کارآفرین چاپ و بسته بندی:
کارآفرینان موفق، نگاهی جدید و مشتری مدار دارند
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم ناصر فاتح روز سه شنبه 26 آذرماه در رویداد چاره جو در صنعت چاپ، نشر و بسته بندی در تالار مرکزی شهر قم گفت: برای موفق شدن باید متفاوت بود، قطعا اگر همه با یک رویکرد حرکت کنند، تنها به یک بازار سنتی خواهند رسید.
وی افزود: انجام ساده یک تحقیق کلاسی برای یکی از اعضای خانواده و موفقیت آن باعث شد که ایده انجام تحقیقات را بپرورانم و همین رویکرد باعث موفقیت جالبی برای من شد.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: پس آن دوران، وارد کار چاپ و تراکت و... شدم؛ این کار را نیز با ساده ترین مسیر انجام دادم و فضای مجازی نیز به این شکل رونق نداشت.
وی گفت: پس از چاپ افست در روزنامه نیز مشغول شدم و کار طراحی و چاپ را نیز دنبال کردم، در ادامه چاپ های دیگر را نیز دنبال کردم و آنها را فراگرفتم زیرا حس می کردم که مشتری به آنها نیاز دارد.
فاتح تصریح کرد: پس از این دوره یک شرکت تبلیغاتی تاسیس کردم ولی در ادامه به این فکر افتادم که باید یک کار جدید انجام دهم، در همان زمان فروش چاپ اینترنتی را دنبال کردم ولی این شکل فروش هنوز نهادینه نشده بود و هزینه های بسیاری نیز وجودداشت.
وی افزود: سال 96 یک وب سایت طراحی کردیم و در سال 97 با شتاب دهنده و فضای استارتاپی آشنا شدیم، پس از نیازسنجی بازار باید فضا را تغییر می دادیم و به همین جهت یک سری نیازهای اولیه وجود داشت؛ صنعت چاپ بسیار وسیع است و بیش از 30 هزار میلیارد تومان گردش سالیانه مالی دارد.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: صنعت چاپ دارای شاخه های مختلفی در فضای استارتاپی است؛ صنعت چاپ در بسیاری از کشورها به عنوان صنعت مادر شناخته میشود ولی سوال اینجا است که چرا این نگاه در صنعت چاپ ایران وجود ندارد.
وی گفت: صنعت چاپ در ایران سال به سال تضعیف می شود و بسیاری از چاپخانه ادغام شده اند؛ ایران درسالهای پیش در خاورمیانه جزو بهترین و قوی ترین کشورها بود ولی امروز هم باید توجه داشت که اگر با موج جدید حرکت نکنیم مجبور به فنا هستیم.
فاتح تصریح کرد: امروز مراکز و سایت های فروش موج جدیدی را ایجاد کرده اند و اگر با این موج حرکت نکنیم قطعا شکست خواهیم خورد؛ ایده ها باید نیاز سنجی شوند و پس از تحقیقات وسیع باید خروجی خوبی را پیش روی خود قرار دهیم.
وی افزود: باید از متشریان به شکل مداوم نظر سنجی کنیم که چه چیزهایی از کار ما می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند؛ به همین دلیل بازاریابی نباید از مشتریان خود غافل شود، به همین دلیل بود که استارتاپ جدیدی را با عنوان «مقوا» راه اندازی کردیم و فاصله بین چاپخانه و مشتریان را با پاسخگویی همه جانبه مشتریان پر کردیم.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: باید از استارتاپی حمایت کرد که نگاه جدید و مشتری مدار و نیاز مدار دارند زیرا هر نگاه جدیدی بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطب موفق نخواهد شد.
نظر شما :