ظرفیت‎های قم در هوشمندسازی بررسی شد

۰۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۹۵۲ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۷۱۸
در قالب پنل تخصصی شهر هوشمند از سلسله جلسات عش آل محمد(ص) ظرفیت‌های قم در زمینه تبدیل شدن به شهر هوشمند بررسی شد.
ظرفیت‎های قم در هوشمندسازی بررسی شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، سید فاضل سجادی دبیر پنل اول نشست تخصصی "شهر هوشمند، ضرورت یا انتخاب" که روز چهارشنبه 9 خرداد ماه به همت جهاددانشگاهی قم، در شهرداری قم برگزار شد در این نشست گفت: در توسعه شهری نیازمند یک نگاه همه جانبه هستیم؛ در خصوص مساله شهر سعی کردیم که مساله‌محور حرکت کنیم؛ موضوعاتی که به شکل کلاف‌های سردرگم مبدل شده اند در جریان نشست‌ها به مسایلی مبدل می شوند که باید به پاسخ ها آن ها رسید.
 
وی افزود: مساله شهرهوشمند یک ضرورت است که باید به آن پرداخت.
 
در ادامه این نشست، مهندس شاکر معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان کرد: توسعه پایدار ترجمه به روز آرمان شهر است؛ شهر سبز و شهر تاب آور و شهر زیبا، ادبیاتی است که در حوزه شهر به کار برده می شود ولی در زمینه شهر هوشمند، مبانی نظری آن پشتیبانی کننده مفاهیم قبلی است.
 
وی افزود: یک دهه قبل به حدی ضرورت وپیوستگی ابزار فناوری با توسعه شهری چندان ملموس نشده بود ولی امروز مبانی نظری داریم که می توانیم به توسعه پایدار و شهر تاب آور برسیم و زیرساخت آن را از شهر هوشمند بگیریم.
 
شاکر اظهارکرد: مردم، حاکمیت و دولت و بنگاه ها و بخش خصوصی سه بازیگر اصلی شهر هوشمند هستند؛ مردم و بخش خصوصی به حرکت خود ادامه می دهند و این بخش دولتی است که باید این روند را تنظیم کنند؛ مطلب دیگر آن است که شهر هوشمند، شهر مصرف‌گرا نیست یعنی کمبود منابع باعث شده است که در همه چیز هوشمندانه رفتار کنیم.
 
وی گفت: در زمینه شهر هوشمند، حاکمیت باید اقتدار خود را به سمت مردم و بخش خصوصی سوق دهد؛ این مساله کلیدواژه شهر هوشمند است که این مساله باید به عنوان یک راهبرد کلان در نظر گرفته شود؛ فعالیت ها و تجربیات و پروژه های متعددی وجود دارد که برخی از آنها بسیار موفق بوده است؛ در زمینه سیستم های آب و فاضلاب این توسعه شکل گرفت و این سیستم به یک مرجع مبدل شد.
 
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم تصریح کرد: متوسط سطح سواد در قم بالا است که یکی از پیش شرط های ورود به شهر هوشمند است؛ قم پس از تهران بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را در کشور دارد؛ در این عرصه باید مشارکت بازیگران مختلف را در نظر گرفت.
 
وی افزود: همه سازمان ها باید به سمت فناوری اطلاعات حرکت کنند؛ در این عرصه دارای یک سری جزیره ها هستیم و شهر هوشمند این جزیره را به سمت حرکت تعاملی هدایت می کند؛ دستگاه ها و مردم و بنگاه ها به شکل جداگانه به سمت استفاده از فناوری اطلاعات می روند ولی شهرهوشمند باید این فضا را در یک مسیر واحد شکل دهد.
 
شاکر اظهارکرد: از دیگر ویژگی های شهر هوشمند، ابزارسازی برای مقابله با مشکلات است؛ در موضوع طرح تفصیلی، اگر بتوانیم با ابزار فناوری، رصد و کنترل و نظارت داشته باشیم به اهداف طرح تفصیلی خواهیم رسید؛ به ویژه اینکه امکان بهره‌گیری از خدمات برخی دستگاه ها را نیز خواهیم داشت؛ مردم از دستگاه های خاص رضایت دارند ولی از جمع دستگاه ها رضایت ندارند.
 
در ادامه دکتر ریاضی معاون فناوری شرکت پارس نت در این پنل بیان کرد: گاهی اوقات و در زمان های مختلف، اصطلاحاتی در جامعه باب می شود و شهر هوشمند نیز از مباحث فراگیر امروز است ولی باید تعریف دقیقی ازاین شهر ارایه شود.
 
