در پنل دوم نشست شهر هوشمند چه گذشت؟

۰۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۹۵۳ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۷۲۱
در پنل دوم نشست شهر هوشمند از سلسله نشست های تخصصی عش آل محمد(ع) که به همت جهاددانشگاهی قم با مشارکت نهادهای استان و شهر قم برگزار شد، مباحثی پیرامون بسترهای فکر و عملیات در ساختن شهر هوشمند بررسی شد.
در پنل دوم نشست شهر هوشمند چه گذشت؟
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، پنل دوم نشست علمی شهر هوشمند، ضرورت یا انتخاب از سلسله نشست های تخصصی عش آل محمد(ص) در شهرداری قم برگزار شد؛ دکتر سید حسین اخوان علوی دبیر این پنل تخصصی گفت: نشست های زیادی در قم برگزار شده اما پیامدی از آنها دریافت نشده است.
 
وی افزود: به نظر می آید باید تغییری در عرصه جایگاه و اعضا و ماموریت ها و جایگاه های این ستاد داشته باشیم تا این نشست ها به نتیجه بهتری برسد و به سرنوشت نشستهای دیگر دچار نشود.
 
رئیس پارک علم و فناوری استان قم گفت: ستاد شهر هوشمند در سطح حاکمیت استان ایجاد شود که با ریاست استاندار و نایب رییسی شهردار با همکاری سایر سازمان ها نیز همراه باشد؛ شهر هوشمند شهری است که مردم در آن یک زندگی شاد و مرفه داشته باشند که در آن از همه منابع استفاده شود و مزاحمتی از سوی ساختارها برای مردم ایجاد نشود.
 
وی گفت: شهر هوشمند باید شهری باشد که مردم از دورن ساختار شهر به زندگی دین مدارانه خود برسد؛ نقش نهادهای حوزوی در این عرصه باید در نظر گرفته شود.
 
در ادامه این پنل، مهندس سید حسن رضوی ریس سازمان برنامه و بودجه استان گفت: در بحث شهر هوشمند به ضرورت رسیدیم ولی در این مباحثی که مطرح شد جای دو بحث خالی بود؛ اول اینکه چه ساختاری شکل بگیرد و اینکه چه زمان مندی برای آن انتخاب شود.
 
وی افزود: شهر هوشمند در واقع با ابزار فناورانه به توسعه کالبدی شهر می پردازد؛ یعنی در شهر هوشمند صرفا به ابزار متکی نیستیم و منظور ما نیز صرفا توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات نیست؛ به دلیل عدم وجود ساختار هنوز نا امیدانه به این مساله نگاه میکنیم و باید در این نشست ها این پروبال ایجال شود؛ با شرایط فعلی نیازمند یک ساختار قوی هستیم که به سمت شهر هوشمند برویم.
 
وی گفت: اگر به دنبال افزایش کیفیت و عدالت و رفاه و امنیت وآزادی بوده ایم نتایج آن نیز در کشور مشخص است؛ در بحث آماری شاهد تعدد مراکز بوده ایم و دولت نیز مرکز آمار را محور همه آمارها در کشور معرفی کرد؛ برای تجمیع این آمار و سنتز و نتیجه گیری آن نیز برنامه های متعددی اعلام شده است که مباحث آماری نیز به شکل متمرکز انجام خواهد شد.
 
مهندس محسن رنجبر معاون برنامه ریزی شهرداری در ادامه این پنل تخصصی گفت: خوشبختانه امروز اجماعی بین نهادهای حاکمیتی و بخش مردمی برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد شده است و در این میان شهردار قم تاکیدات بسیاری در این عرصه بیان کرده است.
 
وی افزود: ایجاد سازمان فاوای شهرداری از حرکت های مهم شهرداری قم در این عرصه بوده است؛ در شکل دهی به این مساله بهترین نخبگان استان و کشور مشارکت علمی داشتند و با این زیرساخت چابک برای ساخت یک شهرهوشمند اقدام کردیم؛ امروزه یک چشم انداز مهم شهری در اختیار داریم که یکی از مشخصه های آن رسیدن به شهر هوشمند شهری است.
 
معاون برنامه ریزی شهرداری قم بیان کرد: هوشمند سازی شهر قم می تواند یکی از ارکان مهم این شهر در زمان پایتختی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد؛ شهرداری قم به عنوان نهادی فعال در این عرصه حاضر خواهد بود و از همه امکانات خود نیز استفاده می کند.
 
وی گفت: شهر قم پایگاه اهل بیت(ع) است و تدوین اینکه این شهر در افق ۲۰ ساله در چه شرایطی باشد بدون توجه به ظرفیت های حوزه و علمای دین غیر متحمل بود و به همین دلیل با مشارکت حوزه و علمای دین این مراحل اطلاع رسانی شد و علمای بزرگی چون آیات جوادی آملی و حسینی بوشهری و اعرافی در این زمینه عنایات و مباحثی ارایه کردند.
 
