رئیس جهاد دانشگاهی قم در دیدار با معاون استاندار بیان کرد:

روحیه جهادی اجازه صرف نظر از فرصت‌ها را نمی‌دهد

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۰ کد : ۴۵۱۴۰ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۹۷
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم دیدار و گفتگو کرد.
روحیه جهادی اجازه صرف نظر از فرصت‌ها را نمی‌دهد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر محمد حیدری روز دوشنبه 30 خرداد ماه در دیدار با دکتر محسن امیدیان گفت: جهاد دانشگاهی نهادی پر جنب و جوش و چابک است که حتی یک نیروی اضافه ندارد، بطوری که هر یک از اعضای جهاد دانشگاهی یک یا چند مسئولیت را در واحد بر عهده دارند.

وی با بیان این که روحیه جهادی حاکم بر جهاد دانشگاهی اجازه صرف نظر از فرصت های موجود در کشور را نمی‌دهد گفت: در جهاد دانشگاهی ظرفیت ها و مزیت های استان ها را در کشور رصد می کنیم و با توجه به این ظرفیت ها و شناسایی نیازها در هر استان در جهت رفع آن اقدام می کنیم، در همین رابطه چند طرح پژوهشی در سفر ریاست جمهوری ارائه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و غیر از یکی همه مصوب شد.

حیدری با اشاره به حضور اردشیر پورشعبان کارشناس زمین شناس عضو جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در نشست گفت: یکی از آن طرح ها بازیافت و استفاده مجدد از باطله‌های (دور ریز) معادن بود که درآمد مطلوب و بازگشت سرمایه سریعی دارد.

اردشیر پورشعبان، پژوهشگر فعال در حوزه معادن و زمین شناسی اقتصادی حاضر نیز در این نشست گفت: طی بررسی انجام شده در یافتیم که در استان قم 100 تا 110 واحد صنعتی و معدنی در قم فعال هستند و گچ و آهک بیشترین مواد معدنی موجود در استان قم است که البته معادن طلا نیز در این استان در حال اکتشاف است.

پورشعبان ادامه داد: انرژی زیادی صرف می شود تا مواد معدنی استخراج شود در حالی که بخش زیادی از مواد استخراج شده به عنوان باطله های معدنی دور ریخته می شود که بازیافت این دورریز علاوه بر این که از تخریب محیط زیست جلوگیری می کند باعث خلق ثروت و اشتغال نیز خواهد شد.

وی با بیان این که هدف به صفر رساندن باطله های معدنی استفاده از تمام استخراج معادن است گفت: در دلیجان معدن مس وجود دارد که جهت تولید خاک کشاورزی در حال فعالیت هستیم، متوجه شدیم مس زیادی در باطله وجود دارد، لذا تصمیم گرفتیم بعد از این که مس را استخراج و خاک را از مواد مورد نیاز گیاهان غنی کردیم آن را به عنوان خاک آماده کشت عرضه خواهیم کرد.

پژوهشگر جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تا به حال چنین طرحی در کشور انجام نشده است و تنها در اتحادیه اروپا مطالعاتی انجام شده که آن هم به مرحله تجاری سازی نرسیده است.
اردشیر پورشعبان تاکید کرد: لوازم مورد نیاز جهت راه اندازی خط بازیافت و تولید محصول جدید در کشور موجود است و با هزینه اندک می توان نسبت به راه اندازی کارخانه اقدام کرد.
وی افزود: قم همچنین معادن عقیق دارد و یک شهر توریستی زیارتی است، از این ظرفیت می توان استفاده کرد و اولین شهرک طلا و جواهر را در کشور تاسیس کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم نیز در این دیدار به معرفی فعالیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی واحداستان قم پرداخت و گفت: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم به عنوان اولین مرکز درمان ناباروری استان بیش از 15 سال است که خدمت رسانی می کند، این مرکز همچنین اولین مرکز درمانی استان است که گواهینامه IPD یا مجوز پذیرش بیماران بین الملل را دریافت کرده و پس از دریافت آن، مراکز درمانی دیگر را برای دستیابی به این گواهینامه همراهی کرده است.

لیلا ناصرپور با بیان این که تمام خدمات درمانی مورد نیاز زوج های نابارور با بهترین کیفیت و با هزینه بسیار پایین تر از مراکز خصوصی در جهاد دانشگاهی ارائه می شود تاکید کرد: 40% از مراجعین از خارج استان و 12% از مراجعین از خارج کشور مراجعه می کنند.

ناصرپور ادامه داد: در نظر داریم از نوبت عصر مرکز به عنوان مرکز جراحی محدود استفاده کنیم، اما با وجود رعایت استانداردهای جهانی و بهره مندی از پرسنل کارآزموده مجوز فعالیت این مرکز در نوبت عصر همچنان صادر نشده است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در ادامه گفت: موضوع دیگری که بیان آن در این نشست اهمیت دارد بحث ارائه خدمات درمان در منزل است، با توجه به پیری رو به رشد ناخواسته و البته ناگزیر جمعیت کشور نیاز است که این نوع خدمت به مردم استان ارائه شود.

وی ادامه داد: مرکز درمان در منزل با نام اختصاری "دم" سال هاست که توسط جهاد دانشگاهی در تهران فعالیت می کند، چنین مراکزی در برخی استان های دیگر نیز مشغول به خدمتند و با وجود اقدام و پیگیری جهاد دانشگاهی استان قم در سالهای گذشته صدور مجوز تاسیس و فعالیت این مرکز نیز با مشکلات ناشناخته ای مواجه شده است.

ناصرپور تصریح کرد: ارائه شدن این خدمت در استان چیزی است که برای جهاد دانشگاهی قم اهمیت دارد، از این رو جهاد دانشگاهی هم به عنوان مشاور و هم به عنوان مجری می تواند در این زمینه خدمتگذار باشد.

در این نشست مقرر شد جهاد دانشگاهی قم مکاتباتی پیرو مکاتبات گذشته داشته باشد تا کارگروه بررسی و تصمیم سازی در زمینه تاسیس و فعالیت کارخانه بازیافت باطله‌های معدنی تشکیل شود و روند صدور مجوزهای مورد نیاز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری به جریان بیفتد.

کلید واژه ها: فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی


نظر شما :