لزوم گسترش همکاری‌های پژوهشی جهاددانشگاهی و فرماندهی انتظامی قم

۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۴ کد : ۵۱۷۰۴ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۷۳
ایجاد و گسترش همکاری‌های پژوهشی جهاددانشگاهی و فرماندهی انتظامی استان قم در بازدید از رسانه ایکنا و ایسنا وابسته به جهاددانشگاهی استان قم مورد تاکید قرار گرفت.
لزوم گسترش همکاری‌های پژوهشی جهاددانشگاهی و فرماندهی انتظامی قم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم حسن عبدالرضایی، جانشین معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی استان قم در بازدید از مجموعه رسانه‌ای خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا در قم که روز گذشته، ۲۲ آذرماه در ساختمان اداری جهاددانشگاهی واحد استان قم انجام شد، با اشاره به همکاری‌های رسانه‌ای بین مجموعه فراجا و رسانه‌ها و تقدیر از خبرگزاری ایکنا بابت پوشش شایسته اخبار حوزه فرماندهی انتظامی استان، اظهار کرد: بیان واقعیات در حوزه آسیب‌های اجتماعی با هدف ریشه‌یابی و کلان‌نگری و تصمیم‌سازی برای مسئولان به کاهش و یا رفع آنها منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مقوله امنیت خط قرمز مجموعه فراجا و سایر نهادهای امنیتی است، گفت: امنیت به‌وجود نمی‌آید مگر با مشارکت سایر سازمان‌ها، دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، رسانه‌ای و مردم؛ حضور، حفاظت و مشارکت مردم در حوزه امنیت است که سبب امنیت پایدار در سطوح مختلف خواهد شد. 

عبدالرضایی بیان کرد: ایجاد دگرگونی و استانداردسازی، علمی نگریستن به آسیب‌ها، یافتن راهکارهای صحیح و دقیق و تسهیل امور مردم و جامعه، نیاز به تعامل و همکاری با جهاددانشگاهی احساس می‌شود. همچنین این نیاز در ارتباط با اصحاب قلم جدی و ضروری است. اصحاب قلم می‌توانند بسیاری از نکاتی را که ما در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در می‌یابیم را به بدنه جامعه منتقل کنند و مردم را آگاه کنند؛ به‌خصوص در موضوع سواد رسانه‌ای و چگونگی استفاده از رسانه‌ها توسط مردم.

وی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که چنانچه در برخورد با آسیب‌های اجتماعی از منظر علمی، پژوهشی و کارشناسانه به نگارش اخبار و گزارش‌ها توجه شود، هم در نزد مردم بیشتر با استقبال مواجه است و هم آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

 

پلیس ارتباط وسیع‌تری با نهادهای آموزشی و علمی برقرار کند

محمد حیدری، رئیس جهاددانشگاهی قم نیز در ادامه این دیدار اظهار کرد: مجموعه پلیس استان می‌تواند در برررسی علمی بسیاری از پدیده‌های اجتماعی از توان، ظرفیت و امکانات پژوهشی جهاد کمک بگیرد. این دو نهاد می‌توانند همکاری‌های علمی و پژوهشی خود را در مواجهه با مسائل و مشکلات و پدیده‌های جامعه گسترش دهند و با نگاه عمیق علمی و پژوهشی، به راه‌حل‌ها بپردازند.

وی افزود: بسیاری از معضلات جامعه و آسیب‌های اجتماعی و همچنین پدیده‌های نوظهور و رو به گسترش باید از طریق رسانه‌ها و تعاملات رسانه‌ای مورد بررسی و کنکاش قرار گیرند و پژوهش‌ها و آگاهی‌ها از طریق این نهادها در سطوح مختلف جامعه جریان یابد تا سطوح آگاهی جامعه تغییر یابد و بتوان راهکارها را در ابعاد وسیع‌تری به اجرا گذاشت. نقش رسانه در زمینه مذکور در ابعاد بررسی و کنکاش، ایجاد آگاهی‌های وسیع و عمیق، آموزش‌های جدی‌تر و کارگشا و نیز تعاملات عمیق و گسترده اجتماعی غیرقابل انکار است.

رئیس جهاد‌دانشگاهی قم گفت: فرماندهی انتظامی به‌دلیل گستره وظایف و کارکردهای بسیار وسیع فرهنگی و اجتماعی خود می‌تواند بسیاری از معضلات و پدیده‌ها و آسیب‌های نوظهور اجتماعی را خیلی سریع‌تر از دیگر نهادها و سازمان‌های جامعه شناسایی و به نهادهای پژوهشی و علمی جامعه برای بررسی و یافتن راهکارهای علمی، ارائه گزارش کند.

