معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم خبرداد؛

پژوهشگران جهاد دانشگاهی خلاهای فنی حوزه درمان ناباروری را پر می‌کنند

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۱ کد : ۵۸۸۸۶ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۵۰۶
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی از آخرین یافته های حوزه درمان ناباروری استفاده می شود تا مراجعین این مرکز بالاترین شانس را برای صاحب فرزند شدن داشته باشند و هرکجا جای خالی فناوری یا روش های درمان را خالی دیدیم در حد توان سعی کردیم با کمک پژوهشگران جهاد دانشگاهی و پژوهشگران دانشگاه های استان راه حلی برای رفع آن مشکل ایجاد کنیم.
پژوهشگران جهاد دانشگاهی خلاهای فنی حوزه درمان ناباروری را پر می‌کنند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم ناصرپور در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به فعالیت‌های شش ساله گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی این معاونت، اظهار کرد: این گروه که مراحل پایانی اخذ موافقت قطعی خود را می‌گذراند، طرح‌های پژوهشی متعددی را دنبال می‌کند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم با اشاره به پروژه‌های تکمیل شده در سال 1401، مطرح کرد: پروژه های متعددی در زمینه درمان ناباروری و فناوری های مربوط به آن انجام شده است که از آن جمله می توان به تاثیر ترشحات سلول های بنیادی در بازیابی عملکرد بیضه در مدل‌هایی که دچار آزواسپرمی (کسانی که اسپرم ندارند) اشاره کرد، همچنین هوشمند سازی انکوباتورهای ازمایشگاهی نمونه ای از طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی استان قم درحوزه پزشکی است.

وی با تاکید بر این که طرح هوشمند سازی انکوباتور با همکاری دانشگاه صنعتی قم اجرا شده است گفت: با توجه به این که سلول‌های زنده موجود درون انکوباتور ها باید در محیط خاصی باشند و هرگونه تغییرات ناخواسته در این دستگاه می تواند به سلول‌های زنده آسیب جدی برساند، تصمیم بر اجرای این طرح گرفته شد. با بهره برداری از این فناوری، کاربران قادر خواهند بود که از هرگونه تغییراتی که در وضعیت انکوباتور اتفاق می افتد از راه دور (آنلاین) مطلع شوند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم از طرح‌های پژوهشی در دست اجرا نیز یاد کرد و گفت: طرح هایی در خصوص اثر سلول های بنیادی در درمان آندومتریوز به صورت مشترک به دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.

وی افزود با توجه به کاربرد گسترده سلولهای بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری ها، طرحی در خصوص درمان افراد مبتلا به فیستول مقعدی در جهاد دانشگاهی استان قم در حال اجرا است و مقالات علمی متعددی در این خصوص از سمت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی قم به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: با توجه به رسالت معاونت پژوهشی در خصوص توانمندسازی پژوهشگران کارگاه های تخصصی مختلفی از جمله استخراج و کشت سلول‌های بنیادی مزانشیمال مشتق از بافت چربی، کارگاه تخصصی تحلیل داده‌ها با spss ، طراحی پرایمر و کارگاه تئوری و عملی بررسی بیان ژن به روش Real Time-PCR و ... در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال دانش فنی نیز در این گروه پژوهشی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز پژوهشگران در آزمایشگاه های تخصصی، بانک سلولی در گروه سلول های بنیادی مزانیشیمی ایجاد شده است که در امر تحقیقات در اختیار دانشجویان و محققان قرار می گیرد.

ناصرپور ارائه خدمات کارورزی این گروه را مدنظر قرارداد و افزود: در راستای توانمند سازی دانشجویان قراردادهایی با دانشجویان بیوتکنولوژی دانشگاه شهاب دانش و دانشجویان میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم منعقد شده است.

لیلا ناصرپور از ارائه خدمات PRP یاد کرد و گفت: در این عرصه خدمتPRP  رحمی و PRP تخمدانی توسط گروه پژوهشی سلولهای بنیادی مزانشیمی جهت تقویت رحم و تخمدان و افزایش شانس بارداری موفق به مراجعین مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی ارائه می شود.

کلید واژه ها: گروه پژوهشی سلول های بنیادی مزانشیم گروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل PRP لیلا ناصرپور


نظر شما :