جذب دانشجویان کاردانی و کارشناسی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم

۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۴ کد : ۲۰۱۷۳ آموزشی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۲۰۹۶
سرپرست مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان قم به تشریح رشته ها و شرایط تحصیل دانشجویان در این مرکز پرداخت.
جذب دانشجویان کاردانی و کارشناسی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم محمد رستمی در گفتگو با خبرنگاران استان گفت: مرکز آموزش علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان قم با هدف ارائه آموزش های علمی-کاربردی و تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش های مختلف صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد.

وی در ادامه با اشاره به امکانات این مرکز تصریح کرد: این مرکز مجهز به کارگاه و سایت های ویژه دروس عملی، فعالیت خود را در ۴ رشته مترجمی اسناد و مدارک، مدیریت کسب و کار، بازاریابی و نرم افزار با جذب بیش از ۲۵۰ دانشجو از نیمسال اول سال تحصیلی ۸۹ آغاز کرد و توانست با ارائه خدمات کیفی مناسب زمینه جذب دانشجویان علاقمند در رشته های معماری، گرافیک، مدیریت و فناوری اطلاعات را فراهم کند.

رستمی با اشاره به فعالیت‌های واحد دانشجویی_فرهنگی افزود: این واحد شامل انجمن‌های علمی معماری، آی تی، گرافیک و انجمن دانش آموختگان است که دبیران انجمن‌ها به همراه اعضای مشتاق، به فعالیت های علمی در راستای رشته های خود و گرایش‌های مربوط به هر رشته می پردازند. همچنین کتابخانه مرکز با بیش از ۲۰۰۰ جلد کتاب بصورت رایگان در دسترس دانشجویان قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در خصوص امکانات رفاهی _ فرهنگی دانشجویان این مرکز گفت: وام دانشجویی توسط واحد دانشجویی پیگیری خواهد شد و از دیگر برنامه ها می توان به برگزاری کارگاه و همایش ها، مسابقات ورزشی، اردوها و ... اشاره کرد.

 

رشته‌های مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

رستمی ضمن معرفی رشته‌های متعدد این دانشگاه گفت: دوره‌های متعددی در حوزه کاردانی و کارشناسی در این مرکز علمی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کاردانی معماری شهری که بر پایه شناخت ویژگی ها و خصوصیات عناصر و هویت های اصلی فضایی در حوزه شهری ایجاد شده است اشاره کرد. با توجه به ساختارهای محیطی، جغرافیایی و اقلیمی مناطق مختلف کشور و وجود نیازهای مختلف در حوزه مهندسی ساختمان، افرادی ماهر و متخصص در این زمینه تربیت می کند؛ همچنین در توضیح مشاغل قابل احراز و زمینه های اشتغال این رشته می‌توان به کاردان فنی نظارت برکارگاه‌های عمرانی، کاردان فنی شاغل در مشاوران معماری و شهرسازی، کاردان فنی شرکت‌های پیمانکاری، کمک کارشناس ارزیابی (کارشناسان دادگستری، ثبت اسناد، بیمه) اشاره کرد.

 

کاردانی حرفه ای معماری-معماری داخلی

وی افزود: معماری داخلی مجموعه دانش، فن و هنری است که با عناصر متعلقه و مرتبطش از قبیل فرم، رنگ، بافت و ... سعی در بهینه سازی فضاها و دست یابی به کارائی و کار کرد مناسب در کنار زیبائی معانی و معناها می باشد. هدف از برگزاری این رشته تربیت طراح معمار به ویژه در بخش داخلی ساختمان جهت بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است که زمینه های اشتغال برای این رشته مشاغلی همچون: کاردان فنی کمک طراح معماری در ادارات و دفاتر معماری، طراح معماری داخلی زیر نظر مهندسین در شرکتهای دولتی و غیر دولتی، کمک پژوهشگر معماری داخلی، دفاتر مهندسین مشاور و طراح و نظارت بر امور زیبایی ساختمان است.

