تمرکز در کسب‌وکار یک اکسیر کمیاب است

۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱ کد : ۲۶۲۱۹ اخبار دسته اول تجاری سازی فناوری و اشتغال
تعداد بازدید:۸۷۳
سومین رویداد "صندلی تجربه" با حضور بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ باسلام روز یکشنبه ۳۰ آذرماه از طریق سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگاهی "امجد" برگزار شد.
تمرکز در کسب‌وکار یک اکسیر کمیاب است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم محمدرضا آقایا مدیرعامل باسلام در سومین وبینار از سلسله وبینارهای صندلی تجربه گفت: در ابتدا این ایده از زمان دانشگاه به ذهنم رسید ولی خب تا قبل از آن کارهای دیگری نیز انجام می‌دادم. اولین بار در تجربه اول کاری هم شکست خوردم و دلیل آن این بود که به خوبی روی آن تمرکز نکرده بودم و همزمان دانشجو بودم و با سرعت و اشتیاق کار نمی کردم و البته منبع درآمد دیگری هم داشتم و به خوبی وقت نمی گذاشتم.

مدیرعامل باسلام گفت: برای راه اندازی این گونه کسب‌وکارها باید خودتان developer (توسعه دهنده نرم‌افزار) باشید یا یک نفر با شما مشارکت نماید. یک مدل قراردادهایی داریم که تحت عنوان وستینگ که برای افرادی که می‌خواهند مشارکتی عمل کنند و سرمایه‌گذاری وجود ندارد مناسب است و یک توافقی بین هم برقرار کنند و به همین تعهد چهار سال کار می‌دهید. نکته مهم اینجاست که تا شرکت به سرمایه نرسیده نباید از شرکت پول برداشت کنند.

آقایا با اشاره به این که بسیاری از بیزینس‌ها زمانی موفق هستند که بتوانند در شرایط و مقیاس بزرگ آن را اجرا کنند، گفت: همه بیزینس‌های موفق و مدل‌های استارتاپی شروع بسیار کوچکی داشتند و مجدداً سرعت گرفتند.

وی ادامه داد: هر کسب و کاری که بخواهید ایجاد کنید باید از یک الگوریتم خاص پیروی کنید و نکته مهم در کسب وکار سرعت و حرکت آن هست که باید آن را خودتان ایجاد کنید برای شروع کسب وکار پیشنهاد می‌شود از منزل خودتان شروع کنید.

آقایا افزود: تمرکز در کسب‌وکار یک اکسیر کمیاب است و فقط در کسب‌وکارهای موفق دیده می‌شود. اما اغلب سهل‌انگاری می‌شود معمولاً در جامعه فکر می‌کنیم آدم هایی که چندتا کار به صورت همزمان دارند موفق هستند، این آدم‌ها ممکن است افراد توانمندی باشند اما لزوما موفق نیستند. ما کمتر افرادی که روی یک کسب‌وکار تمرکز دارند موفق می‌دانیم و این یک باور غلط است. البته این موضوع در دوره دانشجویی کار خوبی است که فرد شاخه‌های مختلفی را تجربه کند ولی برای شروع یک کسب وکار خوب باید این ذهنیت اصلاح شود و دوم اینکه باید به کسب وکارتان ایمان و باور داشته باشید.

بنیان‌گذار استارت‌آپ باسلام ادامه دادک مدل‌های درآمدی در پلتفرم حدودا 7 مدل هستند. هنر اصلی یک استارت‌آپ قیمت‌گذاری است و اینکه چه آینده‌ای را بتوانید برای آینده کسب‌وکارتان ترسیم کنید. تفکر بیزینس مدلی تفکر خوبی است و پیشنهاد می‌کنم دوستان مدل‌های کسب‌وکار را مطالعه نمایند و درباره بیزینس مدل‌های دیگر نیز سرچ کنند و ساختار هزینه‌ای دیگر کسب‌وکارها را بررسی کنند.

کسب‌وکارها می‌توانند وارد مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری شوند این مراکز فرصت‌های مناسبی در اختیار کسب‌وکارتان قرار می‌دهند و مشاوره‌های خوبی می‌دهند که کمک می‌کند در ابتدا درگیر بیمه و مالیات و ... غیره نشوید.

آقایا اضافه کرد: حدوداً سه بار درخواست دانش‌بنیان دادیم برگشت خورد و بعد از سه بار توانستیم مجوز دانش‌بنیان شدن را اخذ کنیم، البته با دانش‌بنیان شدن خلق پول نخواهید کرد و دغدغه شما نباید این باشد. پس در اوایل کار خودتان را درگیر مجوز و این موضوعات نکنید.

آقایا گفت: ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی پلتفرم ها، developer، مارکتینگ، بزینس، growth و این موارد عناصر اصلی هستند و به مرور از افراد دیگر استفاده کنید.

 

کلید واژه ها: صندلی تجربه


نظر شما :