فرهنگ وقف باید به روز شود

۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۹ کد : ۴۸۷۲ عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۵۰۰
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: برای هدایت و سوق دادن موقوفات به سمت طرح‌های علمی ‌و پژوهشی نیاز به فرهنگ سازی داریم.
فرهنگ وقف باید به روز شود

به گزارش روابط عمومی‌جهاد دانشگاهی واحد استان قم، حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری روز سه شنبه 2 بهمن ماه در دیدار با رئیس  و معاونین جهاد دانشگاهی واحد استان قم عنوان کرد: در کنار وقف هنوز فرهنگ سازی برای نوع مصرف مطابق با نیازهای روز صورت نگرفته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های خوبی در جهت فرهنگ سازی برای وقف انجام شد اما هنوز نتوانسته‌ایم به مردم بگوئیم امروز جامعه چه نیازهایی دارد.

وی تصریح کرد: در برخی از زمینه‌ها شرایط دچار تغییراتی شد و رویکرد مردم را درباره وقف تا حدی تغییر داد مثلا دیگر مردم اقدام به وقف آب انبار نمی‌کنند و نیازهای دیگری را می‌بینند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری اظهار کرد: در حوزه فناوری که بحث روز است و یا اختراعات و ابتکارات نهادهایی چون جهاد دانشگاهی می‌توانند در زمینه وقف و آگاهی رسانی ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای هدایت و سوق دادن موقوفات به سمت طرح‌های علمی‌و پژوهشی نیاز به فرهنگ سازی داریم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: افراد زیادی در جامعه دارای گرفتاری‌های فراوانی هستند که جهاد دانشگاهی می‌تواند با تخصص خود مشکلات را رفع کند.
وی بیان کرد: می‌توان بر روی فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی سرمایه گذاری کرد و وقف را به این سمت و سو هدایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری تصریح کرد: متاسفانه هنوز مردم را توجیه نکرده ایم و جامعه بیشتر در رابطه با چیزهای ملموس وقف می‌کند و حضور خیرین در چیزهای قابل روئت مانند مسجد و درمانگاه و مدرسه بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: برخی حاضرند میلیاردها و میلیون‌ها تومان برای ساخت مسجد صرف کنند ولی برای فعالیت‌های فرهنگی مشارکتی ندارند ما باید در این حوزه ورود کنیم و به فرهنگ سازی بپردازیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: دستگاه‌هایی که احساس می‌کنند نیاز به پشتوانه ای از سوی واقفان دارند باید نیازمندی‌ها را در بسته های تبلیغاتی و آگاه سازی با کمک اوقاف در اختیار خیرین قرار دهند و یک فرهنگ جدید را رقم بزنند.

وی تصریح کرد: مثلا در حوزه پژوهش زمینه‌ها را تبیین کنیم تا برای مردم قابل فهم باشد و یا باید به طور خاص با برخی از خیرین وارد گفت و گو شد و ضرورت این امور را تشریح کرد اگر خیر توجیه شود سرمایه گذاری می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری عنوان کرد: موقوفاتی داریم که ضرورت دارد بر روی آن سرمایه گذاری شود و می‌تواند تبدیل به احسن شود در این خصوص باید کارگاه‌هایی را در نظر گرفت.

وی گفت: وقف نباید حالت ایستایی به خود بگیرد باید در حرکت باشد و در عرصه تولید آن را وارد کرد تا سال به سال افزایش یابد و به نتایجی برسد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان کرد: حجت الاسلام والسلمین خاموشی ذهن بلند و فعالی دارد و در حوزه اقتصادی سررشته دارد و بازار را به خوبی می‌شناسد سرمایه متراکم را می‌توان به حرکت در آورد و در این راه قدم برداشت تا در وقف نیز به توسعه خوبی برسیم و این‌ها نیاز به برنامه ریزی دارد.
 

کلید واژه ها: دیدار اوقاف و امور خیریه


نظر شما :