/جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران/

باید زیست بوم نخبگان ایرانی سراسر جهان باشیم

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۱ کد : ۴۷۳۳۲ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۶۴
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: جهاد دانشگاهی نه تنها زیست بوم نخبگان ایران بلکه باید به عنوان زیست بوم نخبگان ایرانی سراسر جهان شناخته شود.
باید زیست بوم نخبگان ایرانی سراسر جهان باشیم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر محمد حیدری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم گفت: جهاد دانشگاهی در سال 1359 به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و از همان ابتدا ماموریت هایی را با تکیه بر جوانان نخبه و دغدغه مند در حوزه دین و انقلاب بر عهده گرفت.

حیدری ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه های پژوهش، فرهنگ و آموزش ماموریت هایی دارد و حدود 20 سال است که در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان هم وارد عمل شده است.

وی گفت: اخیرا در بحث اشتغال خرد و مشاغل خانگی وارد شده ایم بطوری که در سال گذشته توانستیم بیش از 1500 نفر از افراد جویای کار را پس از آموزش یا تکمیل مهارت به صاحبان مشاغل متصل کنیم تا مشاغل خانگی رونق بگیرد.

محمد حیدری افزود: جهاد دانشگاهی استان قم با توجه به این که استان قم تازه تاسیس است از واحدهای سازمانی تازه تاسیس جهاد دانشگاهی شمرده می شود خدمت ویژه ای که در جهاد دانشگاهی ارائه می شود ارائه خدمات فوق تخصصی درمان ناباروری است که توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنینان گذاری شده است. کسی که مقام معظم رهبری تقریبا هر ساله از ایشان یاد می کنند و این تعبیر را به کار برده اند که ایشان از رویش های خوب انقلاب بودند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: این افتخار از آن ماست که این دانشمند سعید و فقید این وابستگی را به مردم قم داشتند که در سال 1377 به قم آمدند و بحث خدمات فوق تخصصی درمان ناباروری که شاخه ای از خدمات سلول های بنیادی هست را پایه گذاری کردند که بعد ها با تلاشی که اعضای جهاد دانشگاهی استان قم داشتند این مرکز تبدیل شد به سومین مرکز از نظر فعالیت در بخش درمان ناباروری در کشور که مراجعه کنندگانی از قم دارد، 40 % از مراجعین آن از خارج استان هستند و حدود 10% از کشور های خارجی برای درمان به مرکز ما مراجعه می کنند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: در حوزه خدمات درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قراردادهایی با بانک ها و مراکز خیریه دارد و با توجه به این که تعرفه هزینه های درمان در این مرکز خصوصی هم نیست خیلی از افرادی که به این مرکز مراجعه می کنند خدمات درمانی را بطور کامل رایگان دریافت می کنند.

وی با اشاره به برپایی میز خدمت در مصلی قدس گفت: در همین ابتدای سالن مصلی دوستان من حضور دارند و می توانند پروژه هایی که در جهاد دانشگاهی در زمینه سلول های بنیادی اتفاق می افتد و کیت های آزمایشگاهی که تولیده شده است توضیحاتی ارائه دهند، همینطور خدمات مشاوره‌ای ما در حوزه آسیب های اجتماعی، اشتغال دانش آموختگان، مراکز آموزشی کوتاه مدت و مرکز آموزش علمی کاربردی در میز خدمت معرفی می شوند.

محمد حیدری ادامه داد: جهاد دانشگاهی در بحث آموزش فقط به ارائه آموزش های مهارتی می پردازد و حتی دوره های بلند مدتی که در جهاد دانشگاهی اجرا می شود در راستای ارتقاء مهارت کاربردی افراد جهت پذیرش مشاغل است.

وی افزود: آموزش های کوتاه مدت جهاد دانشگاهی در بخش های فنی مهندسی، زبان های خارجی، کامپیوتر، هنر، علوم انسانی، علوم پزشکی و آموزش‌های الکترونیکی است که منجر با ارتقاء شغلی و یا اشتغال پذیر شدن افراد می شود، خیلی از افراد درس می خوانند اما مهارت کافی برای این که بتوانند خدماتی را ارائه کنند یا محصولی را تولید کنند ندارند.

