نوآوری های پژوهشگران جهاددانشگاهی در درمان ناباروری

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱ کد : ۲۱۴۸۴ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۴۲۹
مدیر گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی جهاددانشگاهی واحد استان قم از نوآوری های جدید پژوهشی واحد پژوهش این مرکز خبرداد.
نوآوری های پژوهشگران جهاددانشگاهی در درمان ناباروری

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم آذر شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه تمرکز طرح‌ها و اقدامات سال 98 بر درمان ناباروری و استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مربوط به ناباروری بوده، اظهار کرد: از طرح‌های اصلی جهاد دانشگاهی در سال 98 استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان و بهبودی بیماری اندومتریوز است.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی مزانشیمی از خون قاعدگی افراد استخراج و خالص‌سازی می‌شود و با توجه به مطالعاتی که از گذشته صورت گرفته هدف ما استفاده از این سلول‌ها در افراد سالم بود که از محیط شرطی این سلول برای بهبود سلول‌های افراد اندومتریوز بهره بگیریم.

مدیر گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی افزود: شاخص‌ترین مشکل در اختلال اندومتریوز دردهای شدید لگنی است و بیمار در گرید 3 و 4 با دردهای شدید و ناباروری روبه‌رو می‌شود و معمولاً هرموتراپی برای درمان آن به کار می‌رود اما در شرایط حادتر به سمت جراحی می‌رود تا مشکل فرد حل شود.

شیخ‌الاسلام بیان کرد: بافت‌ها از آندومتر رحم شروع به مهاجرت به بخش‌های مختلف مانند حفره رحم، لوله‌های تخمدانی، تخمدان و حفره سه فاقی کرده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ خون قاعدگی در دوره‌های سیکل از بدن خارج می‌شود اما در افراد دارای اندومتریوز برگشت داده می‌شود و این سلول‌های بنیادی مزانشیمی در این افراد تفاوت‌های رفتاری و بیان ژنی نسبت به افراد سالم دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین طرح‌های ما استفاده از محیط شرطی سلول‌های بنیادی افراد سالم بود که از خون آنان استخراج می‌شود تا در راستای بهبود بیانِ ژن سلول‌های بنیادی مزانشیمی افراد اندومتریوز به کار گرفته می‌شود، گفت: این طرح نتایج خوبی به دنبال داشت چون بیان ژنی تغییر کرده و به سلول‌های سالم شبیه می‌شدند، البته راه طولانی داریم که حرف از درمان اصلی و قطعی بزنیم ولی می‌توان امید داشت که از محیط شرطی سلول‌های افراد سالم استفاده کرد تا افراد اندومتریوز بهبودی داشته باشند.

مدیر گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه اختلالات و سندروم‌هایی در زنان اتفاق می‌افتد که کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ناباروری می‌شود استفاده از سلول‌های بنیادی و فراورده‌های آن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد.

شیخ‌الاسلام یادآور کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماری‌های غضروف واستخوان، طرح های تمایزی برای حل مشکل کمبود گامت‌های جنسی از دیگر طرح‌های انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که گام‌های خوبی در جهت بهبود شرایط افراد نابارور با سلول درمانی برداشته شود که در کل دنیا در آینده نزدیک جای دارو درمانی را بگیرد.

کلید واژه ها: چهل سال خودباوری با جهاد دانشگاهی گروه پژوهشی سلول های بنیادی مزانشیم گروه سلول های بنیادی مزانشیم


نظر شما :