مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم:

مطمئن به اجرای موفق طرح اشتغالزایی بانوان در قم هستیم

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۶ کد : ۸۸۹۸ اخبار دسته اول تجاری سازی فناوری و اشتغال
تعداد بازدید:۱۳۲۲
نویسنده خبر: علی شریعتی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: با توانمندی که از جهاددانشگاهی سراغ داریم، مطمئن هستیم که استان قم به موفق ترین استان کشور در زمینه اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبدل می شود.
مطمئن به اجرای موفق طرح اشتغالزایی بانوان در قم هستیم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، مصطفی کاویانی در نشست آغاز به کار طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در قم، گفت: با توانمندی که از جهاددانشگاهی و رئیس متخصص و دلسوز این نهاد انقلابی سراغ داریم مطمئن هستیم که با این همکاری سه جانبه، استان قم به موفق ترین استان کشور در زمینه اجرای این طرح مهم مبدل می شود.

وی افزود: نکته جالب در خصوص مشاغل خانگی آن است، اشتغال در این بخش با حداقل هزینه انجام می شود و بیشترین اشتغال را نیز به خود اختصاص می دهد؛  تسهیلات در زمینه مشاغل خانگی بین 10تا 20میلیون تومان قرض الحسنه است که در بخش روستایی این مبلغ به مراتب بالاتر و 50 میلیون تومان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: در مشاغل خانگی هزینه ها بسیار پایین است و در کوتاه مدت هم بسیار موثر است؛ خوشبخانه زنان جامعه ما در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند.

وی گفت: میزان سهمیه اعتبار ابلاغی استان در سال گذشته 11.3میلیارد تومان بود که در نهایت 9میلیارد و 550 میلیون تومان تخصیص پیدا کرد؛ ولی ما بر این باور هستیم که پیشتیبان ها می توانند اشتغال پایدار تری ایجاد کنند و با 5 وام 15 میلیونی می توانند کارهایی را به شکل هدفمند ایجاد کنند و به استمرار کار نیز کمک کنند ولی اگر این وام ها به شخص واگذار شود احتمال دارد که شاهد بیکاران مقروض بیشتری باشیم.

کاویانی تصریح کرد: در زمینه مشاغل روستایی می توان 10 درصد بودجه تخصیصی را تا سقف 50 میلیون تومان در زمینه مشاغل خانگی پرداخت کنیم؛ در گذشته دستگاه هایی چون صنعت، معدن و تجارت و گردشگری و جهاد کشاورزی با ما همکاری کرده اند و دفتر بانوان امور استانداری و جهاددانشگاهی نیز در این زمینه با ما همکار شده اند و قطعا طرح هایی که از این مسیر به ما ارجاع داده می شود، با دید اولویتی با آنها برخورد می شود.

وی تصریح کرد: از امروز روند پذیرش پرونده ها آغاز شده است و اگر همین امروز نیز درخواستی از این مسیر انجام شود قطعا با فعالیت های مرتبط به پذیرش و تشکیل پرونده انجام می شود؛ معقتد هستیم که اگر کارجویان بدون آموزش، وام بگیرند در آینده به مشکل بر می خورند و اگر آموزش هم ببیند و وامی دریافت نکنند نیز با مشکل مواجه می شوند؛ در اینجا است که نقش تسهیل گری جهاددانشگاهی به میدان می آید.

کاویانی تصریح کرد: وقتی کارهای آموزش انجام شد می توانیم چشم انداز بهتری در زمینه جذب و نظارت بر مصرف اعتبارات داشته باشیم؛ می توانیم با سرعت عمل هرچه بیشتر در قالب یک شبکه سه جانبه ، کار جذب و آموزش و تسهیلات و ایجاد خوشه ها و عرضه و خرید کار و فروش را یک جا انجام دهیم که قطعا اگر چنین مساله ای در قم رقم بخورد، به اولین استانی مبدل می شویم که توانسته است چنین ظرفیتی که حلقه مفقوده شغلی در کشور بوده است را فعال کند.

وی گفت: متاسفانه مشکل بزرگ اشتغال در کشور ما از اینجا ناشی می شود که دانشگاه های ما آموزش ها و مدارکی به دانشجویان ارایه می دهند که در بازار عینی کار، به کار نمی آیند.

وی با ذکر اهمیت برگزاری جلسات مستمر سه جانبه با حضور کارشناسان سه نهاد گفت: هرجا بدون در نظر گرفتن زنجیره ارزش یعنی تامین مواد اولیه تا سرمایه در گردش و بازار فروش، طرح های اشتغالزایی را اجرا کنیم، شکست خواهیم خورد؛ در اینجا باید تسهیل گری را در نظر بگیریم که خوشبختانه جهاددانشگاهی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ذکر این مطلب که وام پاشی و پول پاشی با اشتغال زایی تفاوت دارد بیان کرد: خوشبختانه در قم شاهد حضور مدیرانی هستیم که هم کارشناس و هم دلسوز هستند و مطمئن هستیم که این کار به ثمر می نشیند و قم موفقترین استان کشور مبدل می شود.

وی این مطلب را نیز بیان کرد که در سال گذشته شاهد کاهش یک دهم درصدی بیکاری در قم بوده ایم .
 

کلید واژه ها: سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی دفتر قم طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار


نظر شما :