/جهاد دانشگاهی نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
ارتقاء رتبه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم و کسب جایگاه مرکز برتر استان
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم امتیازات مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در جریان ارزیابی و سطح بندی مراکز علمی کاربردی سال 1400 بر اساس 8 عامل و در سه بخش راستی آزمایی اطلاعات مندرج مرکز در سامانه سطح بندی 36 درصد، مشترک 14 درصد، و سامانه های دانشگاه از جمله پژوهش، گسترش، نظارت، همآوا، درگاه فرهنگی و مالی، ارزیابی شده که پس از جمع بندی، نمرات توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، به صورت استاندارد محاسبه و رتبه مرکز در سطح دو اعلام شده است.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در این خصوص گفت: مراکز علمی کاربردی در کل کشور از سال 1395 به صورت سالیانه از ابعاد مختلف مورد بررسی مستقیم و غیرمستقیم قرار میگیرند، این بررسیهای در حوزههای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی، فرهنگی و مدرسان و امکانات و تجهیزات انجام میپذیرد.
وی هدف از انجام این رتبه بندیها را ایجاد یک رقابت منطقی بین مراکز دانست و گفت: شناسایی و رصد فعالیتهای مراکز باتوجه به شاخصهای قانونی وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از اهداف رتبه بندی مراکز علمی کاربردی استان است.
رستمی افزود: یکی دیگر از اهدافی که برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است، کمک به توسعه مراکز علمی کاربردی دارای رتبه بندی مناسب است، موافقت با رشتههای جدید این گونه مراکز و ارائه رشتههای خارج از خوشه براساس قوانین دانشگاه جامع علمی کاربردی از کارکردهای این رتبه بندی است.
وی بیان کرد: رتبه بندی مراکز که انجام میگیرد، مراکز نمراتی مختلفی را در ابعادی که در قبل به آنها اشاره شد کسب میکنند و دانشگاه جامع باتوجه به اخذ نمرات نسب به ارائه پیشنهادات جهت بهبود فعالیت اقدام میکند.
محمد رستمی گفت: رتبه بندی مراکز نشان میدهد که وضعیت هر مرکز نسبت به عملکرد سال گذشته خود در چه وضعیتی قرارداد و همچنین در مقایسه با مراکز دیگر در استان و کل کشور در چه جایگاهی قرار میگیرد.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به تغییرات مدیریت و اجرای امور در این مرکز گفت: بحث برنامه ریزی و هدف گذاری دست یافتنی مبنای کلی کار قرار گرفت برای رسیدن به اهدافی که مشخص کرده بودیم، نیاز به چابک سازی در سیستم اداری مرکز بود که با همکاری همکارانم در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم تا حد زیادی موفق بوده ایم.
وی ادامه داد: تکیه بر تواناییهای مرکز از بعد همکاران اداری، دانشجویان و اساتید نیز باعث شد که بتوانیم به یک سرعت مناسبی در انجام فعالیت هایمان دست پیدا کنیم. ایجاد بسترهای مهارتی (جدا از آموزشهای آکادمیک در دانشگاه) از دیگر فعالیتهای کاری در این دوره بوده است که با قبول پروژههای مختلف و استفاده از اساتید و دانشجویان در انجام آنان شروع مناسبی شده است که انشاالله در ادامه هم موفق باشیم.
رستمی با اشاره به زمان انجام ارزشیابی مراکز علمی کاربردی گفت: ارزشیابیهای انجام شده، حاصل نتایج سامانههای نظارتی دانشگاه و همچنین نظارتهای دوره ای که به صورت مستقیم توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان انجام میپذیرد، است.
وی افزود: ارزشیابی قبلی در سال 1399 انجام پذیرفت که مرکز در سطح سوم قرار گرفت، در ارزشیابی سال 1400 مرکز با یک پله صعود در سطح دوم قرار گرفت و به عنوان برترین مرکز در بین مراکز علمی کاربردی استان قم انتخاب شد.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در خصوص برنامه های این مرکز برای ارتقاء به رتبه اول مراکز علمی کاربردی استان گفت: با توجه به امتیازات کسب شده در هر بخش دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به ارائه پیشنهادات اصلاحی اقدام مینماید، معمولا اکثر این پیشنهادات به صورت کیفی است که همواره در طول سال به مراکز اعلام میشود. اما آنچه از این توصیهها مرکز به عنوان برنامههای آتی خود پیگیری خواهد کرد به صورت کلی ورود به آموزشهای تک پودمان در حوزه آموزش، فضای آموزشی متناسب با تعداد دانشجویان، تدوین کتاب و طرحهای پژوهشی، نشریات و استفاده از اساتید با کیفیت مناسب تر در مرکز است.
رستمی گفت: در همین خصوص تفاهم نامههای آموزشی و پژوهشی با مجموعهها و دانشگاههای مختلف (دانشگاه قم، صدا و سیما و دانشگاه آزاد) برای برگزاری دورههای تک پودمان و همچنین طرحهای پژوهشی منعقد شده است. در حوزه کتاب و نشریه نیز برنامه هایی پیشبینی شده که در آینده به آن اشاره خواهد شد.
محمد رستمی افزود: با تغییر مدیر گروه هنر در سال جدید، مرکز به سمت کیفی سازی مدرسان خود پیش رفته است که انشاالله نتایج آن نیز در ترمهای بعد مشخص میشود و بحث فضا و امکانات آموزشی نیز با تجهیز آتلیه تخصصی عکاسی و بازنگری در فضای فیزیکی به امید خداوند متعال محقق خواهد شد.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم با تاکید بر رتبه ممتاز این مرکز در مراکز علمی کاربردی استان گفت: به طور کلی 10 مرکز در استان قم فعالیت دارند که حائز رتبه های سطح دو، سه و پایین تر هستند.
وی با اشاره به این که دانشگاه جامع علمی کاربردی در کل کشور، در سطح یک هیچ مرکزی را حائز دریافت این رتبه ندانسته است، گفت: از مراکز علمی کاربردی استان در حال حاضر سه مرکز در سطح دو و سه مرکز در سطح سه رتبه بندی شده اند، دو مرکز در سطح پایین تر از سطح سه قرار دارند و دو مرکز دیگر باتوجه به اینکه سال 1399 تأسیس شده اند در رتبه بندی سال 1400 ارزشیابی نشده اند.
نظر شما :