 

کاردانی حرفه ای حسابداری- حسابداری مالی

رستمی اظهارکرد: هدف از برگزاری دوره کاردانی حرفه ای حسابداری-حسابداری صنعتی، تربیت افرادی است که ضمن آشنائی با دروس نظری، با سیستم های مالی و حسابداری بنگاه های اقتصادی (خدماتی، بازرگانی، دولتی) و موسسات غیر انتفاعی آشنا شوند و آینده شغلی در جایگاه کمک کارشناس حسابداری، کاردان مسئول هزینه ها و وصول درآمدها، کمک حسابدار مالی، کاردان مسئول حقوق و دستمزد، کاردان مسئول تنخواه، کمک ممیز مالیاتی، کاردان مسئول تشخیص و وصول مالیات ها ماحصل تحصیل در این رشته است.

 

کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار

سرپرست مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: هدف از برگزاری دوره های کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار، تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب وکار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار، مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنعتی تولیدی،خدمات فنی،خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند و در زمینه هایی همچون کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی، واحدهای برنامه ریزی بازاریابی،واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها، متصدی واحد ارتباط با مشتریان (CRM) در واحدهای کسب و کار وارد بازار کار شوند.

 

کاردانی حرفه ای هنرهای تجسمی-نقاشی

وی افزود: هنر نقاشی یکی از بهترین و به عنوان یکی از مهمترین گونه های هنر است که می تواند ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار نماید، چرا که در بسیاری از موارد در برگیرنده پیام های متعدد نسبت به عقاید، آداب، اخلاقیات، سبک زندگی و بسیاری دیگر از قابلیت های فرهنگی در یک جامعه بوده است. ویژگی دیگر این هنر توانایی برقراری ارتباط گسترده با لایه های مختلف اجتماعی است که باعث می شود جایگاه مهمی در هر جامعه ای داشته باشد. بنابراین تربیت نیروهای متخصص در این زمینه می تواند بخش اساسی از رسالت آموزشی و پرورشی دانشگاه در ارتباط با بالندگی فضای هنری و حرفه ای کشور باشد.

 

کاردانی حرفه ای هنرهای تجسمی-عکاسی

وی عنوان کرد: دوره کاردانی حرفه ای هنرهای تجسمی-عکاسی، یکی از دوره های آموزش عالی است و هدف آن آموزش و تربیت تکنسین های متخصص در زمینه عکاسی و آشنا به شرایط و ضوابط تحصیل عکس هنری است تا در این زمینه خاص فنی و حرفه ای، از یک سو سطح هنر عکاسی و در نتیجه کیفیت هنر را در محافل هنری ارتقا بخشد و از سوی دیگر به نیازهای روز افزون جامعه در باب علم و هنر عکاسی پاسخگو باشند و برای ورود به عرصه ی حرفه ای و کسب درآمد بستر هایی همچون عکاسی در آتلیه های عکاسی، عکاسی آزاد با هدف گسترش هنر عکاسی، مشاوره در امر چاپ و انتشار تصویر، پوستر و عکاسی در آژانس های تبلیغاتی، تکنسین لابراتوار و داروهای عکاسی در چاپخانه های عکس، تکنسین چاپ در چاپخانه های عکس برای فارغ التحصلان این رشته وجود دارد.

 

کاردانی حرفه ای هنرهای تجسمی گرافیک

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این دوره تربیت کاردان هنری است که با استفاده از آموخته های تئوری و عملی از قبیل مبانی هنرهای تجسمی، طراحی پایه و اصول صفحه آرایی، رنگ شناسی، مبانی تصویرسازی، خط در گرافیک، چاپ دستی، عکاسی و غیره مهارت لازم را کسب نموده و از عهده اجرای آنها برآید و در سمت هایی همچون: کاردان اجرای آثار گرافیکی، کاردان آتلیه طراحی، کاردان امور چاپ آثار گرافیکی، مسئول صفحه آرایی در دفاتر روزنامه، مجله و غیره، همکاری با روابط عمومی کلیه وزارتخانه ها و سازمان ها در امور تبلیغاتی به ایفای نقش بپردازند.

 

کاردانی فنی بازی سازی رایانه ای

وی گفت: هدف کلی دوره کاردانی فنی بازی سازی رایانه‎ای در دانشگاه جامع علمی-کاربردی عبارت است از به وجود آوردن یک زیرساخت علمی واحد و هماهنگ که به واسطه آن، مهارت‎های فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه بازی‎های رایانه‎ای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود. بر این اساس، هدف از رشته «کاردانی فنی بازی سازی رایانه‎ای»، تربیت نیروهای فنی (تکنسین) به منظور برنامه‎‎نویسی بازی‎ها و انجام دادن مهندسی نرم‎افزار بر روی پروژه است.