رنجبر اظهارکرد: شهر قم پایگاه تولید وترویج فرهنگ شیعه است و تفکر و معارف اهل بیت(ع) در این شهر تولید و ارایه می شود و الهام بخش تمدن نوین اسلامی است و تجلی شکل دهی به حیات طیبه است؛ زمانی که توسعه در غرب به شکست منجر شد ،مساله توسعه پایدار مورد توجه واقع شد.
 
وی افزود: مقوله شهر اسلامی یکی از مهمترین ارکان شکل دهی چشم انداز شهری بوده است ؛ شاخص های شهر اسلامی در شکل دهی به ساختار شهر در نظر گرفته شده است؛ در عرصه هوشمند سازی شهری به دنبال افزایش کیفیت سطح زندگی است؛ ولی زمانی که به چگونگی این ارتقا توجه می کنیم باید به توسعه حیات طیبه در این شهر توجه کنیم.
 
معاون برنامه ریزی شهرداری قم بیان کرد: به دستور شهردار به دنبال آن هستیم که در محلات قم، نیازسنجی محلات را با توجه به چشم انداز دنبال کنیم؛ در هوشمند سازی به همه این مسایل توجه می شود.
 
وی گفت: بخش خصوصی نگران بازگشت سرمایه است؛ از دیگر سوی برای رسیدن به ارتقا، نیازمند بخش خصوصی هستیم؛ در سازمان فاوا قطعا با مشارکت بخش خصوصی پیش خواهیم رفت؛ بسترسازی اینترنت اشیا در قم از ظرفیت های خوب این شهر برای توسعه هوشمند است.
 
دکتر سید حسن هانی مدیرکل فاوا استان قم نیز در ادامه این پنل تخصصی گفت: در سالهای قبل اشتباهی انجام شد که بدنه دولت بسیار بزرگ شد و مشکلات بزرگ را نیز به گردن دولتی انداختیم؛ بخش خصوصی می تواند چابک تر و بهتر از نهادهای دولتی کار کند ؛این چابکی در اکثر پروژه هایی که انجام داده است مشخص است.
 
وی افزود: بسیاری از شکست های بخش خصوصی ناشی از عملکرد ضعیف در بستر سازی قبلی بوده است؛ نهادهای دولتی به دنبال ارتقای عملکرد و اداره هوشمندانه هستند ولی واقعیت آن است که شرایط تغییر کرده است؛ تا ۳۰ سال پیش مشکلات ما ساده تر بود که وقتی این مشکلات حل می شد، اتفاقات بسیار خوبی در کشور روی می داد از جمله این مسایل می توان به مشکلات پایه ای در زمینه بهداشت و سواد آموزی اشاره کرد ولی امروز نمی تواند به خدمات ساده پرداخت و شاهد این اتفاقات میمون بود.
 
مدیرکل فاوا استان قم بیان کرد: میزان رشد کشور از حوزه بهره وری نیز قابل اعتنا است؛ واقعیت این است که شهر هوشمند به این معنی است که با منابع خود به شکل هوشمندانه ای رفتار می کند؛ شرکت های دانش بنیان که در بستر نوآوری حرکت می کنند در کشور ما به خوبی شکل گرفته اند؛ همانگونه که طبق فرمان رهبر معظم انقلاب با استفاده از کالای داخلی به دنبال رشد شرکت های داخلی هستیم در این عرصه نیز باید این فرصت انجام شود.
 
وی گفت: این فرصت، شکست هایی خواهد داشت ولی در آینده میزان آورده آنها برای جامعه بسیار بالا خواهد بود؛ بسیاری از شهرهای پیشرفته از منظر هوشمند سازی از این طریق به توسعه رسیدند.
 
هانی با اشاره هوشمند سازی در شهرک پردیسان اظهارکرد: اگر قرار باشد که شهر در حال توسعه را داشته باشیم باید از ابتدا آن را هوشمندانه طراحی و مدیریت و هدایت کنیم ولی عمده مشکلات ما در بدنه سنتی شهر است؛ از یک جنبه دیگر نمی توان پردیسان را از شهر قم جدادانست بلکه عمده مسایل آن با قم پیوند دارد؛ شهر قم آمادگی خوبی برای هوشمندسازی دارد؛ قم در عرصه شاخص های آتی تی جزو استان های برتر کشور است؛ اگر بخواهیم ظرفیت ها را به تاخیر بیاندازیم فرصت ها را از دست می دهیم.
 
وی افزود: اگر در این کار تعلل کنیم و به سراغ مدل های محدودتر برویم فاصله ما با دنیای پیشرفته بیشتر می شود؛ ورود ابزارهای نو در جامعه نیازمند موشکافی است تا بتوانیم آثار جانبی را کاهش دهیم؛ حوزه می تواند حفره هایی که در این عرصه داریم را پرکنندتا کمتر دچار آسیب های این عرصه شویم.

نظر شما :