وی تصریح کرد: فرماندهی انتظامی چون در متن جامعه حضور دارد وظایف سنگینی نیز بر دوش می‌کشد و به همین دلیل نیز می‌تواند خود پیشنهاددهنده بسیاری از سوژه‌های پژوهشی در محافل علمی حتی در سطح ملی باشد و ارتباط وسیع‌تری با نهادهای آموزشی و علمی برقرار کند.

 

رسانه پل ارتباطی پلیس و مردم است

مختارعلی ستایش، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی قم نیز با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در تحقق نظم و امنیت اجتماعی بسیار مهم است، اظهار کرد: رسانه پل ارتباطی بین پلیس و مردم است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های جمعی می‌توانند با پرداختن به موضوع امنیت ناامنی را در جامعه کاهش دهند و هم سبب ارتقای احساس امنیت در جامعه شوند، ادامه داد: ارتقای سطح آگاهی شهروندان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظیفه سنگینی است که بر عهده رسانه‌ها و اصحاب قلم بوده و خبرنگاران می‌توانند با اطلاع‌رسانی شفاف، هدفمند و بازتاب مثبت اقدامات پلیس، زمینه مشارکت مردم در تأمین امنیت را ایجاد کنند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی قم با تأکید بر ضرورت تعامل سازنده و دو سویه رسانه و پلیس گفت: پلیس و اصحاب رسانه دو قطب مهم در افزایش احساس امنیت و آرامش عمومی هستند که می‌توانند با تکیه بر این تعامل، امنیت، آرامش و آسایش را به بطن جامعه تزریق کنند.

 

بررسی۱۷ هزار پرونده و ۷۱ درصد مصالحه؛ دستاورد مرکز مشاوره پلیس قم

محمد رحیمی‌دستجردی، مسئول اداره مشاوره و آرامش پلیس قم نیز اظهار کرد: در هشت ماه اخیر بیش از ۱۷ هزار پرونده در موضوعات مختلف داشتیم که ۷۱ درصد آن‌ها به مصالحه ختم و از چرخه قضایی خارج شده است.

وی گفت: نیازمند این هستیم که به مردم آموزش دهیم در فضاهای مختلف رسانه‌ای چه محتواهایی خوب است و می‌توانند ورود کنند و کجاها لازم نیست، دنبال کنند. سواد رسانه‌ای مردم باید افزایش یابد، چراکه مسئله امروز ما آموزش و سواد رسانه‌ای است.

 

رسانه نقش مهمی در ایجاد امنیت در جامعه دارد

محسن صفری، سردبیر خبرگزاری ایسنا نیز گفت: رسانه نقش مهمی در ایجاد امنیت در جامعه دارد و چون سایر ادارات و نهادها به وظایف خود آن‌طور که باید عمل نکردند بیشتر بار مسئولیت‌ها به دوش فراجا افتاد.

وی با اشاره به اینکه امروزه باید مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بیان شود، بیان کرد: بیان آسیب‌های اجتماعی می‌تواند به نهادهای متولی کمک کند تا برای رفع آسیب‌های اجتماعی تلاش بیشتری داشته باشند و والدین و خانواده‌ها نیز در جریان مشکلات جامعه برای صیانت از خانواده خویش قرار می‌گیرند.

 

رسانه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالانه و هوشیارانه عمل کنند

مژگان فرهنگیان، سردبیر خبرگزاری ایکنای قم با اشاره به اینکه هر پدیده‌ای که مانع رشد و بالندگی یک جامعه شود یک نوع آسیب و مشکل و یا مسئله اجتماعی است، اظهار کرد: مهمترین کار در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی درحوزه آگاهی دادن به مردم است که رسانه‌ها نقش جدی دارند.

وی با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا توجه جدی به مسائل حوزه خانواه و آسیب‌های اجتماعی دارد و در این راستا پرونده‌های خبری متعددی ایجاد کرده است، گفت: ضروری است رسانه‌ها در راستای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی فعالانه و هوشیارانه عمل کنند.

 

متناسب‌سازی بایدها و نبایدها

هدی‌سادات چاوشی، فعال فرهنگی حوزه‌های اجتماعی نیز در پایان گفت: بسیاری از بایدها و نبایدها جزو احکام خداوند است و بسیاری از باید و نبایدها ساخته خود جامعه بشری است؛ ما باید همیشه به این بایدها و نبایدها توجه داشته باشیم و همراه تغییرات در زمان و پیشرفت جوامع، آن‌ها را متناسب‌سازی کنیم تا روند تغییرات با روند قوانین و بایدها و نبایدها همراه و موازی باشند و جامعه و اداره‌کنندگان دچار تعارض نشوند.

کلید واژه ها: فرماندهی انتظامی استان قم بازدید خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) ایکنا ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران


نظر شما :