مروری بر فعالیت ستفا در قم

۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۶۷۲۷ اخبار دسته اول تجاری سازی فناوری و اشتغال
تعداد بازدید:۱۱۷۲
سرپرست شعبه سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی(ستفا) در قم مروری بر فعالیت این سازمان داشت.
مروری بر فعالیت ستفا در قم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم یاسر شریفی سرپرست ستفا در قم در خصوص  اهداف و لزوم آغاز به کار این سازمان عنوان کرد: دانش آموختگان بعنوان بخش عظیم سرمایه‌های انسانی کشور می‌توانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کم‌بازده پیشگام باشند از این رو جهاد دانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، بر اساس یک برنامه چهار مرحله‌ای وارد مقوله اشتغال دانش آموختگان شد.

وی این برنامه 4 مرحله ای را شرح داد و گفت: مرحله اول تشکیل ستاد اشتغال در سال 1377 با هدف آغاز بررسی‌های اولیه و عمومی اشتغال دانش‌آموختگان بود، سپس در مرحله دوم اضافه‌شدن وظیفه "مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان" به اساسنامه جهاد دانشگاهی در جلسه مورخ 13/10/1379 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان انجام شد.

شریفی گفت: اقدام به تأسیس شعب و مراکز وابسته به سازمان در استانها و واحدهای جهاد دانشگاهی از سال 1383 مرحله سوم بود و مرحله چهارم افزودن مأموریت جدیدی به وظیفه قبلی سازمان مبنی بر تسهیل تجاری سازی فناوری در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری و انتقال فناوری‌های به بلوغ رسیده به شرکت‌ها و مؤسسات جهت تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامه‌های توسعه مطابق با جلسه هیات امنای مورخ 9/7/1393 و تغییر نام سازمان به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان بود.

سرپرست شعبه سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی در قم ادامه داد: این سازمان در سال 1388 همگام و همراستا با تغییرات ساختاری و تشکیلاتی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، درصدد تغییرات ساختاری متناسب با نیاز روز بازار و متناسب با ستاد برآمد؛ ماحصل تغییرات مطابق با جلسه هیات امنای مورخ12/3/1388 راه‌اندازی 3 معاونت تخصصی «کارآفرینی و توانمندسازی»، «مطالعات و تحقیقات کاربردی» و «اطلاع رسانی بازار کار» بود.

شریفی افزود: هم اکنون نیز سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش ‌آموختگان در 3 حوزه «توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی» ، «تجاری سازی و امور پارکها و مراکز رشد» و «توسعه سرمایه گذاری و امور شرکتها و مؤسسات» و با 31 شعبه دارای موافقت اصولی در استانهای کشور، 24 پارک و مرکز رشد، بخش تجاری سازی و اشتغال جهاد دانشگاهی را راهبری و مدیریت می‌کند.

وی ماموریت، اهداف و چشم انداز این سازمان را تجاری سازی فناوری‌ و توسعه اشتغال دانش‌آموختگان دانست و گفت: این هدف از طریق تجاری سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده جهاد دانشگاهی با ایجاد شرکت ها و موسسات دانش بنیان، توسعه مراکز رشد ، ‌پارکها و ساختارهای تجاری سازی به منظور حمایت از فناوران، ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان در حوزه های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذیربط و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خود باوری و ترویج الگوهای موفق علم وفناوری با تاکید بر جامعه دانشگاهی کشور به انجام می رسد.

سرپرست ستفا در قم در خصوص ظرفیت های استان قم و ظرفیت هایی که طرح‌های سازمان برای استان ایجاد می کند عنوان کرد: استان قم دارای یک شهرستان است و تمرکز اصلی جمعیت و بازار کار در شهر قم میباشد؛ حدود 94 درصد شاغلان در شهر به سر میبرند و بیشتر مشاغل در شهر قم و نواحی اطراف آن استقرار دارند واکثریت شاغلان استان در دو بخش خدمات و صنعت مشغول فعالیت هستند؛ رشد اشتغال در مشاغل خدماتی در استان قم در سالهای اخیر به نسبت سایر بخشها ، صعودی بوده و نسبت سهم بخش خدمات از اشتغال، جزء بالاترین استانهای کشور است. 

وی گفت: با توجه به اسناد بالادستی استان و مطالعات انجام شده توسط گروه‌های مطالعاتی در استان قم، کسب وکارهای موجود در ناحیه اصلی یعنی شهر قم را می‌توان به سه دسته کسب و کارهای مرتبط با زائرین، کسب و کارها و نهادهای علمی فرهنگی و صنایع خرد و کوچک برجسته استان دسته بندی کرد.

وی افزود: بخش مهم دیگری از تولیدکنندگان قم را کارگاه‌های کوچک تولیدی صنفی در ارتباط با مشاغل کوچک و متوسط صنعتی تشکیل می‌دهند که بیشترین فراوانی در این گروه عبارتند از تولید دمپایی و کفش، چوب و مبلمان، بافندگان فرش دستباف، سنگبریها، تولید کنندگان کفش ماشینی و تولیدکنندگان پوشاک؛ اغلب این تولید کنندگان عمدتاً غیر مدرن بوده و بسیاری از مشاغل در آن سنتی و کارگاهی میباشد.

وی در ادامه به طرح های در دست اجرا در استان  و درصد پیشرفت آنها اشاره کرد و گفت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار که بر اساس الگوی مشاغل خانگی اجرا می‌شود و کارفرمای این طرح معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و ناظر طرح  وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری فعالیت می کند؛ تفاهم نامه طرح توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان عملیاتی می‌شود که سهمیه استان قم 124 نفر می باشد.

شریفی بیان کرد:  از آن جا که زنان سرپرست خانوار جزو اقشار آسیب پذیر به حساب می آیند، این طرح می تواند کمک شایانی به این افراد کند و یکی از اهداف طرح توانمندسازی این است که افراد وابسته به تسهیلات نشوند لذا دسته از مشاغل خانگی که نیاز به سرمایه پایین دارند در این طرح شناسایی می‌شوند. 

سرپرست شعبه سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی در قم اضافه کرد: این طرح  در 4 فاز در حال انجام است فاز اول طرح (شناسایی و نهایی کردن متقاضیان)، فاز دوم طرح(مطالعه و شناسایی مزیت های استان) فاز سوم طرح(توانمندسازی متقاضیان) فاز چهارم طرح(اتصال به بازار) میباشد که در حال انجام است.

وی در خصوص سایر طرح ها اظهار کرد: طرح راه اندازی و تأسیس مرکز نوآوری و شکوفایی در حال اخذ مجوزات لازم  می باشد. رسالت مراکز "نوآوری و شکوفایی" شتاب دهی به کسب و کارهای فناورانه جوانان و همچنین ترویج و نوآوری و شکوفایی برای دانش آموختگان استان است. این مرکز در راستای حمایت از محققان، نوآوران، پژوهشگران و دانش‌آموزان علاقمند و با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای اجرایی نمودن ایده های این گروه از محققان، راه انداری خواهد شد.

شریفی در تشریح برنامه‌های عمده سال آینده ستفا در قم عنوان کرد: انجام طرح پژوهشی با توجه به نیازهای استان، برگزاری دوره های مهارتی عمومی و تخصصی، ارائه مشاوره در زمینه تجاری سازی فناوری و اشتغال، طراحی و تدوین برنامه‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی، برگزاری رویدادهای نوین و نیز انجام فعالیت های ترویجی (نشست، همایش، جشنواره و ...) و راه اندازی ساختارهای جدید(کانون خلاقیت، پیش رشد و ...) برنامه های سال 99 این سازمان در قم است.

کلید واژه ها: سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی دفتر قم


نظر شما :