وی افزود: نهادهای دولتی، اتوماسیون و بسترهای آی تی سی را در نهادهای خود حاکم کردند؛ در سالهای قبل، عمده تمرکز نهادها در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود؛ در این زیرساخت توسعه اتوماسیون اداری و نرم افزارهای پشتیبان مورد توجه واقع شد؛ در ادامه به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه‎های پیشخوان خدمت رسانی به مردم ارایه شود؛ با استقبال مردم به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت تحلیل اطلاعات و تصمیم سازی برای مدیران ارشد برویم و این مساله تفاوت شهر هوشمند با روند گذشته است.
 
 
شهرداری‎ها می‎توانند محور توسعه شهر هوشمند شوند
معاون شرکت پارس نت اظهارکرد: دیتاها باعث شفافیت بیشتری در ارایه خدمات ارایه می دهد؛ شهرداری ها می توانند محور توسعه شهر هوشمند باشند ولی تمام نهادهای دولتی و ان جی او ها باید درگیر این خدمات شوند؛ مدیریت انرژی و آب و فاضلاب و... نیز از موضوعات فرابخشی است که در این عرصه باید به آنها توجه کرد.
 
وی گفت: شهر هوشمند نیازمند یک سری ملزومات است؛ از جمله این ملزومات، تجهیزات توسعه شهر هوشمند است؛ از جمله سنسورهایی است که بتواند عبور و مرور و آلودگی و... را ثبت کنند، این تجهیز نیز باید به یک شبکه ارتباطی متصل شود، تا کنون به دیدگاه سنتی توجه داشته ایم، بسترهای خاص هوشمند سازی باید در این قالب شکل بگیرد.
 
ریاضی تصریح کرد: زیرساخت های بیگ دیتا از دیگر ملزومات توسعه شهر هوشمند است؛ بیگ دیتا در سالهای اخیر در دنیا باب شده است که نشان دهنده حجم بسیار اطلاعات است؛ اپلیکشین های کاربردی از دیگر ملزومات اکوسیستم شهر هوشمند است؛ 
 
وی افزود: شهر قم دارای مزیت های نسبی نسبت به شهرهای دیگر دارد که باید روی این خدمات تمرکز کنیم.
 
معاون شرکت پارس نت اظهارکرد: برگزاری این نشست نشان دهنده نگاه مثبت مدیران شهری در قم است؛ امکانات صنعتی در قم و اطراف قم، نزدیکی به تهران و فرودگاه ها و موضوعات استراتژیک از نظر زائران ۲۰ میلیونی، نشان دهنده این است که فضا در عرصه حاکمیت و فضا و کسب و کار و مردم برای رسیدن به شهر هوشمند در قم وجود دارد.
 
وی گفت: یکی از دغدغه‌های شهرداری ها، درآمد است؛ حال باید از دید شهر هوشمند به این نتیجه برسیم که چگونه می توانیم به افزایش درآمد برسیم؛ دلیل این امر نیز آن است که مردم گیرنده خدمات نهایی هستند؛ خدماتی که مردم با کیفیت تر دریافت میکنند و حاضر به پرداخت هزینه آن باشند می توانداز منابع مهم درآمد شهرداری باشد و این زیرساخت در شهر هوشمند ایجاد می شود.
 
ریاضی محیط زیست را از مهمترین لوازم توسعه شهر هوشمند دانست و تصریح کرد: به جای اینکه نگاه درمانی به معضلات داشته باشیم باید نگاهی پیشگیرانه را دنبال کنیم؛ یکی از وظایف آتش نشانی ها، بحث ایمنی ساختمان ها است؛ ولی امروزه به دنبال پیشگیری از آتش سوزی ها است.
 
وی افزود: حکمرانی دیگر منظری است که می توان شهر هوشمند را در قالب آن تعریف کرد؛ نگاه ما در این عرصه جدید است، گاهی اوقات هوشمند سازی به معنی تغییر نگاه به نیروهای انسانی است؛ در این عرصه باید به آموزش و افزایش مهارت های نیروی انسانی اقدام کنیم؛ یک سری پارامترها و اولویت های خاص برای شهر قم وجود دارد که باید مبتنی بر این اولویت ها هوشمندسازی کنیم.
 
وی گفت: با گذشت زمان مسایل شهرها نیز بزرگتر می شود و انتظارات افراد نیز ارتقا می یابد و این سرعت تغییر، اگر همراه با تکنولوژی نباشد بازگشت به عقب خواهیم داشت؛ درکنار پیچیده شدن شهرها، رشد تکنولوژی ها نیز افزایش می یابد و خدمات جدید نیازمند برخورداری از زیرساخت ها است؛ بخش خصوصی که با سرمایه خود پای به میدان هوشمند سازی گذاشته است نیازمند حمایت بخش دولتی وحاکمیتی هستند.
 
ریاضی تصریح کرد: نهادهایی مثل شهرداری باید رویکرد تسهیل کننده داشته باشند؛ نخست باید زمینه سرمایه گذاری و اجرای خدمات بخش خصوصی فراهم شود که به عبارت دیگر تضمین بازگشت سرمایه است؛ دومین مساله رویکرد تعاملی سایر دستگاه ها است که باید این کار انجام شود؛ هدف گذاری شفاف در طراحی و اجرای خدمات شهر هوشمند نیز از لوازم مهم این حوزه است.
 
وی گفت: شهر قم جزو شهرهایی است که دارای سند چشم اندار است؛ باید از این زمینه استفاده کرد و در عرصه برنامه سازی عملیاتی باید هدف گذاری و خروجی های این برنامه را مشخص کنیم؛ روال های اداری ما بسیار پیچیده است؛ اگر تاکسی های ذیل فعالیت شهرداری را با تاکسی اینترنتی مقایسه داشته باشیم می توانیم به نتایج خاصی برسیم؛ باید به توسعه کسب و کار در فضای هوشمند اقدام کنیم.
 
مردم نسبت به شفافیت ها در کشور حساس هستند
در ادامه مهندس یزدان پناه مشاور عالی شهردار در امور فناوری اطلاعات نیز در این نشست گفت: امروز مردم توقعات بسیاری از حکمرانان خود در عرصه های مختلف دارند؛ مردم ما نسبت به شفاف سازی در کشور حساس هستند.
 
وی افزود: الکترونیکی شدن فرایندها و سازمان ها نیز از مباحثی بوده که درکشور به آنها توجه شده است؛ در حال حاضر وضع نهادهای اجرایی از نظر مردم چندان مطلوب نیست؛ عدم یکپارچه بودن و عدم شفاف بودن خدمات نارضایتی ایجاد می کند و در واقع باید برای این مشکلات و شرایط راه حل بدهیم.
 
مشاور شهردارقم در امور فناوری اطلاعات اظهارکرد: سازمان ها باید الکترونیکی باشد؛ یعنی باید داده ها با شکل الکترونیکی ذخیره سازی شود که البته این مساله نیز در شکل دهی شهر هوشمند کافی نیست؛ شهرداری ها ۶۰ تا ۷۰ خدمت التکرونیکی را ایجاد کرده اند ولی هنوز مردم از آنها چندان استفاده نمی کنند؛ آمارهای بلادرنگ می توانند رویکردهای مردمی را ارایه دهند و سپس می توان برای ارتقای این خدمات برنامه ریزی کرد.
 
وی گفت: اگر مردم نتوانند خدمات با سهولت و یکپارچه و شفاف و سریع را دریافت کنند به مشکل بر میخوریم؛ مساله تاکسی های اینترنتی یک واقعیت است؛ این رخداد باعث شد که مردم احساس آرامش بیشتری نسبت به حمل و نقل شهری پیدا کنند ولی باید به شکلی فعالیت کنیم که خود دولت با همکاری بخش خصوصی این حرکت را هدایت کند؛ ۹۹ درصد مدیران ما به شکل جهادی تلاش می کنند ولی متاسفانه خروجی های آنها برای مردم چندان خوشایند نبوده است.
 
یزدان پناه تصریح کرد: آمادگی شهر قم برای رسیدن به شهر هوشمند بسیار زیاد است؛ قم، شهر استان است و مشکل فقدان تعامل شهرداری و استانداری درقم نزدیک به صفر است؛ این مساله در ساخت شهر هوشمند بسیار مهم است؛ از بعد مردمی نیز باید گفت که مردم قم مصرف نت بسیاری دارند و پهنای باند خوبی در قم وجود دارد؛ شرکت های خوبی نیز در این شهر فعال هستند. 
 
وی افزود: باید بپذیریم که قم، پیشانی مدیریت شیعی در جهان اسلام است؛ یعنی در اینجا فقط با شهروندان قم طرف نیستیم؛ بسیاری از اندیشمندان کشورهای مختلف در ایران تنها از قم بازدید می کنند و مدیریت این شهر را سمبل مدیریت تشیع می دانند؛ خروجی این مدیریت قطعا در دید مردم کشورهای دیگر موثر است.
 
مشاور شهردارقم در امور فناوری اطلاعات اظهارکرد: مهمترین عاملی که می تواند تقاضای سفر در شهر را کم کند، ارایه خدمات قوی و جذاب است؛ شناخت و استفاده و ارتباطات موثر می تواند ما را در رسیدن به شهر هوشمند یاری کند.
 

نظر شما :