معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم:

خودکفایی و امیدآفرینی سرلوحه اقدامات جهاددانشگاهی است

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۶ کد : ۶۰۵۰۵ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۳۶۲
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم گفت: جهاددانشگاهی، نهادی با هدف گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خودکفایی و توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه و گسترش طرح‌های کاربردی بنا نهاده شده است؛ جهاددانشگاهی یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی برخاسته از دل انقلاب اسلامی است که مأموریت آن رفع نیازهای استراتژیک و راهبردی کشور بوده است.
خودکفایی و امیدآفرینی سرلوحه اقدامات جهاددانشگاهی است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، علی حسینی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه قم که امروز ۱۳ مردادماه در مصلی قدس برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) و گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، بیان کرد: جهاددانشگاهی، ابتکار حضرت امام خمینی(ره) و مولود انقلاب اسلامی و به فرمایش مقام معظم رهبری از معدود رویش‌های انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: جهاددانشگاهی، نهادی با هدف گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خودکفایی و توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه و گسترش طرح‌های کاربردی بنا نهاده شده است. جهاددانشگاهی یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی برخاسته از دل انقلاب اسلامی است که مأموریت آن رفع نیازهای استراتژیک و راهبردی کشور بوده است.

حسینی ادامه داد: خط‌شکنی، الگوسازی و حرکت‌آفرینی همواره در این نهاد موردتأکید بوده و نمود عینی و بارزی داشته و برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی یکی از پایه‌های اصلی در عرصه علم و فناوری است. جهاددانشگاهی با اخلاص و دغدغه‌مندی انقلاب اسلامی شکل گرفته و می‌توان گفت ماهیت فناوری انقلاب اسلامی را متبلور می‌سازد.

 

تقویت روحیه امید و خودباوری در جهاد دانشگاهی

عاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم تصریح کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان مجموعه‌ای که از جوانان مؤمن، باانگیزه و متخصص تشکیل شده‌است، با اعتماد به جوانان و اتکا به مدیریت جهادی از ایمان اسلامی و تکیه بر تعهد، توانمندی، تخصص، خلاقیت و نوآوری، پویایی، شور و نشاط و روحیه امید و خودباوری الهام گرفته است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی همچنین با حمایت مسئولین به‌ویژه مقام معظم رهبری به‌عنوان نهادی، مبدع، نوآور، توسعه‌دهنده و تسهیل‌گر در حوزه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی با کارنامه‌ای درخشان از فعالیت‌ها و ابداعات که بسیاری از آ‌ن‌ها برای اولین‌بار در ایران و جهان صورت گرفته، تشکیل شده‌است.

حسینی افزود: جهاددانشگاهی به‌عنوان میراث‌‌دار شهدا و ادامه‌دهنده مسیر آنان در اعتلا، عزت و پیشرفت هرچه بیشتر انقلاب کلیه ظرفیت‌ها و توانایی خود را به کار بسته و در گام دوم انقلاب این تلاش‌ها مضاعف می‌شود.

وی گفت:جهاددانشگاهی، ایمان‌مداری و ترویج فرهنگ متعالی اسلامی، ولایتمداری، تربیت و بهره‌گیری از نسل جوان و انقلابی، اشتغال‌آفرینی، خودکفایی و امیدآفرینی را سرلوحه کار خویش قرار داده و تجلی فرهنگ تلاش جوانان و فرهنگ عالمانه و نوآورانه «ما می‌توانیم» است.

حسینی ادامه داد: جهاددانشگاهی کمک شایانی به تحقق و تحول انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌های کشور به‌خصوص در سال‌های اولیه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشته و در طول حیات طیبه خود، به‌طور ملموس، ارتباط مؤثر و اثربخش بین دانشگاه، صنعت و کارآفرینی برقرار کرده است.

وی گفت: دستاوردها و توفیقات جهاددانشگاهی در پرتوی ایمان، امید و اعتماد به جوانان و استفاده از سرمایه انسانی تراز انقلاب اسلامی با روحیه و فرهنگ جهادی است که توانست کشور را از وابستگی‌های زیادی بی‌نیاز کند و از آن به‌عنوان یک الگوی مناسب می‌توان یاد کرد.

 

حمایت و هدایت جوانان دغدغه‌مند در جهاددانشگاهی

حسینی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در چهار حوزه فعالیت می‌کند، افزود: در حوزه فرهنگی با فعالیت‌هایی مانند کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد و اثرگذار، جذب، حمایت و هدایت دانشجویان نوآور، متعهد، خلاق، دغدغه‌مند، خودجوش، باورمند به امام (ره)، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، مسئولیت‌پذیر توانست در مسیر نوآوری و پیشرفت حرکت کند و برای رفع چالش‌ها و نیازهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور مشارکت جدی و اثربخش داشته باشد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در سطح دانشگاه‌ها فعالیت‌ها را در اشکال و قالب‌های متفاوت و ناظر بر فعالیت‌های اجتماعی و رشد فردی، عبادی، سیاسی و خانوادگی دنبال کرده است و در قالب شبکه‌‌های نظام‌مند و برنامه‌های مشخص به پرورش و پختگی نسبی جوانان کمک کرده است تا در ساحتی دیگر به مسیر نوآوری و پیشرفت کشور کمک کند و یاری‌‌رسان برای رفع‌ چالش‌ها و نیازهای مختلف کشور باشد.

