کتاب «ضروری دین و مذهب» منتشر شد

۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۰ کد : ۲۰۰۵۵ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۶۶
کتاب «ضروری دین و مذهب: مفهوم شناسی، پیشینه، دلایل اعتبار و مصادیق» نوشته سید مهدی قانع و حامد دژآباد، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم منتشر شد.
کتاب «ضروری دین و مذهب» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم نویسندگان کتاب «ضروری دین و مذهب: مفهوم شناسی، پیشینه، دلایل اعتبار و مصادیق» در مقدمه این کتاب آورده اند: انقلاب اسلامی ایران، دگرگونی بسیاری در تمامی ارکان مدیریتی و برنامه ای و حقوقی و کیفری طلب می کرد. در برخی از موارد نیز خلاء هایی احساس می گردید و در مواردی نیز هنگام اجرا به دلیل برخی از اقتضائات زمانی و مکانی، تصمیماتی، گاه عجولانه گرفته شد؛ اما با استحکام بیش تر پایه های نظام اسلامی، به عنوان یک نظام پویا و جدید در جامعه جهانی، نه تنها می باید مبانی و مستندات خود را در اداره یک جامعه برتر تبیین سازد، بلکه شایسته بود که تجربیات و الگوهای خود را در زمینه های اجرا ارائه کند.

نویسندگان کتاب مباحث حقوقی و کیفری، به ویژه در برخورد و همزیستی با دیگر اندیشه ها و الگوهای دیگر و حتی منتقدان دانسته، ادامه داده اند: این امر در جریان عمل، در مواردی نظام را با چالش ها و تعارضات گوناگونی روبه رو می ساخت. البته برخی از این تعارضات نتیجه رفتارها و انگیزه کینه توزانه و دشمنانه بود و برخی خاسته از ابهامات و نگرانی های افراد. ضمن این که تفکیک آن ها از هم بسیار دشوار می نمود و در نتیجه در برخورد قانونی با آن ها، به دلیل روشن نبودن برخی از مبانی و مصادیق، بروز اشتباهات جبران ناپذیری اجتناب ناپذیر دور از انتظار نبود. از جمله این موارد می توان به موضوع خط قرمزهایی که در دین و قانون پیش بینی شده است، اشاره کرد که "ضروری دین" یکی از این خط قرمزهاست.

مولفان کتاب «ضروری دین و مذهب: مفهوم شناسی، پیشینه، دلایل اعتبار و مصادیق» معتقدند: به سخن دیگر، از منظر دین اسلام، هر مسلمانی که یکی از مؤلفه های یک ضروری از ضروریات دین را انکار کند، می گویند از دین اسلام بیرون رفته کافر شده و در اسلام برای چنین فردی احکام و کیفری سخت پیش بینی شده است.

گفتنی است: کلیات و مفاهیم، پیدایش و پیشینه ضروری در اسلام، دلائل اعتبار ضروری و مصادیق و احکام ضروری در منابع فریقین عنوان بخش های اصلی این کتاب است.

"ضروری دین و مذهب: مفهوم شناسی، پیشینه، دلایل اعتبار و مصادیق " توسط سید مهدی قانع و حامد دژآباد تالیف و در 426صفحه و شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات جهاددانشگاهی قم منتشر شده است.

کلید واژه ها: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :