نسل امروز نیازمند بیان مصداق صحیح در روایتگری است

۰۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۷ کد : ۴۱۰۰۷ آموزشی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۶۷
معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه در شرایط جنگ روایت‌ها باید به بیانیات امامین انقلاب رجوع کنیم گفت: امروز با یک نسل کم حوصله، پرمشغله و پرسشگر مواجه هستیم که باید در روایتگری برای آنان مصداق‌ها به صورت صحیح بیان شود.
نسل امروز نیازمند بیان مصداق صحیح در روایتگری است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم یحیی نیازی، معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در «نشست تخصصی جنگ روایت‌ها در بیانات مقام معظم رهبری» همراه با آیین تجلیل از اساتید و برگزیدگان اولین دوره تربیت کارشناس تاریخ شفاهی که شامگاه هفتم بهمن‌ماه در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، گفت: بخشی از موضوعات در هویت ملی ما از نگاه رهبری نه تنها با هویت دینی تقابل ندارد بلکه عین هویت دینی ماست؛ ایثار، فداکاری، مقاومت و اوج قله ایثار یعنی شهادت در هویت ملی ما از ابتدا وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی این آموزه‌های دینی را در هویت ملی ما نهادینه کرد و در تعمیق مبانی فکری مردم ایران و تقویت هویت ملی نقش موثری داشته است، ادامه داد: نقش آموزه‌های دینی در دوران دفاع مقدس بسیار برجسته است و به لحاظ جریان‌شناسی موضوع دفاع مقدس برجسته و منحصر بفرد است.

معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث و اتفاقات امروز در دنیا مانند جبهه مقاومت متأثر از انقلاب و جنگ تحمیلی است، بیان کرد: دشمن امروزه در جنگ روایت‌ها به دنبال کم‌رنگ کردن موضوعات هویت بخش سازنده و پیش رونده است و بی شک دفاع مقدس مورد هدف است چون حتی کسانی که زاویه با نظام داشتند تا به امروز وارد این حیطه نمی‌شدند اما اکنون در این جنگ روایت‌ها روی دفاع مقدس نیز دست گذاشته‌اند.

معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه شهدای عملیات کربلای ۴ بدلیل کج سلیقگی مورد غفلت واقع شدند، اضافه کرد: در موضوع کربلای ۴ سه موضوع وجود دارد: ابهامات، نقاط ضعف و قوت که باید بررسی شود و دشمن که به قصد تخریب رخنه ایجاد می‌کند.

نیازی با اشاره به اینکه دشمن به گونه‌ای مظلوم نمایی می‌کند که باورمان نمی‌شود، عنوان کرد: تنها راه ما این است که به بیانیات امامین انقلاب رجوع کنیم و باید از این سخنان مراقبت کرد و روایات صحیح را به نسل‌های آینده منتقل کنیم؛ امروز با یک نسل کم حوصله، پرمشغله و پرسشگر مواجه هستیم که باید در روایتگری مصداق‌ها به صورت صحیح بیان شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: در مصاحبه‌ها بخصوص با خانواده شهدا از انگیزه آنان سوال کنید که چرا اجازه دادند فرزند و همسران به شهادت برسند؛ در واقع انگیزه یکی از مؤلفه‌های مهم هویت ملی است و از اعتقادات و باورها بر می‌آید.

وی در پایان یادآور شد: امام در منشور روحانیت یک گزارش ده ساله از مدیریت خودشان در دهه اول انقلاب که دهه پر حادثه است ارائه می‌دهند و می‌گویند مردم ما و ما هیچ‌گاه از جنگ پشیمان نیستیم چرا که به خود کفایی رسیدیم؛ بنابراین باید مراقب روایت‌های صحیح دوران دفاع مقدس باشیم و این‌ها را به نسل آینده منتقل کنیم.

کلید واژه ها: کانون فرهنگی تبلیغی حدیث فتح باغ موزه دفاع مقدس علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان قم تاریخ شفاهی


نظر شما :