/۴۰ سال خودباوری با جهاددانشگاهی /

۱۳ برداشت از سیزده سالگی یک بازدید تاریخی

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۰ کد : ۲۰۲۵۴ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۸۶۶
امروز (۲۵ تیرماه ۱۳۹۹) سیزدهمین سالگرد بازدید رهبر انقلاب از پژوهشکده‌ی رویان جهاددانشگاهی و نمایشگاه دستاوردهای این نهاد و آشنایی نزدیک ایشان با دستاوردهای دانشمندان و محققان جهاددانشگاهی در ۲۵ تیرماه ۱۳۸۶ است.
۱۳ برداشت از سیزده سالگی یک بازدید تاریخی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تا امروز هفت دیدار رسمی با اعضای جهاددانشگاهی داشته‌اند که دراین‌بین شاید بتوان گفت فضا و سخنان ایشان در ششمین دیدار خود که با حضور در پژوهشگاه رویان این نهاد و صحبت نزدیک با محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی بود، از همه برای جهادگران و تاریخ این نهاد، شیرین‌تر و ماندگارتر بوده است.

به همین‌مناسبت و در آستانه‌ی چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، مروری گذرا به سخنان مقام معظم رهبری و نکات مدنظر ایشان درباره‌ی این نهاد انقلابی انداخته‌ایم.

 

برداشت یک؛ الگوی نمادین
«امروز آمدن من به این مرکز درواقع یک حرکت نمادین است براى قدرشناسى از حرکت علمى عظیم و وسیعى که خوشبختانه در کشور ما شروع شده؛ اگرچه هنوز در آغاز راه است. اینجا را انتخاب کردیم، اولاً به خاطر رویان؛ ثانیاً به خاطر جهاددانشگاهى. موسسه‌ى رویان، یک موسسه‌ى موفق و یک نمونه‌ى کامل و چشمگیر از آن چیزى بود و هست که انسان آرزویش را دارد.»

 

برداشت دو؛ انسانم آرزوست
«علت این‌که من به مرحوم سعید کاظمى این‌قدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم براى آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه‌ى کار او، مدیریت او، پیگیرى او، یک مجموعه‌ى کاملى بود از آن چیزى که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

 

برداشت سه؛ معجزه‌ی ترکیب سه‌گانه
«اگر بخواهم این الگوى مطلوب (رویان جهاددانشگاهی) را در یک جمله معرفى کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدى گرفتند، هم ایمان و پایبندى و تقوا را؛ نه به‌صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلى در بافت مجموعه و در بافت کار؛ و هم خستگى را فراموش کردند.»

 

برداشت چهار؛ أُسِّسَ عَلَى التَّقوى
«اما جهاددانشگاهى را انتخاب کردم، چون جهاددانشگاهى مولود مبارک انقلاب است. همین‌طورکه در قرآن کریم در مقایسه‌ى دو مسجد می‌فرماید: «لَمَسجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقوى مِن أوَّل یَوم أَحَقُّ أَن تَقَومَ فِیه، فیهِ رِجالٌ یُحبّوَن أن یَتَطهَّروا»؛ جهاددانشگاهى همین‌جور است؛ جزو معدود رویش‌هاى اصلى خود انقلاب است.»

 

برداشت پنج؛ جوهره‌ی جهاددانشگاهی
«جهاددانشگاهى مرکب از دو کلمه است دیگر: جهاد و دانشگاه؛ هم باید در آن جهاد باشد، هم باید متناسب با دانشگاه باشد. جهادى عمل‌کردن، مفهوم خاصى دارد. هرجور کارى، جهادى نیست.»

 

برداشت شش؛ واجبات جهاد
«دایره‌ى جهاد شما علم و فناورى است؛ یعنى شما این‌جا از شمشیر و نیزه و ژ۳ نمی‌خواهید استفاده کنید؛ از مغز و امکانات اندیشمندىِ درون انسان و فکر و قلم و چشم و این‌ها می‌خواهید استفاده کنید. مجموعه، مجموعه‌ى علمى است؛ اما در چه جهتى باشد تا جهاد باشد؟ این مهم است. نگاه کنید ببینید براى کشور شما، براى انقلاب شما، براى اهدافى که این انقلاب ترسیم کرده، کدام دشمن عنود در کمین نشسته و شما باید با آن دشمن عنود مبارزه کنید؟ کارتان در آن صراط که شد، می‌شود جهاد. بنابراین، اگر دنبال علمى بگردید که این علم، دشمنان آن اهداف را نه‌فقط ناراضى نمی‌کند، خرسند هم می‌کند، این جهاد نیست.»

