اولین دوره‌ی تربیت کارشناس تاریخ شفاهی آغاز به کار کرد

۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۳۸۶۷۰ آموزشی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۰۹
اولین دوره تربیت کارشناس تاریخ شفاهی در ۳۵ ساعت و طی چهار هفته به همت مرکز آموزش‌های علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم آغاز به کار کرد.
اولین دوره‌ی تربیت کارشناس تاریخ شفاهی آغاز به کار کرد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم محمد رستمی رئیس مرکز آموزش‌های علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی قم در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تاریخ شفاهی به عنوان یکی از شیوه‌های پژوهش تاریخ در کشور و کل دنیا مطرح شده است و رویدادها، وقایع و حوادث تاریخی را با دیدگاه و نظرات شاهدان عینی این وقایع بررسی، ثبت و ضبط می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث تاریخ شفاهی مصاحبه بسیار اهمیت دارد به این معنا افرادی که در حوزه تاریخ شفاهی پژوهش می‌کنند با مصاحبه شاهدان و ناظران وقایع نسبت به ثبت این تاریخ اقدام می‌کنند.

رستمی خلاء موجود در این حوزه را نبود کارشناس تاریخ شفاهی عنوان کرد و در خصوص ضرورت پرداختن به تربیت کارشناس تاریخ شفاهی افزود: ما نویسندگان و پژوهشگران زیادی داریم امّا این افراد با مبانی تاریخ شفاهی آشنایی کامل ندارند و صرفا از طریق مصاحبه به جمع آوری مطالب می‌پردازند و در مستندسازی با مشکل مواجه هستند.

رئیس مرکز آموزش‌های علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده یکسری از افراد فعال و یا افرادی که خود جزء ناظران و شاهدان برخی وقایع بودند را شناسایی و در مرکز آموزش علمی- کاربردی یک دوره آموزشی ۳۵ ساعته تحت عنوان تربیت کارشناس تاریخ شفاهی تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه در دوره تربیت کارشناس تاریخ شفاهی افراد مبانی این حوزه، روش‌ها و فنون مصاحبه، مستندسازی را آموزش می‌بینند، اضافه کرد: افراد شرکت‌کننده در این دوره چگونگی جمع‌آوری و دسته بندی مطالب و مستندسازی و ارائه و ثبت آن به عنوان یک کار پژوهشی را آموزش می‌بینند.

رستمی با اشاره به اینکه دوره تربیت کارشناس تاریخ شفاهی با محوریت دفاع مقدس در استان آغاز به کار کرد دو دلیل را برای آن متذکر شد: یکی به دلیل برکت این کار و یکی به دلیل نیاز در حوزه دفاع مقدس بود به این معنا اگر چه مباحث مختلفی در خصوص جنگ و هشت سال دفاع مقدس مطرح می‌شود امّا انسجامی نداشته است لذا کارشناس آموزش دیده در این مباحث خیلی کم داریم.

وی ادامه داد: اولین دوره تربیت کارشناس تاریخ شفاهی با محوریت دفاع مقدس از امروز آغاز و به مدت چهار هفته برگزار می‌شود و شرکت کنندگان مدرک جهاد دانشگاهی را از این دوره دریافت می‌کنند.

رستمی ضمن تأکید بر اینکه دوره‌های تاریخ شفاهی را با محوریت موضوعات دیگر از جمله تاریخ انقلاب، قبل از انقلاب و به طور کلی هر رویدادی که به عنوان یک واقعه تاریخی نیاز به ثبت و ضبط داشته باشد ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: برگزاری چنین دوره‌ای تا به حال به این صورت در استان انجام نشده بود و امیدواریم با شروع این کار بتوانیم دوره‌های تاریخ شفاهی را منسجم و سلسله وار ادامه دهیم.

رئیس مرکز آموزش‌های علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در دوره‌ی اول تربیت کارشناس تاریخ شفاهی فعالان این حوزه شناسایی و دعوت شدند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵ نفر در این دوره شرکت کردند در حالی که تعداد متقاضیان بیش از ۳۵ نفر بوده که در دوره‌های بعد ثبت نام خواهند شد لذا در دوره‌های بعدی فراخون عمومی اعلام می‌کنیم و افراد بر اساس پیش نیازهایی که در فراخوان  عمومی اعلام می‌شود می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

کلید واژه ها: علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان قم تاریخ شفاهی


نظر شما :