دیدار معاونان فرهنگی و آموزش جهاددانشگاهی استان قم، با دکتر محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علمیه
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، در راستای گسترش و توسعه همکاری ها در حوزه فناوری های نو و هوش مصنوعی یکشنبه 16 دی ماه علی حسینی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم و یاسر شریفی سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی این واحد، بادکتر محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علمیه دیدار و گفت و گو کردند.
یاسر شریفی، سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی قم در این دیدار، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در حوزه هوش مصنوعی برای استان قم اعتباری ایجاد کنیم، مدیریت مجموعه جهاددانشگاهی واحد استان قم و معاونت آموزش و کارآفرینی این واحد، همیشه در تلاش است تا به روز باشد و خدمات مناسبی ارائه دهد.
وی افزود: سال گذشته ورود به حوزه هوش مصنوعی را آغاز کردیم و در این مدت کارگروههای مختلفی فعال بودهاند. هدف ما این است که همیشه به روز باشیم و این فلسفه آموزشی ماست. هر ماه یک ورکشاپ آموزشی با موضوعات مختلف برگزار میکنیم تا بتوانیم توانمندیها و دانش خود را ارتقاء دهیم.
شریفی همچنین به تجربیات گذشته اشاره کرد و گفت: فکر میکنم سال گذشته با حضرت عالی جلسهای داشتیم، مدیریت جهاددانشگاهی قم در همه حال آماده همکاری است و امیدواریم بتوانیم در حوزههای مختلف با همافزایی و همکاری، به نتایج مثمرثمری برسیم.
وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه هوش مصنوعی رویدادها، جشنوارهها، فستیوالها و نشستهای مختلف با موضوعات متنوع برنامهریزی کردهایم و آماده همکاری در این زمینهها هستیم، فلسفه آموزش ما این است که باید به روز باشیم و آموزشگاهها باید حداقل هر ماه یک ورکشاپ آموزشی با موضوعات مختلف داشته باشند.
در ادامه این دیدار علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم، در مورد برنامهها و دستاوردهای این سازمان در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت:. در دوره ریاست دکتر حیدری ، رئیس سابق جهاددانشگاهی استان قم ، دو جلسه خدمت آیت الله اعرافی رسیدیم و توضیحاتی درباره هوش مصنوعی ارائه دادیم.
حسینی در ادامه گفت: در حوزههای آموزش، ما سازمانی به نام 'سازمان دانشجویان' داریم که در ۶ دانشگاه قم دفتر دارد و شبکهای از دانشجویان را تشکیل میدهد. این شبکه فعالیتهای متنوعی از جمله 'کافه مهارت'، 'کافه زندگی'، 'کافه گفتگو و اندیشه' و 'کافه پژوهش' را انجام میدهد. بعد از کرونا، رویکرد ما نسبت به برنامهها تغییر کرده و به سمت برنامههایی مانند level up حرکت کردهایم.
وی همچنین به برگزاری کارگاهها و مسابقات مناظره دانشجویی اشاره کرد و افزود: ما سالهاست که مسابقات ملی مناظره دانشجویی را برگزار میکنیم و این تیمها میتوانند در بحثهای مرتبط با هوش مصنوعی نیز نقش فعالی داشته باشند. همچنین در حوزههای رویدادها، جشنوارهها، فستیوالها و نشستهای مختلف برنامهریزی کردهایم و آماده همکاری در این زمینهها هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: "شبکهسازی دانشجویی و برگزاری رویدادهایی در حوزه هوش مصنوعی از اهمیت زیادی برخوردار است. ما دورههای مختلفی مانند نشست مجازی 'هرمونوتیک در عاشورا' برگزار کردهایم که با استقبال زیادی مواجه شده است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اهمیت خبرگزاریها در انتشار اخبار و اطلاعات افزود: ما از ظرفیت خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا برای ترجمه و انتشار اخبار به ۲۸ زبان استفاده میکنیم. همچنین در حوزه علوم قرآنی نیز برنامههای زیادی داریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات، قم همیشه حرف اول را زده است و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم.
حسینی در پایان سخنان خود گفت: پیشنهادم این است که با همکاری سازمان دانشجویان و استفاده از ظرفیتهای موجود، برنامههای بیشتری را در حوزه هوش مصنوعی برگزار کنیم و از ظرفیت رسانهها برای پوشش این رویدادها استفاده نماییم، آقای دکتر قاسمی و تیم ایشان نیز در این زمینه همکاریهای خوبی داشتهاند و امیدواریم با تلاشهای بیشتر بتوانیم به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنیم.