دکتر محمد حیدری ادامه داد: این خلا در جهاد دانشگاهی احصا می شود و با برنامه ریزی هایی که می کنیم و با اساتید مجرب و متدینی که جذب می کنیم این آمادگی را در افراد ایجاد می‌کنیم تا اعتماد به نفس پیدا بکنند و وارد بازار کار بشوند.

وی همچنین گفت: افتخار داریم در محله شهرقائم به عنوان یکی از مناطق حاشیه ای شهر دفتر تسهیلگری راه اندازی کردیم تا همکاران ما مشکلات حاشیه نشینی آنجا را براورد کنند، مطالعه کنند و با دعوت از مسئولین بازدیدها و نشست هایی را با حضور معتمدین محله و ائمه جماعت شهرقائم برگزار کنند و با ببرسی مشکلات و احصای راهکارهای رفع آن کمک کنند تا معضلات این محله به حداقل برسد.

حیدری ادامه داد: جهاد دانشگاهی سعی دارد تمام مشکلاتی را که دستگاه های دیگر ماموریتی برای انجام آن ندارند یا موفقیتی در حل و فصل آن مشکل نداشتند و اقبالی برای ادامه آن موضوع ندارند ورود کند و عملا سعی دارد کارهای روی زمین مانده را انجام دهد تا به مردم و کشور خدمت کرده باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: اخیرا ریاست محترم جمهور در دیداری که با اعضای جهاد دانشگاهی داشتند ماموریت هایی را به جهاد دانشگاهی داده اند که یکی از آنها کمک به بازگشت نخبگانی است که از کشور رفته اند، ایجاد رغبت و ساماندهی نخبگان ایرانی کاری است که باید انجام شود تا جهاد دانشگاهی نه تنها زیست بوم نخبگان ایران بلکه به عنوان زیست بوم نخبگان ایرانی سراسر جهان شناخته شود.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی سعی دارد کسانی که هوش و استعدادی دارند را شناسایی و ساماندهی کند و با ایجاد انگیزه جهت خدمت در کشور از این که این افراد طعمه خارجی ها شوند جلوگیری کند.

حیدری ادامه داد: هرچند نمی توان ارزش حضور نخبگان را با اعداد و ارقام محاسبه کرد اما شاید بتوان گفت ارزش افزوده ای که یک نخبه در یک کشور ایجاد می کند با درآمدی که یک چاه نفت برای کشور دارد برابر است.

وی افزود: چندین میلیارد ریال برای تربیت یک دانش آموخته رشته دکتری در کشور هزینه می شود و زمانی که این فرد آماده خدمت به کشور می شود کشورهای توسعه یافته بدون هزینه این افراد را جذب می کنند و از ایده های عزیزان این خاک برای پیشرفت خودشان استفاده میکنند.

دکتر حیدری بیان کرد: بسیاری ازاین افراد از اول انقلاب در جهاد دانشگاهی شناسایی و تربیت شدند و موفقیت های بسیاری را در بخش های مختلف صنعت، فرهنگ و آموزش برای کشور به ارمغان آوردند.

حیدری خاطرنشان کرد: در بخش صنعت می توان به تجهیزات حفاری و بازوهای بارگیری نفت، واگن های مترو، یوپی‌اس های صنعتی و یا شبیه‌سازهایی اشاره کرد که در جهاد دانشگاهی ساخته و توسعه داده شده اند.

وی گفت: در دوران جنگ تحمیلی با وجود تحریم ها کشور قادر به تهیه سلاح نبود و برای دورزدن تحریم ها هزینه های گزافی پرداخت می شد، در همین زمان جهاد دانشگاهی این افتخار را داشت که خدمات ارزنده ای را در این حوزه ارائه کند.

گفتنی است در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه 14 مرداد جمعی از اعضای جهاد دانشگاهی استان قم با برپایی میز خدمت به سوالات و مشکلات نمازگزاران پاسخ دادند.

کلید واژه ها: چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد نماز جمعه رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم دکتر محمد حیدری میز خدمت سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی


نظر شما :