به زبان‌های خارجی توسط سرویس بین‌الملل ایکنا، معرفی ایکنا به‌عنوان رسانه برتر استان توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ایجاد زمنیه پیگیری بیمه فعالان قرآنی استان و مطالبه مداوم از متولیان قرآنی استان، ایجاد و پیگیری پرونده‌های خبری شامل درمان معنوی در روانشناسی، تربیت دینی کودکان، دغدغه‌های مؤسسات قرآن، ازدواج‌ موفق و آسیب‌شناسی طلاق، پیرغلامان حسینی و رشد قرآنی از دیگر اقدامات و افتخارات خبرگزاری ایکنای قم است.

افتخارات معاونت فرهنگی جهادانشگاهی استان قم

معاون فرهنگی جهادانشگاهی قم در ادامه به افتخارات کسب شده توسط بخش‌های مختلف معاونت فرهنگی جهادانشگاهی استان قم اشاره کرد و گفت: این معاونت در بخش سازمان دانشجویان به‌عنوان شعبه برتر کشور در بخش و راهبری اعضا و عضوگیری در سال ۹۸ و مدیر برتر اجرایی طرح ایران مرز پرگهر ۱۴۰۰ شناخته شد.

وی افزود: همچنین این معاونت عنوان مدیر اجرایی برتر و شعبه شایسته تقدیر در گردهمایی معاونان در بخش انتشارات، معاونت برتر کشور در ارتقای سطح عملکرد سال ۹۷ و عضویت در شورای فنی شعب ایسپا کشور در سال ۱۴۰۱ را کسب کرده است.

حسینی در تشریح برنامه‌های ستادی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم اظهار کرد: در قسمت برنامه‌های داخلی ویژه جهادگران، برنامه‌های اهدای خون، مسابقه نسیم بهار، نشست تعامل سازنده والدین با فرزندان، سلسله نشست‌های خلاقیت و کارآفرینی، غبارروبی مزار شهدای مدافع حرم، مسابقه کتابخوانی میلاد امام حسن مجتبی(ع) و کارگاه خبرنویسی را انجام داده است.

معاون فرهنگی جهادانشگاهی قم گفت: همچنین از سال ۹۵ تاکنون این معاونت رئیس کارگروه دانشجویی و دانشگاهیان ستاد بزرگداشت دهه فجر استان با تعداد ۱۸ جلسه هماهنگی و برگزاری بیش از ۵۰ برنامه هماهنگ در ایام‌الله دهه فجر است.

وی از طرح‌های استانی معاونت فرهنگی به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی یاد کرد و افزود: پروژه طرح ملی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی طرح احیا و تعادل‌بخشی آب و طرح تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از جمله طرح‌های استانی این معاونت است.

حسینی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در دوران کرونا توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: سلسله نشست‌های مجازی چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، همایش ملی کرونا و زندگی مؤمنانه، برگزاری نشست‌های حکومت جهانی موعود در قرآن کریم، ارائه طرح حمایت روانی در بحران با رویکرد مقابله با ویروس کرونا، ارائه طرح ایجاد و توسعه کسب و کار الکترونیک در دوران کرونا و پساکرونا با رویکرد جهش تولید از جمله این اقدامات است.

جشنواره مهدویت؛ برنامه شاخص جهاددانشگاهی قم

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم یکی از برنامه‌های شاخص این مرکز را جشنواره مهدویت عنوان کرد و گفت: جهاددانشگاهی قم از سال ۱۳۹۷ تاکنون چهار دوره جشنواره ملی مهدویت را با رویکردهای مختلف در هر سال اعم از رویکرد چالش‌های اعتقادی ـ فرهنگی و اجتماعی ـ سیاسی، رویکرد آمادگی برای ظهور و تمدن‌سازی، رویکرد گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر موعودیاوری و رویکرد گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار را برگزار کرده است.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های شاخص این معاونت تصریح کرد: برگزاری اولین فتوماراتن ملی مهدوی، دیدار با مفاخر، جشنواره استانی تا بالندگی، جشنواره کالای ایرانی گامی به سوی بالندگی، رویداد ایده‌ تاپ، رویداد چاره‌جو از جمله برنامه‌های انجام شده توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم است.

حسینی با اشاره به عضویت این معاونت در شوراهای مختلف استان قم بیان کرد: از جمله این عضویت‌ها می‌توان به عضویت در شورای فرهنگ عمومی استان، هیئت اندیشه‌ورز شورای فرهنگ عمومی استان، هیئت اندیشه‌ورز اجتماعی فرهنگی استانداری قم، شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان قم، کمیته هماهنگی فعالیت‌های دانشجویی و دانشگاهیان ستاد دهه فجر استان، ستاد بازآفرینی شهرستان قم، شورای فرهنگی دانشگاه‌های استان قم، شورای سیاست‌گذاری صیانت از خانواده استان قم، ستاد ساماندهی جوانان استان قم و کمیته هویت اداره‌کل ورزش و جوانان قم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این معاونت پیشنهاداتی را در حوزه برنامه‌های فرهنگی به ارگان‌ها ارائه داده تصریح کرد: برخی از این پیشنهادات عبارتند از تعدد مراکز فرهنگی در استان قم، شناخته شدن معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قم به‌عنوان درگاه ورود دانشجویان و نخبگان به جامعه و ایجاد سرمایه اجتماعی و تربیت نیروی انسانی کارآمد جهت ورود به جامعه، مزیت‌سازی و ظرفیت‌سازی جهت افزایش مشارکت دانشجویان، استفاده از ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی، تعامل و هم‌افزایی با فعلان حوزه دانشجویی، توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و توجه بیشتر به حوزه اجتماعی.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در خصوص برنامه‌های اجرا شده در دانشگاه‌های قم توسط این معاونت بیان کرد: این برنامه‌ها شامل مسابقات اعم از مناظرات دانشجویی، ورزشی، کتابخوانی و ادبی و هنری؛ اردوها اعم از اردوی نمایشگاه بورس، پژوهشگاه رویان، مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی؛ کارگاه‌ها، نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، دوره‌های توانمندسازی، سه‌شنبه‌های مهدوی است.

دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهر قائم 

حسینی با بیان اینکه مرکز دیگری که زیرنظر این معاونت فعالیت می‌کند دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهر قائم است، ادامه داد: فعالیت‌های این دفتر شامل فعالیت‌های پایه دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌رسانی و جریان‌سازی، اجرای برنامه پویای پیشرفت محله، احصای مسائل محله و مطالبه‌گری مسائل است.

وی گفت: دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهر قائم همچنین اقدامات مؤثری در حوزه اشتغالزایی و مهارت‌آموزی، بهداشتی و درمان، خیریه‌ای و امدادی، نشاط اجتماعی، بهبود کیفیت محیطی نیز انجام داده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در پایان یادآور شد: در بسیاری از مواقع در برنامه‌های فرهنگی شاهد نگاه‌های رقابتی و مسابقه‌ای هستیم در حالی که رویکرد اصلی جهاددانشگاهی قم تعامل، همکاری و رفاقت است؛ جهاددانشگاهی، نهادی برای فعالیت جهادی، تلاش‌ کردن و کار کردن است نه میدان خودنمایی و به تبع آن، فرهنگ نیز عرصه خودنمایی نیست.

 
 
 
 
 

کلید واژه ها: سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی علی حسینی


نظر شما :