 

کاردانی فنی شبکه های کامپیوتری

وی افزود: رشته کاردانی فنی شبکه های کامپیوتری این هدف را دنبال می کند که دانش آموختگان این رشته پس از اتمام این دوره بتوانند انواع شبکه ها را در سازمان ها به پا کرده و اطلاعات را درون سازمان ها به جریان بیندازند. پشتیبانی و نگهداری این سیستم ها و به روز رسانی آنها نیز هدف دیگر تدوین رشته کاردانی فنی شبکه های کامپیوتری است.

 

کاردانی فنی فناوری اطلاعات گرایش اینترنت - شبکه های گسترده

رستمی بیان کرد: هدف از تدوین رشته فناوری اطلاعات گرایش اینترنت و شبکه های گسترده تربیت متخصصینی است که بتوانند کلیه شبکه های کوچک و محلی اداره ها و سازمانهای دولتی و خصوصی را به هم متصل کنند و شبکه های گسترده ای تولید کنند که تبادل اطلاعات را به فرای سازمانها و محیط بسته اداری و خانگی بکشانند یا این که با اتصال سیستم های منفرد یا شبکه های کوچک به اینترنت آنها را به کلیه افراد از راه دور ارائه نمایند وبا توجه به نیاز روز افزون جامعه به فناوری اطلاعات دانشجویان قادر به ادامه فعالیت حرفه ای در عرصه هایی همچون: تکنسین شرکت خدمات اینترنتی، تکنسین نصب و راه اندازی سرویس های اینترنتی، پشتیبان و راهبر شبکه های گسترده هستند.

 

کاردانی فنی نرم افزار - برنامه سازی کامپیوتری

وی گف: هدف این دوره تربیت برنامه نویسانی است که در زمینه های مختلف برنامه نویسی از جمله پیاده سازی سیستم های نرم افزاری برای محیط های مختلف عملیاتی، اداری،
سازمانی و خدماتی فعالیت نمایند و زمینه اشتغال افراد در اموری مانند: شناخت سیستم عامل ویندوز و پیکربندی آن، برنامه نویسی زبان های سطح بالا ، ایجاد برنامه های کاربردی به کمک زبان های بصری، ایجاد و استفاده از بانک های اطلاعاتی، شناخت مفاهیم شبکه، اینترنت و وب، برنامه نویس کاربردی تحت شبکه، برنامه نویسی تحت وب و سیستمی، شناخت پیکربندی سیستمهای رایانه ای فراهم است.

 

کاردانی حرفه ای امور فرهنگی- امور موزه

دوره کاردانی حرفه ای امور فرهنگی- امور موزه یکی از دوره های آموزش عالی است که با هدف تربیت کاردان امور موزه متعهد و متخصص  با کارآیی و دانش نظری و علمی شکل گرفته تا بتواند نیاز کاربردی موزه های کشور را در امر مطالعه و نگهداری علمی آثار و اشیاء موزه ای و راهنمای موزه برطرف و در رشد کمی و کیفی موزه ها ایفای نقش نماید.
در این شغل موزه دار با آگاهی کامل از اشـیاء و آثار هنری (باستانی،دوران اسـلامی و معاصـر) نگه داری موزه را به عهده دارد. راهنمای موزه در خصوص قدمت، ویژگی ها و معرفی آثار و اشیاء موزه اطلاعـاتی را در اختیـار بازدیدکنندگان موزه قرار می دهد.

 

رشته های مقطع کارشناسی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد قم

سرپرست مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در ادامه در خصوص معرفی رشته های این مرکز در مقطع کارشناسی خاطر نشان کرد: در مقطع کارشناسی نیز رشته ها با تنوع بالا در این مرکز به صورت تخصصی و آکادمیک وجود دارند.

 

کارشناسی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار

وی گفت: دوره کارشناسی ناپیوسته حرفه ای مدیریت کسب وکار مجکوعه ای از قابلیت ها است که فرد را برای تامین و بهسازی نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاد کشور و مدیریت واحد های کسب وکار و تغییر و متناسب سازی ساختار آن ها در بازار تربیت می نمایند و پست های اجرایی از قبیل مدیریت کسب وکار، مدیریت اجرایی، مشاور بازاریابی خدمات و مدیریت پژوهش و توسعه ی بازار در انتظار فارغ التحصیلان این رشته است.

