اختراعات و ابداعات شهدای نخبه جهاد دانشگاهی برگ برنده جنگ تحمیلی بود

۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۱ کد : ۵۲۸۳۵ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۵۸
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم با گرامیداشت روز شهدای جهاد دانشگاهی گفت: جهادگران شهید در واقع نخبگان بزرگ این کشور بودند که به جای عافیت اندیشی و پرداختن به خود به فکر آبادی و عزت کشور و انقلاب اسلامی بودند. آنها از همان ابتدا به دنبال حل مسایل کشور بودند و هرجا که نیاز بود برای دفاع از کشور اقدام کردند.
اختراعات و ابداعات شهدای نخبه جهاد دانشگاهی برگ برنده جنگ تحمیلی بود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر محمد حیدری بیان کرد: انقلاب اسلامی در کشور چنان تحولی ایجاد کرد که جامعه جوان ایرانی را زیر و رو کرد و محیط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی را از یک مدل کاملا غربی و متمایل به زندگی و سبک زیست غربی به یک مدل ترقی خواه اسلامی مبدل کرد. از این روی کانون های جدیدی در کشور برای نیل به سوی آرمان های بلند انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی اظهارکرد: امام راحل برای هدایت جریان اصیل انقلابی نهادسازی های کاملا هدفمند و حکیمانه ای را در دستور کار قرار داد و این سازمان های جدید که با نیروی جوانان پرشور و انقلابی تشکیل شده بود هسته مرکزی تحولی ایران اسلامی را از همان سالهای ابتدایی انقلاب، شکل داد.

حیدری یادآورشد: جهاد دانشگاهی، از همان نهادهای انقلابی است که با دید عمیق و حکیمانه رهبر انقلاب برای پر کردن خلا بسیار مهم و عمیقی در دانشگاه های کشور از حیث نوع تنظیم و تحول نظام آموزشی و پژوهشی و هم چنین تاسیس هسته های جدید علمی و ساماندهی امور فرهنگی دانشگاه و امور مرتبط به حوزه علم و تحصیلات عالی شکل گرفت.

وی گفت: در این کانون بسیار مهم انقلابی بهترین نخبگان علمی کشور گردهم آمدند تا گره های انقلاب را از درون کلاس های درس تا جبهه های جنگ با روش های کاملا علمی و با هسته مرکزی اعتقادی و بنیادین دینی باز کنند. به همین دلیل بود که بسیاری از جوانان انقلابی دانشگاهی جذب این مرکز شدند و این نهاد نیز توانست با پیگیری پروژه هایی که تا چند سال پیش از آن، دور از ذهن می نمود ایران اسلامی را در مسیر تحول ساختاری و علمی و جهادی قرار دهند.

وی روحیه جهادگری را عامل مهم در تقویت بنیه جهاد دانشگاهی در سالهای اول انقلاب دانست و افزود: مفهوم «جهاد» در اسلام از عالی ترین درجات انسانی و جهادگر از اشراف امت به شمار می رود. در هر کاری که پیوست جهادی و جهادگری به آن متصل شود به دلیل ماهیت اخلاص و تخصص درونی که در آن کار وجود دارد، همیشه باید منتظر تحولات عمیق و عظیم بود.

وی گفت: جهادگران شهید در واقع نخبگان بزرگ این کشور بودند که به جای عافیت اندیشی و پرداختن به خود به فکر آبادی و عزت کشور و انقلاب اسلامی بودند. آنها از همان ابتدا به دنبال حل مسایل کشور بودند و هرجا که نیاز بود برای دفاع از کشور اقدام کردند. از همان ابتدای جنگ تحمیلی شاهد اختراعات و ابداعات گسترده این جوانان بودیم که در بسیاری از عملیات ها برگ برنده جبهه حق بود.

حیدری بیان کرد: جهادگران شهید، نگین های درخشنده ای بودند که هیچگاه از حافظه تاریخی این سرزمین پاک نمی شوند. اگر حدیث نورانی که در آن مداد علما را بر خون شهدا ارجحیت داده اند بیاندیشیم به روشنی در میابیم که شهدای دانشمند جهادی حقیقتا عالی ترین مقام انسانیت را که همزمانی علم و عمل و شهادت و جهاد در راه خدا بود درک کردند. از این روی این الگوی ارزشمند همیشه باید در جامعه ما ترویج شود.

گفتنی است اولین شهید جهاد دانشگاهی روز دوم آذرماه 1359 در آغاز جنگ تحمیلی در خوزستان به شهادت رسید و پس‌ازاین شهید والامقام، جهاد دانشگاهی شهدای دیگری را نیز تقدیم انقلاب اسلامی نمود، اما روز 27 دی‌ماه 1365 برای جهادگران یاداور حمله جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق است که با گرا گرفتن از منافقان کوردل و وطن‌فروش با چهار بمب، دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را هدف قرار دادند که یکی از این بمب‌ها برخلاف سه بمب دیگر که در محوطه باز فرود آمد، به ساختمان کارگاه ساخت قطعات و مهمات موردنیاز جبهه‌ها که توسط جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی باهدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور در دوران فشار تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی راه‌اندازی شده بود اصابت کرد.

در این حمله ناجوانمردانه تعداد 22 تن از جهادگران جهاد دانشگاهی که میانگین سنی آن‌ها 33 سال است به درجه رفیع شهادت نائل شدند و به 31 هم‌رزم جهادگر خود که تا آن تاریخ از سایر واحدهای سازمانی این نهاد در سراسر ایران اسلامی پَرگشوده اند، ملحق می‌شوند.

در سال‌های پس از این حادثه نیز جهاد دانشگاهی شهدای دیگری را تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده است اما تاریخ شهادت این گل‌های پرپرشده بوستان علم و ایمان و عمل به‌عنوان نماد پیشگامی و جهاد مقدس در راه خودباوری و خودکفائی دفاعی دانش‌بنیان «روز شهدای جهاد دانشگاهی» نام می‌گیرد.

همان‌گونه که اشاره شد آغاز فعالیت جهاد دانشگاهی مصادف شد با جنگ تحمیلی و طبیعی بود با انگیزه‌هایی که منجر به شکل‌گیری این نهاد انقلابی شد، جهادگران این نهاد انقلابی بخش اعظم توانمندی خود را به این سمت سوق دهند و فعالیت در زمینه تامین لجستیک جنگ در حوزه فنی و مهندسی و تعمیر تجهیزات جنگی جز اولویت اصلی قرار بگیرد و جهاد دانشگاهی ابداع کننده دفاع دانش بنیان در کشور لقب بگیرد.

بیش از نیمی از شهدای جهاد دانشگاهی را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند. 55 شهید فارغ‌التحصیل یا دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی، 16 شهید در رشته‌های علوم پایه، 11 شهید در رشته‌های علوم انسانی و هنر، 9 شهید تکنیسین، 7 شهید در مجموعه‌های علوم پزشکی و 5 شهید در سایر بخش‌های جهاد دانشگاهی فعالیت داشتند.

سازمان‌های جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، صنعتی شریف و واحد آذربایجان‌غربی در مجموع با اهدای 53 شهید بیشترین سهم را در میدان فداکاری و جانبازی جهادگران جهاد دانشگاهی داشته و 17 واحد سازمانی دیگر این نهاد در گستره‌ی کشور پهناور ایران، 50 شهید دیگر را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.

کلید واژه ها: شهدای جهاد دانشگاهی روز شهدای جهاد دانشگاهی رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :