حضرت معصومه(س) دارای صفت "شان کبیر" است/زائر حضرت مالک بهشت می‌شود

حضرت معصومه(س) دارای صفت "شان کبیر" است/زائر حضرت مالک بهشت می‌شود

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) گفت: طبق متن زیارتنامه حضرت معصومه(س) زائر این بانوی عظیم الشان، مالکیت بهشت را پیدا می کند و کسی که مالک بهشت شود، می تواند دیگران را نیز شفاعت کرده و با خود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش می تواند شفیع دیگران شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی، در نشست "شفیعه بهشت" که در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم به مناسبت ایام ورود و حضور حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد، عنوان کرد: در آیه 128 سوره بقره، حضرت ابراهیم(ع) به عنوان شیخ الانبیاء در نیایشی از خداوند درخواست می کند که " خداوندا من و اسماعیل را برای خودت مُسلم قراربده" که این دعا درواقع  برای خود حضرت ابراهیم و فرزندش، بدون واسطه درخواست شده است.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) همین طراز و مکانت را برای "ذریه" خود نیز از خداوند می طلبد که این نشان از توجه یک پیامبر به فرزندان و نسل پس از خودش است؛ این مسئله، همان "مودت فی القربی" است که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرده و خداوند نیز، آن را مستجاب می کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: استجابت این دعا، در ذات مقدسِ فرزندان حضرت ابراهیم(ع) از جمله ائمه(ع) و فرزندانشان تجلی پیدا کرده است؛ در میان فرزندان معصومین(ع)، برخی از این چهره های مقدس، جایگاه والایی پیدا می کنند به طوری که در مقام ثبوت، همچون امام معصوم(ع) هستند.

 

تفاوت جایگاه حضرت معصومه(س) با دیگر فرزندان امام کاظم(ع)

عباسی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز جزو همین فرزندانی هستند که از مقام ویژه ای برخوردارند، به طوری که اگر شخصی، قصد شناخت این بانوی بزرگوار را دارد، باید آن را از جمال برادر بزرگوارشان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بشناسد؛ چراکه حضرت معصومه(س) در واقع هم سرشت و هم ذات با امام رضا(ع) است. 

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) گفت: در زمانی که هنوز حضرت معصومه(س) و حتی پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) متولد نشده بودند، امام صادق(ع) در بیان اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) می فرماید "در زمین قم، از فرزندان من بانویی دفن می شود که نام او فاطمه است و جمیع شیعیان به واسطه شفاعت او، وارد بهشت می شوند".

این کارشناس مذهبی، با اشاره به اینکه در برخی روایات 60 فرزند برای حضرت موسی بن جعفر(ع) ذکر شده است، تاکید کرد: از میان این تعداد از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از نظر برتری  جایگاه و مقام قرب الهی، با دیگر فرزندان متفاوت اند؛ گوهر و ذات مقدس فاطمه معصومه(س) به حدی مقدس و والاست که اگر این بانو، در جنسیت یک مرد بودند، مقام "ولایت الله" را پیدا می کردند.

 

مدد جستن بزرگان دین، از حضرت معصومه(س)

وی بیان کرد: تمامی بزرگان و عرفایی همچون آیت الله بهجت(ره) به محضر این بانوی کرامت، توجه ویژه ای داشتند و بسیاری از مکاشفات علمی خود را با توسل به حضرت فاطمه معصومه(س) و در حرم مطهر ایشان، برخوردار می شدند، که این مسئله نشان از گوهر عرشی این بانوی بزرگوار دارد.

 

حضرت معصومه(س)، هم طراز با بانوی مقدس قرآن

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اگر حضرت معصومه(س) پیش از نزول قرآن تولد یافته بودند، همچون حضرت مریم (س) در قرآن کریم، از این بانو بزرگوار یاد می شد و در واقع آیاتی که حضرت مریم را در قرآن تقدیس کرده است، حضرت معصومه(س) را تقدیس می کرد.

 

اهمیت "سلام" های ذکر شده در زیارتنامه حضرت معصومه(س)

عباسی گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه(س) افق های زیادی مشاهده می شود که یکی از مهم ترین آن ها "سلام"های ویژه ای است که در زیارت نامه این بانوی بزرگوار آمده است؛ چراکه اگر مفهوم این عبارات و "سلام" هایی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) نقل شده است، درک شود، اهمیت والای این زیارت نامه نیز درک می شود.

وی خاطر نشان کرد: خداوند در سوره مبارکه قدر، وقتی می خواهد تمامی برکات و نعمات این شب را تایید کرده و مُهر بزند، از کلمه "سلام" بهره می گیرد، چنانکه می فرماید "سلامُ هی حَتی مَطلعِ الفَجر" که این مسئله نیز بازگوی اهمیت کلمه "سلام" در کلام های الهی است؛ زیارتنامه حضرت معصومه(س) نیز مملوء از این سلام های عرشی است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: عبارت "سلام" دو محضر غایب و حاضر دارد که مقام حاضر آن، همان مقام تشرف است؛ برای مثال هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه می خوانیم "السلام علیک یا رسول الله" این سلام به این معناست که حضرت رسول (ص) را در مقابل ما حضور داشته و به ایشان عرض سلام می کنیم؛ این نوع سلام که محضرِ حاضر دارد، به دلیل مقام والای حضرت معصومه(س) در زیارت نامه ایشان ذکر شده است.

 

حضرت معصومه (س) دارای صفت "شان کبیر" است 

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه "هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت برای اوست"، گفت: این روایت، در واقع این حقیقت را برای ما بازگو می‌کند که زائر حضرت معصومه(س) مالکیت بهشت را پیدا می‌کند و کسی که مالک بهشت شود، می تواند دیگران را نیز شفاعت کرده و باخود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش می تواند شفیع دیگران شود.

عباسی در رابطه با عبارت "شاناً من الشان" که در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) ذکر شده است، تصریح کرد: در زیارت نامه ایشان آمده است "یافاطمه اشفعی فی الجنه فاِنَّ لکِ عندالله شاناً من الشان"، و این عبارت معنای بسیار فاخری در آن نهادینه شده است که مفهوم آن را می توان از زیارت جامعه کبیره، درک کرد.

وی افزود: در فرازی از زیارت جامعه کبیره،  عبارت "والجاهُ العظیم والشان الکبیر و الشفاعه المقبوله" ذکر شده است، به این معنا که "شفاعت قبول" عطف به مقام و شان والاست؛ بنابراین حضرت معصومه(س) نیز مقام شفاعت دارند چراکه طبق زیارتنامه این بزرگوار، ایشان از آن "شاناً من الشان " که همان مقام و شان کبیر است، برخوردار هستند.

 


 

نامِ حضرت معصومه(س) از "قم" جدا شدنی نیست/وجود 200هزار محدث در قم

‌یک کارشناس مذهبی‌ عنوان کرد: نامِ حضرت فاطمه معصومه(س) از "قم" جدا شدنی نیست و این دو با یکدیگر، پیوند نا گسستنی دارند و اگر کسی قصد شناخت مقام حضرت معصومه(س) را دارد، ابتدا باید با ویژگی های خاص شهر مقدس قم، که چنین بانوی بزرگواری را در آغوش خود جای داده است، آشنا شود.

حجت الاسلام و المسلمین خوئی، در نشست "شفیعه بهشت" که به مناسبت ایام ورود حضرت معصومه(س) و حضور ایشان در قم، در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، با اشاره به احادیثی از ائمه معصومین در خصوص "قم"  تاکید کرد: اهمیت بُعد معنوی شهر"قم" و علت پذیرایی این شهر مقدس ازحضرت معصومه(س) ، با توجه به این احادیث کاملا مشخص و نمایان است؛ از این قبیل احادیثی که اهمیت معنوی و تقدس شهر قم را بازگو می کنند در کتاب های معتبر، بسیار زیاد نقل شده است، از جمله آنکه امام کاظم(ع)، در رابطه با "قم" فرمودند «این شهر، آشیانه آل محمد(ص) و ماوای شیعیان است».

خوئی، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در رابطه با مردم شهر قم، خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند "سلام خدا بر اهلِ قم که آن ها اهل رکوع و سجود، عالم و فقیه هستند، اهل روایت و درایت بوده و همچنین از بهترین عابدان به شمار می آیند"؛ تمامی این روایات و احادیثی که از امامان معصوم(ع) به دست ما رسیده، راوی و نشان دهنده اهمیت این شهر مقدس است.

مسئول فرهنگی مزار شیخان با بیان اینکه ارمغان زیارت حضرت معصومه(س) در کلام امامان معصوم، بهشت است، گفت: از سوی خداوند متعال، به حضرت معصومه(س) شان و مقامی داده شده که نتیجه زیارت این بانوی بزرگوار بهشت برین است؛ سعد بن اشعری نیز در این رابطه از امام رضا(ع) سوال کرد که " چه ثوابی برای زیارت خواهر بزرگوار شما، حضرت فاطمه معصومه(س) وجود دارد؟" و امام رضا(س) با تاکید فرمودند " مَن زارها فله الجنه".

خوئی با تاکید بربُعد حدیثی شهر قم، بیان کرد: حوزه و بُعد حدیثی قم از قرن 2 توسط عالمان و محدثان این شهر، شکوفا شده و معارف اهل بیت (ع) در این دوره، در قم نشر پیدا کرد؛ امام صادق(ع) نیز در رابطه با این مسئله فرموده اند " بعد از کوفه، در سرزمینی به نام قم، علم ظاهر می شود و بزرگانی از این شهر به سمت بلاد دیگر کوچ کرده و علم را از این شهر به مناطق دیگر انتقال خواهند داد".

وی در رابطه با مقام علمی حضرت معصومه(س)، گفت: مقام علمی فاطمه معصومه(س) را با حضرت زینب(س) می توان مشابهت داد؛ همانطور که حضرت زینب(س)، دختر امام، خواهرامام و همچنین عمه امام هستند، همین شان و مقام را حضرت معصومه(س) نیز دارند.

این کارشناس مذهبی افزود: ابن عباس در رابطه با مقام ویژه حضرت زینب کبری(س) نقل کرده است "این بانوی عقیله که دختر حضرت علی(ع) است، برای من، خطبه فدک را بیان کرد و من این خطبه را از زبان ایشان درک کردم"، در این حدیث، ابن عباس، حضرت زینب(س) را "عقیله" می نامند و این عبارت به معنای دانشمند ژرف‌نگر است.

خوئی تصریح کرد: همان گونه که امام سجاد(ع) نیز، حضرت زینب(س) را عالمه غیر معلمه می خوانند و این چنین مقام علمی حضرت زینب(س) را بیان می کنند، برای حضرت معصومه(س) نیز همین مقام را می توان در نظر گرفت که این بانوی بزرگوار را از دیگر دختران امام کاظم(ع) متفاوت می کند.

وی در پاسخ به این مسئله که دفن 200 هزار محدث در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و وجود این تعداد کثیر در قم کمی تشکیک برانگیز است،خاطر نشان کرد: در آن زمان، به دلیل آنکه رساله عملیه به شکل امروزی در اختیار مردم قرار نداشت، شیعیان برای عمل به احکام دینی به کتاب های حدیثی مراجعه کرده و روایات و احادیث معصومین را مبنای عمل به احکام قرار می دادند، از این رو اکثر شیعیان و مردم قم فهیم و حدیث دان (محدث) بودند؛ بنابراین هیچ گونه شک وشبهه ای در خصوص وجود 200 هزار محدث و مدفون شدن آن ها در قم، وجو ندارد.
 

 

 

 

ورود به مسابقه

کلید واژه ها: مسابقه کتابخوانی

تعداد بازدید:۱۶۸