PRP تخمدان به خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم اضافه شد

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۹ کد : ۴۱۵۳۱ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۰۳۷
مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی جهاد دانشگاهی واحد استان قم از اضافه شدن خدمت جدید PRPتخمدان به بسته خدمات مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی "رویا" خبر داد.
PRP تخمدان به خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم اضافه شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر آذر شیخ الاسلامی در گفتگویی بیان کرد: فاکتورهای رشد موجود در PRP یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت، سلول‌های بنیادی باقی مانده  در تخمدان را تحریک کرده و بنابراین شرایط لازم برای تمایز این سلول ها را فراهم می کند.

شیخ الاسلامی افزود: تزریق PRP می تواند اووژنز یا فرایند اولیه تولید تخمک پس از تولد را در تخمدان فعال کند که منجر به ایجاد فولیکول‎های پریموردیال جدید از طریق تحریک و فعال سازی رسپتور یا گیرنده‌های هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) می شود.

مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی ادامه داد: فعالیت فاکتورهای رشد واسکولار و اندوتلیال در PRP، عمل رگ زایی را تقویت کرده و جریان خون را اصلاح می کند و این فاکتورها همچنین می توانند باعث ایجاد تمایز سلول‌های بنیادی تخمدانی، ایجاد تخمک‌های جدید، تقویت و ترمیم تخمدانی و در نهایت جوان سازی تخمدان شوند.

در حال حاضر این درمان برای افرادی که پاسخ ضعیفی به روش‌های درمانی معمول دارند و همچنین زنان مبتلا به سایر نارسایی‌های تخمدانی از قبیل POF و یائسگی زودرس ارائه می گردد.

شایان ذکر است PRP تخمدانی پس از خدماتی همچون PRP رحمی و لنفوسیت تراپی توسط گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی به عنوان سومین خدمت مکمل درمان‌های موجود پیشنهاد و ارائه شده است.
 

کلید واژه ها: گروه پژوهشی سلول های بنیادی مزانشیم درمان ناباروری PRP


نظر شما :