دکتر محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علمیه، درباره روند شکلگیری و توسعه این ستاد اظهار داشت: اگر کشوری در حوزه فناوریهای نوین، مانند هوش مصنوعی، عقب بماند، سرنوشتی مشابه کشورهایی که در انقلاب صنعتی عقب ماندند خواهد داشت و ممکن است دچار تحقیر و سلطه دیگران شود. از این رو، آیت الله اعرافی دستوری دادند که مطالعهای درباره اسناد کشورهای دیگر، تحرکات یهود و مسیحیت و ادیان دیگر در این زمینه، و همچنین سازمانهای دیانت کشورهای مسلمان انجام شود. استراتژیها و برنامههای این کشورها بررسی و گزارش آن خدمت ایشان ارائه شد.
وی افزود: در پی این گزارش، آیت الله اعرافی دستور دادند که گزارشی درباره کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی، تهدیدات و فرصتهای آن تهیه شود. پس از ارائه گزارش دوم، ایشان فرمودند که برای اطلاعرسانی به دیگران، همایشی در این زمینه برگزار شود. به همین منظور، در سال ۱۳۹۹ همایشی در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد و آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی پیام دادند. این گزارش خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و ایشان فرمودند که این کار باید ادامه پیدا کند. بر اساس همین فرمایش، ستاد در اسفند ۱۳۹۹ شکل گرفت و دو ماموریت کلان برای آن تعیین شد.
قاسمی در ادامه اظهار داشت: یکی از ماموریتها تجهیز حوزههای علمیه به هوش مصنوعی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، تدریسی و تبلیغی بود. حاصل این ماموریت ۵۵۰ پروژه نیازمند به هوش مصنوعی در حوزههای علمیه بود که برخی آیتیبیست و برخی ایآیبیست هستند. در این زمینه، ما ۲۵۰ نفر طلبه را که قبل از ورود به حوزه، کارشناسی ارشد نرمافزار و مهندسی کامپیوتر داشتند، شناسایی کردیم و با همکاری مراکز حوزوی، این ۵۵۰ پروژه را در طی تقریباً پنج شش ماه تولید و تدوین کردیم.
وی افزود: ماموریت دوم این بود که ابعاد فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و شناختی هوش مصنوعی را با نگاه تمدنی بررسی کنیم. برای این منظور، تعاملات گستردهای با نهادهای مختلف حوزوی و دانشگاهی، دولتی و خصوصی، داخلی و خارجی به ویژه در حوزه محور مقاومت داشتیم.
دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علمیه اظهار داشت: در این مسیر، توانستیم شبکهای از همکاریهای حوزوی و دانشگاهی ایجاد کنیم. همچنین، یک فراکسیون هوش مصنوعی در مجلس تشکیل دادیم و با نهادهای مختلف دانشگاهی از جمله دانشگاههای شریف، علم و صنعت، تهران، امیرکبیر و خواجه نصیر همکاری کردیم. این همکاریها به تولید اسناد و برنامههای متنوعی منجر شد.
وی افزود: ما بضاعت دانشگاهی نداریم و تنها مجموعهای که تیم دانشگاهی دارد، جهاد دانشگاهی است که رنگ دانشگاههای معمول را ندارد و عمدتاً تابع ارادهها و سیاستهای سیاسی نیست. پیشنهاد ما این است که جهاددانشگاهی زیستبوم نوآوری فناوری را به دست بگیرید و جدیتر وارد عرصه شوید.
قاسمی در ادامه گفت: "خانم احمدزاده نیز پیشنهاد دادند که دانشگاه را وارد این مباحث کنیم و یک گفتگوی دانشجویی در حوزه هوش مصنوعی راهاندازی کنیم. این امر بسیار ضروری است.
وی ادامه داد: مهم این است که این کار را ضبط کرده و رسانهای کنید تا یک جریان پیشرفت یا به تعبیری، روایت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی در قم شکل بگیرد. این خیزش باید از قم ایجاد شود و برای جریان دانشجویی بسیار مهم است. به جای اینکه هیئت علمی جمع شوند که شاید چندان اثری نداشته باشد، بهتر است جریان دانشجویی را به این موضوع ترغیب کنیم.
دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علمیه در پایان اظهار داشت: این فرصت فراهم است که فضای هوش مصنوعی به عنوان یک راهحل در همه مسائلی که با آن مواجهیم، جدی گرفته شود. امیدواریم که این جلسه و تلاشهای بعدی منجر به رشد و توسعه هوش مصنوعی در حوزه علمیه قم شود.
نظر شما :