حسینی تصریح کرد: جهاددانشگاهی همواره در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «جهاددانشگاهی می‌تواند آن دستگاهی باشد که این موج جوانان تحصیل‌کرده و دانشجویی کشور را در داخل دانشگاه‌ها هدایت کنند و این‌ها را به پختگی کامل برساند» گام برداشته است.

 

فعالیت جهاد دانشگاهی محدود به دانشگاه نیست

وی با بیان اینکه رشد کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌های فرهنگ دینی، اجتماعی و سیاسی همراه با فرهنگ نوآوری سرلوحه امور فرهنگی این نهاد بوده است، افزود: جهاددانشگاهی مولود حرکات فرهنگی در دانشگاه‌ها بود اما اقدامات فرهنگی آن محدود به دانشگاه نیست و در عرصه تمدن‌سازی در حوزه انقلاب اسلامی که یکی از لوازم آن فکر و تولید اندیشه و پرورش انسان است ایفای نقش می‌کند.

حسینی بیان کرد: مبنای کار فرهنگی در جهاددانشگاهی، بازخوانی اسناد بالادستی از نقطه‌نظرات جوانان اندیشمند، متعهد و مؤمن و افزایش مشارکت آنان، سنجش و اولویت‌بندی اقدامات فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین شاخص‌ها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی این نهاد، انطباق برنامه‌ها با سند اسلامی دانشگاه‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب بوده است، تصریح کرد: جهاددانشگاهی به‌دنبال انجام فعالیت‌های موازی نبوده و نیست و در حوزه فرهنگی، علمی و جهادی تمام تلاش خود را در یاری‌رسانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد و براساس جایگاه و ارتباط جهاددانشگاهی وپیفه خود می‌داند تا تمام تلاش خود را برای معنویت‌افزایی جوانان به‌ویژه در افزایش مشارکت سیاسی در انتخابات دارد.

 

نقش جهاددانشگاهی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

حسینی گفت: جهاددانشگاهی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باتوجه به هفت محور تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری این نهاد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ورود کرده است، به‌عنوان مثال، در محور علم و پژوهش تلاش می‌کنیم تا به دانایی و توانایی دست پیدا کنیم درواقع علم را برای ارائه خدمت به مردم به کار گرفتیم و همچنین مباحث معنویت، اخلاق، عزت ملی و سبک زندگی هم به‌طور پررنگ در فعالیت‌های فرهنگی این نهاد مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در جنگ شناختی و ترکیبی، گفت: بسترسازی جهت ترویج ارزش‌های متعالی و فرهنگ انقلابی باتوجه به ارتباط مؤثر با قشر دانشگاهی و جوانان، ترویج، آگاه‌سازی و انعکاس دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های تراز انقلاب اسلامی به‌ویژه دو رسانه ایکنا و ایسنا، ترویج فرهنگ خودباوری از طریق ایجاد بستر حمایت از نخبگان و به‌کارگیری علوم و فنون متخصصیان از اقدامات این نهاد در این راستا بوده است.

حسینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش برای رفع نیازهای جامعه برای انتقال مهارت در عرصه آموزش‌های تخصصی ورود کرده‌است، افزود: مهارت‌افزایی، توانمندسازی و اشتغال‌پذیر کردن فراگیران، تدوین دوره‌های آموزشی برمبنای نیزاهای بومی و منطقه‌ای و اعطای گواهینامه پایان‌دوره از سوی جهاددانشگاهی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازجمله اقدامات این نهاد انقلابی در حوزه آموزش است.

وی با اشاره به اینکه هفت مأموریت برای جهاددانشگاهی،  در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است، ادامه داد: اشتغال و فناوری، تولید فناوری، مشارکت در آموزش‌های تخصصی و مهارت‌محور در سطح ملی و بین‌المللی، ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‍آموختگان، ارتقای فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی از مأموریت‌های این نهاد انقلابی است.

حسینی با اشاره به اقدامات پژوهشی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در عرصه سلول‌های بنیادی، هوش مصنوعی، نفت ازجمله دکل حفاری، نیروگاه خورشیدی، انرژی‌های تجدیدپذیر و قطار ملی مترو ورود پیدا کرده است.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی دارای ۲ دانشگاه غیرانتفاعی، ۶ مؤسسه آموزش عالی با ۲۲ هزار دانشجو و ۸۰ هزار فارغ‌التحصیل، ۳۸ مرکز علمی کاربردی با ۳۲ دانشجو، ۱۶۰ مرکز آموزشی، یک میلیون نفر آموزش کوتاه‌مدت و مهارتی در سطح کشور، ۲ هزار و ۳۱۰ دوره آموزشی مهارتی است. ۵۴ هزار نفر از مزایای مشاغل خانگی از سوی جهاددانشگاهی بهره‌مند شدند.

کلید واژه ها: نماز جمعه چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی میز خدمت


نظر شما :