 

برداشت هفت؛ موضع دشمن
«فرض کنیم جهاددانشگاهى یا فلان موسسه‌ى مربوط به جهاددانشگاهى بگوید در سال فلان، صد یا پانصد مقاله از من در «ISI» منتشر شده. این، ملاک نیست. این مقاله چه بود؟ در چه جهت بود؟ به چه درد شما خورد؟ آن کسانى که با آرمان‌هاى شما دشمن‌اند، نسبت به این مقاله چه موضعى داشتند؟ آیا آن‌ها احساس خطر کردند؟ البته سیاسیونشان ـ اهل علم که نگاه‌شان جور دیگرى است ـ یا نه، احساس خطر نکردند؟»

 

برداشت هشت؛ درد دشمن
«وقتی‌که راجع به سلول‌هاى بنیادىِ شبیه‌سازى و این‌طور کارها آقایان حرف زدید و بنده یا دیگرى هم تجلیلى از این کار کردند، مقامات آمریکایى اعلام کردند که براى علوم ژنتیک هم باید شوراى حکامى به وجود بیاید! این معنایش چیست؟ دشمن از این‌که شما در این رشته دارید حرکت می‌کنید، دردش آمده است.»

 

برداشت نُه؛ سطح راقی دانشگاهی
«و اما دانشگاهى. دانشگاهى یعنى سطح این فعالیت و تحرک، یک سطح راقى است؛ متناسب با دانشجو و استاد و ذهن فعال علمى است. در همه‌ى کارها همین باید رعایت شود. عوام‌گرایى و عوام‌پسندى در کار و در همه‌ی فعالیت‌ها نباید دخالت داشته باشد؛ البته بخشى از فعالیت‌ها علمى است و خوب است؛ مثل همین تحقیقات؛ اما فرض بفرمایید اگر فعالیت در زمینه‌هاى علوم انسانى و فرض کنید در ادبیات است، باید حرفى که از این‌جا بیرون مى‌آید، فراتر از آن حرفى باشد که ممکن است یک ادیب معمولى بزند. یعنى سطح، باید سطح راقى‌اى باشد.»

 

برداشت ده؛ مختصات حرفِ گزین
«جهاددانشگاهى باید حرفِ گزین، حرفِ برتر را به میدان بیاورد؛ از باب مثال، شما فعالیت قرآنى دارید. فعالیت قرآنى را خیلی‌ها دارند؛ همه‌اش هم خوب است؛ لکن شما اگر فعالیت قرآنى می‌خواهید بکنید، باید فعالیت قرآنى شما با فعالیت قرآنىِ غیردانشگاهى فرق داشته باشد؛ لذا اگر شما هم فرض کنید بخواهید همان لحن و نوا و شیوه‌ى فلان قارى و تجوید و صداى خوش و... را مثل بقیه تکرار کنید، البته خیلى خوب است؛ اما فعالیت جهاددانشگاهى در قرآن این نیست؛ یک چیزى فراتر از این است. ببینید باب فهم دانشگاهى در مواجهه‌ى با قرآن چیست.»

 

برداشت یازده؛ اعتقاد راسخ
«بنابراین، جهاددانشگاهى این امکانات و این وسایل را دارد و بنده به جهاددانشگاهى اعتقاد راسخ دارم. کارهاى بزرگى کرده‌اند؛ کارهاى خوبى کردید و همین‌طورکه گفتیم: «أُسّسَ عَلى التَّقوى مِن أوّلِ یَوم». از اول تا حالا که ما جهاددانشگاهى را شناختیم، بر اساس دین و تقوا بود. بر اساس دین و تقوا نگهش دارید.»

 

برداشت دوازده؛ نه به هویت غیرانقلابی
«سعى کنید هویت جهاد، تغییر پیدا نکند. اینی که شما مى‌بینید هویت بعضى از اشخاص ـ فکرهایشان، ترکیب‌هاى ذهنى‌شان ـ از اول انقلاب تا حالا 180 درجه عوض شده، این یک روال و ممشاى طبیعى نیست که بگویید طبیعتش همین است دیگر؛ نخیر، هرگز این جورى نیست. نگذارید نهاد جهاددانشگاهى، تبدیل شود به یک هویت دیگر؛ به یک هویت غیردینی، غیرانقلابى.»

 

برداشت سیزده؛ علم ضرب‌در ایمان
«الان همین خود جهاددانشگاهى شما، همین مجموعه کارهاى شما ـ که به‌وسیله‌ى عناصر مؤمن این همه کار بزرگ انجام گرفته ـ نشان‌دهنده‌ى این است که علم وقتى با ایمان همراه باشد، توفیقاتش هم بیشتر خواهد بود. امیدواریم ان‌شااللَّه این دیدار ما بتواند پیامى باشد براى جامعه‌ى علمى کشور از سوى مجموعه‌ى دستگاه؛ پیام قدرشناسى، پیام ارج‌گزارى، پیام حق‌گزارى از حرکت علمى و بالخصوص درباره‌ى جهاددانشگاهى.»

 

کلید واژه ها: ۴۰ سال خودباوری با جهاددانشگاهی سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی


نظر شما :