 

کارشناسی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار اینترنتی

وی بیان کرد: این دوره شامل مجموعه ای از قابلیت ها است که دست یافتن به آنها نیاز به گذراندن دروس نظری و عملی است که فرد را برای شناسایی نیازهای مشتریان از طریق راه اندازی سیستم ها ی مجازی، تأمین و راه اندازی بازارهای اینترنتی، تأمین و ارائه اطلاعات مورد نیاز بازارهای اینترنتی، بازاریابی، ارائه خدمات فروش و معرفی محصولات در شبکه های اجتماعی و مدیریت واحد ها و بازار های اینترنتی آماده می کند.

 

کارشناسی مهندسی فناوری شبکه های کامپیوتری

وی اظهارکرد: دوره کارشناسی مهندسی فناوری شبکه های کامپیوتری دوره ای است که ضمن ایجاد توانایی علمی دربرگیرنده آموزش استفاده بهینه از ابزارهای مرتبط با شبکه های کامپیوتری به گونه ای مؤثر و کاربردی در حوزه های مختلف طراحی، پیاده سازی، پشتیبانی و نگهداری و امنیت می باشد.

 

کارشناسی حرفه ای گرافیک گرایش چاپ و بسته بندی

وی گفت: یکی از هنرهایی که در شرایط امروزی جامعه از قدرت فراوانی نیز برخوردار است هنر گرافیکی می باشد. تبلیغ لازمه ارتباط است و یکی از راههای تبلیغ استفاده از هنر گرافیک است. زبان تصویر، گویا ترین و عمیق ترین زبان دنیاست. هنر گرافیک در واقع هنر ساده سازی و عمومی کردن مفاهیمی است که در ذهن گروه خاصی از جامعه ( سفارش دهنده) جای دارد. طراح گرافیک باید تمام ابزار کار خود را بشناسد و بداند برای بیان هر پیامی از چه ابزاری استفاده کند و در آینده در مشاغل مرتبط با امور چاپ و گراقیک به ایفای نقش بپردازند.

 

مهندسی فناوری اطلاعات - فناوری اطلاعات

رستمی اظهارکرد: مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات مهم ترین اهدافی
است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می کند.

 

کارشناسی حرفه‌ای هنرهای دیجیتال - گرافیک متحرک  

وی گفت: دوره کارشناسی ناپیوسته هنرهای دیجیتال گرافیک متحرک مجموعه ای از قابلیت هاست که نیازمند گذراندن دروس عملی و نظری بوده و فرد را برای طراحی و تولید تبلیغات تلویزیونی و سینمایی-بنر دیجیتال، نماهنگ و فتوکلیپ آماده می کند.

 

کارشناسی حرفه ای گرافیک - پوستر و نشانه

وی افزود: هدف از راه اندازی دوره کارشناس حرفه ای گرافیک با گرایش های مختلف، تربیت نیروی متخصص و فنی است که بتوانند با آموختن به صورت عمیق تر در حوزه های مدنظر خود به تحقیق و جستجو بپردازند.

 

رشته کارشناسی حرفه ای روایتگری دفاع مقدس

وی بیان کرد: دوره کارشناسی ناپیوسته حرفه ای روایتگری دفاع مقدس مجموعه ای از قابلیتهاست که فرد را برای راهنمایی کاروان های راهیان نور و مستند سازی و حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس از طریق برگزاری اردوها آماده می کند. هدف از این دوره تربیت کارشناس روایتگری دفاع مقدس به منظور نشر و گسترش فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس در جامعه و تأمین نیازهای کاروان های راهیان نور و پایگاه های و نواحی مقاومت بسیج طراحی و اجرا می‌شود.

رستمی در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌های این مرکز در خصوص ارائه خدمات علمی دانشگاهی بسیار مطلوب است، تصریح کرد: یکی از مهمترین مزایای حضور در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، استفاده دانشجویان از ظرفیت های مختلف این نهاد است که در ادامه فعالیت های آنان با گستره فعالیت های علمی، فرهنگی، دانش بنیان، آموزشی و رسانه ای که دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا را در دل خود جای داده است می باشد.

کلید واژه ها: علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :