آشنایی تشکل‌های مردمی زیست محیطی با مشکلات آبی استان

۰۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۲ کد : ۹۸۵۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۰۰۰
نویسنده خبر: علی شریعتی
نشست تشکل‌ها و گروه های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و منابع آب استان قم برگزار شد.
آشنایی تشکل‌های مردمی زیست محیطی با مشکلات آبی استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، نشست تشکل‌ها و گروه‎های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و منابع آب استان قم با حضور فعالان این عرصه و مسئولان شرکت آب منطقه‎ای استان در ساختمان مرکز فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یاسر شریفی کارشناس فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم در سخنانی با اشاره به جایگاه سمن‎ها در پیشبرد اهداف کلان کشور گفت: قطعا حضور سازمانهای مردم نهاد و افرادی که به شکل داوطلبانه در حفظ منابع محیط زیستی از جمله آب فعال هستند می‎توانند نقش بسیار مهمی در حفظ این هدیه الهی ایفا کنند.

مدیر پروژه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب استان قم در ادامه به تشریح برنامه‎ها و ظرفیت‎هایی پرداخت و گفت: می‎توان با حضور سمن‎های تخصصی به حفظ منابع آبی در استان کمک کرد.

سعید واقفی مدیر اداره محیط زیست و کیفیت آب شرکت سهامی آب منطقه‎ای استان قم نیز در ادامه با اشاره به آلاینده‎های زیست محیطی در استان قم بیان کرد: امروزه مشکل آلاینده‎های زیست محیطی در بخش آب به تهدیدی جدی برای استان و کشور مبدل شده است.

وی گفت: اگر این مشکلات اعم از نظارتها و اجرای طرحهای کنترلی جدی در زمینه آلایندههای صنعتی و غیر صنعتی  در حوزه آبی حل نشود قطعا مشکلات بسیار بزرگی را برای کشور و استان به وجود خواهد آورد.

واقفی با ارائه اطلاعاتی از منابع آب استان از فعالان سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی درخواست کرد که با نگاهی علمی و کسب اطلاعات بیشتر به مقابله با این جریان خطرناک در استان و حتی کشور اقدام کنند.

دکتر عطیه نظری کارشناس شرکت آب منطقه‎ای استان قم نیز در ادامه با اشاره به میزان بارش‏ و تبخیر آب و تعداد چا‌ه‌های مجاز و غیر مجاز در قم گفت: قم دارای شرایط نیمه کویری است که پس از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب، به دلیل کسری زیادی که در مخزن داشت، در قالبی قرار گرفت که کنترل‎های بیشتری نسبت به کم شدن گسترده حجم آبهای زیرزمینی انجام شود.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف آب در کشور و استان قم مرتبط به بخش کشاورزی است که بیش از 90 درصد منابع آب به خصوص سفره‎های زیرزمینی که منابع تجدید ناپذیر هستند را استفاده می‎کند؛ بر همین اساس، حفر چاه‎های غیر مجاز و برداشت بیش از حد از چاه‌های مجاز و غیر مجاز به آفتی بزرگ برای سفره‌های آب های زیرزمینی که آینده زیست استان و کشور هستند بدل شده است.

 


 
 
 

کلید واژه ها: شرکت آب منطقه ای آب داناب


نظر شما :