معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم:

برای جایگزینی نمای رومی، طرح جدیدی ارائه نکرده ایم/نمای رومی هم به زودی از مد می‌افتد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۷ کد : ۶۵۴۵ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۹۵۱
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی می توان معماری را به سمت بومی سازی سوق داد، گفت:باید توجه داشت وقتی می خواهیم چیزی را از جامعه بگیریم باید چیز دیگری را جایگزین کنیم اما هنوز برای جایگزینی نمای رومی، طرح جدیدی را ارائه نکرده ایم. 
برای جایگزینی نمای رومی، طرح جدیدی ارائه نکرده ایم/نمای رومی هم به زودی از مد می‌افتد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، سید علی حسینی در اولین نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» از سلسله نشست های تخصصی گفتگوی شهر که در دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی قم عنوان کرد: اگر در هر مساله ای به تعریفی واحد دست یابیم بسیاری از ابهامات از بین می رود اما رسیدن به تعریف واحد کاری دشوار است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم افزود: بیش از 146 تعریف از فرهنگ وجود دارد، برای اینکه به تاثیر فرهنگ و فرهنگ سازی در جریان های اجتماعی دست یابیم نیاز به مخاطب شناسی داریم.

وی اظهار کرد: در قم با مجموعه ای از خرده فرهنگ ها مواجه هستیم و فرهنگ غالب وجود ندارد و فرهنگ ها متفاوت است و با این روند تعارض های متفاوتی دیده می شود.

حسینی بیان کرد: در گذشته در طراحی معماری به لحاظ فرهنگی چیزی به نام پستو ایجاد شد، چرا که شرایط ایجاد می کرد مردم درون گرا باشند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و تغییر خرده فرهنگ، ذائقه ها و ساختارها نیز تغییر کرده است و امروز مردم خواسته ها و تمایلاتی دارند که در گذشته وجود نداشت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: در نمای رومی از سنگ تراورتن استفاده می شود که در ایران مصرف بالا و قیمت مناسب تری در تزئین دارد.

وی افزود: می توان این سنگ را به عنوان ابزاری در نماسازی،بومی کرد؛باید توجه داشت وقتی می خواهیم چیزی را از جامعه بگیریم باید چیز دیگری را جایگزین کنیم اما هنوز برای جایگزینی نمای رومی، طرح جدیدی را ارائه نکرده ایم. 

حسینی اظهار کرد: بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی می توان معماری را به سمت بومی سازی سوق داد، در تحقق این هدف باید رسانه و فعالان فرهنگی و فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی خود را در نمای شهری نشان دهند.

وی گفت: بخشی از مردم نمای رومی را به دلیل جذابیت هایش انتخاب کرده اند و بخشی دیگر این نما را می پسندند می توان نمایی را طراحی کرد که همین ویژگی ها را داشته باشد، ضمن اینکه بومی نیز هست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم افزود: شرایط اقتصادی نیز در انتخاب مردم دخیل بوده است و ذهنیت مردم و مدل نگاهی که شکل گرفته را نمی توان نادیده گرفت، اما به طور کلی واقعیت این است که در معماری و نمای ساختمان،به خوبی به ایجاد تنوع نپرداخته ایم.

 

 

نمای رومی هم به زودی از مد می‌افتد

 

در این نشست عباس محرابی یکی از پیشکسوتان معماری در قم عنوان کرد: انتخاب نما در معماری برگرفته از تغییر فرهنگ ها و نگرش هاست.

وی بیان کرد: دوره نمای رومی مانند دیگر نماها نیز تمام می شود، همان طور که در طول معماری ایران نماهای مختلفی آمد و کنار رفت.

محرابی اظهار کرد: هر نمایی یک دوره ای دارد، از قبل از انقلاب تا اوایل آن، نماهای سیمانی و سیمانی رنگی و رنگی مخلوط با شیشه و پولک و ستاره و گل بوته و نماهای 7 سانتی و آجری با اندازه ها متفاوت مد شد اما هر دو سال یک بار نماها کنار رفت، نمای رومی هم به زودی از مد می افتد.

کلید واژه ها: نشست تخصصی خدمات تخصصی معماری و شهرسازی


نظر شما :