با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرکل امور اتباع قم

راه های حل مشکلات اتباع در زمینه‌های مختلف بررسی شد

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۳ کد : ۲۱۹۲۴ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۶۳
در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی قم و مدیرکل امور اتباع استان درمرکز تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم راه های حل مشکلات اتباع خارجی در استان بررسی شد.
راه های حل مشکلات اتباع در زمینه‌های مختلف بررسی شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر محمد حیدری در دیدار با عباس شیرمحمدی مدیرکل اتباع استان قم که با حضور فعالان دفتر تسهیلگری منطقه شهرقائم وابسته به جهاد دانشگاهی قم همراه بود گفت: جهاددانشگاهی با فعال شدن در بخش های مختلف سعی کرده است که ظرفیت های فعال خود در عرصه‌های مختلف را مصروف توسعه کشور و حل مشکلات و خلاهای موجود نماید.

وی با اشاره به فعالیت های دفتر تسهیلگری استان قم، افزود: فعالیت در بخش تسهیلگری از افتخارات بزرگ جهاد دانشگاهی در راستای خدمت رسانی به مردم به خصوص وضعیت معیشت، مباحث فرهنگی و حقوق شهروندی ایشان در مناطق محروم استان است.

در ادامه عباس شیرمحمدی با ذکر این مطلب که اتباع، سفیران نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ در کشور های خودشان هستند، گفت: طبق قانونی که توسط وزارتخانه در این رابطه وضع شده اتباع می‌توانند با باطل کردن کارت خود و دریافت گذرنامه، اقامت قانونی گرفته و مشمول دریافت گواهینامه رانندگی شوند.

وی مهاجرت اتباع به استانی غیر از جایی که کارت آنها متعلق به آن مکان است را غیر ممکن دانست و تصریح کرد: طبق اصول و تقسیم بندی دولت به اتباع هر استان سهمیه‌ای در همان استان اختصاص داده شده که قابل تغییر نیست بنابراین جابجایی اتباع به مناطق غیر امکان پذیر نمی‌باشد و به همین دلیل ثبت نام فرزندانشان در مدارس نیز دچار مشکل می‌شود.

وی از تفاهم‌نامه سه جانبه میان آموزش و پرورش، کمیساریای عالی پناهندگی و وزارت کشور سخن گفت و ابراز کرد: مجوز آموزش رایگان دو هزارنفر از اتباع توسط نهضت سوادآموزی در سال ۹۷ و هزار نفر در سال ۹۸ داده شد و برای امسال نیز این مجوز برای تعداد هزار نفر در نظر گرفته شده است.

شیرمحمدی افزود: به سازمان فنی‌حرفه ای پیشنهاد می‌کنیم که برگزاری کلاس‌های مهارت‌ آموزی خود به اتباع را در قالب همکاری با جهاد دانشگاهی قرار دهد تا مشکل اعطای مدرک نیز برطرف شود.

مدیرکل اداره امور اتباع شرط دریافت سیمکارت اتباع به نام خود را نیز داشتن اقامت قانونی دانست و اظهارکرد: دلیل تاکید بر اقامت داشتن جهت ارائه خدماتی از قبیل اخذ گواهینامه و سیمکارت از سوی کشور ایران، پیگیری سریع و آسان در زمان وقوع مشکل است.

وی در پاسخ اعتراض برخی اتباع به سختی تردد بین استان ها تاکید کرد: کسی که گذرنامه یا به عبارت دیگر اقامت قانونی داشته باشد مانند دیگر شهروندان آزادی تردد در همه جای کشور را دارد اما اتباعی که فقط کارت دارند باید حتما مجوز تردد بگیرند.

شیرمحمدی ندادن کدرهگیری به اتباع توسط مشاورین املاک حین معاملات ملکی را تخلف دانست و گفت: متاسفانه گاهی به جهت فرار مالیاتی و یا سکونت اتباع غیر مجاز در یک محل کد رهگیری معاملات ملکی توسط مشاورین املاک در سامانه ثبت نمی‌شود که این امر تخلف است.

وی در رابطه با سوال اتباع که می‌گویند حمایت‌هایی که از طریق سازمان ملل به آن‌ها تعلق می‌گیرد چرا تا به حال شامل حالشان نشده بیان کرد: سازمان ملل بودجه متعلق به اتباع را فقط در قالب پروژه هایی که مخصوص آن‌ها انجام می‌شود پرداخت می‌کند.

شیرمحمدی ادامه داد: مبلغ پرداختی سازمان ملل متحد بسیار ناچیز است برای مثال هزینه‌ای که آموزش و پرورش از سازمان ملل دریافت می‌کند یک صدم مبلغی است که هزینه می‌کند.

وی افزود: در مورد دانشگاه علوم پزشکی نیز خصوصا در زمان شیوع کرونا این موضوع صدق می‌کند تا جایی که هزینه پرداختی توسط دانشگاه علوم پزشکی به ۴۰۰ میلیارد می‌رسد.

مدیرکل اداره امور اتباع در پاسخ به دلیل کلاهبرداری‌هایی که توسط برخی شرکت‌های خصوصی بیمه از اتباع صورت گرفته تصریح کرد: اتباع باید قبل از اقدام به بیمه شدن توسط هر شرکتی حتما به کارشناسان بیمه، در اداره امور اتباع مراجعه کنند و اگر بیمه، ملی و فاقد مشکل باشد توسط کارشناسان تایید شده در غیر این صورت از گرفتارشدن این عزیزان در دام سودجویان جلوگیری می‌شود.

شیرمحمدی در رابطه با درخواست برخی اتباع مبنی بر راه‌اندازی دفتر خدمات صدور و تمدید کارت در منطقه شهر قائم گفت: اگر تعداد اتباعی که از دور بودن دفتر خدمات از محل سکونتشان ناراضی‌اند و موافق این موضوع هستند معتنا به باشد حتما این کار انجام خواهد شد.

وی موضوع تابعیت از طریق مادر ایرانی را رد شده توسط مجلس دانست و اظهار داشت: اینکه می‌گویند برخی کشورها پس از مثلا پنج سال اقامت می‌دهند نیز شرایط خودش را دارد که به طور مثال مهاجرین را چند سال در کمپ نگه داشته یا فقط به نخبگان آن‌ها تابعیت می‌دهند.

مدیر کل اداره اتباع ضمن آرزوی مشاهده افغانستانی امن در آینده‌ای نزدیک بیان کرد: در اولین بازدید نماینده کمیساریا از دفتر تسهیلگری با ایشان جلسه ای در خصوص رفع موانع اقامت دائم اتباع برگزار خواهد شد.

دکتر حیدری در ادامه جلسه به بیان مشکلات اتباع در قم اشاره کرد که از جمله آنها می توان به عدم امکان دریافت گواهینامه، سیمکارت، مدرک فنی حرفه ای و کدرهگیری معاملات املاک اتباع، نبود مراجع رسمی رسیدگی به مشکلات قضاییشان، مشکلات ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس و سایر مسائل اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در پایان اظهارکرد: جهاد دانشگاهی ضمن اعلام آمادگی در خصوص هرگونه فعالیت مشترک با حوزه اتباع در زمینه های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجتماعی ابراز کرد: این اطلاعات باید از طریق رسانه ها در اختیار اتباع قرارگیرد که در این مورد نیز جهاد دانشگاهی قادر به همکاری می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی اتباع خارجی


نظر شما :